Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Alfa Romeo Tipo B P3
Alfa Romeo Tipo B P3
GRAND PRIX
Το ιταλικό «monoposto» της δεκαετίας του ’30, που αποδείχθηκε ένα από τα καλύτερα και σημαντικότερα αυτοκίνητα Grand Prix όλων των εποχών.

Σχεδιασμένη από τον Vittorio Jano η Τipo B «P3» διαδέχθηκε την «Ρ2», χάρις στην οποία η Αlfa Romeo κατέκτησε το 1925 το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών αυτοκινήτων Grand Prix. Ο χαρισματικός Ιταλός σχεδιαστής-μηχανικός διατήρησε τον 8κύλινδρο σε σειρά κινητήρα της προκατόχου της, αναβαθμισμένο πλέον στα 2.6 λίτρα, χρησιμοποιώντας σε σχέση με εκείνη δύο υπερσυμπιεστές αντί για ένα. O κινητήρας ήταν από αλουμίνιο, με δύο ξεχωριστά μπλοκ, τοποθετημένα το ένα πίσω από το άλλο. Οι κύλινδροι ήταν τοποθετημένοι σε δύο σειρές των τεσσάρων, ανάμεσα στις οποίες υπήρχαν γρανάζια που έδιναν κίνηση από τον στροφαλοφόρο στους εκκεντροφόρους. Ο σχεδιασμός αυτός μείωνε τον κίνδυνο στρεπτικών ταλαντώσεων στους εκκεντροφόρους. Η διάταξη του 8κύλινδρου σε σειρά ανά τετράδες δεν ήταν νέα, αφού είχε χρησιμοποιηθεί νωρίτερα από τον Emile Petit σε κινητήρα της Salmson, ωστόσο στις «Ρ2» και «Ρ3» βρήκε την τέλεια εφαρμογή του. Στενός σε διαστάσεις και υποτετράγωνος με στροφαλοθαλάμους από μαγνήσιο, δεξιά του είχε τους υπερσυμπιεστές τύπου Roots που έπαιρναν κίνηση από το στροφαλοφόρο. Τοποθετημένος πολύ πίσω, διέθετε στις κεφαλές των κυλίνδρων του ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης. Άξιες προσοχής ήταν και άλλες λεπτομέρειες της κατασκευής της «Ρ3»: Για παράδειγμα, κανένα αναρτώμενο βάρος δεν υπήρχε τοποθετημένο εμπρός από τον μπροστινό της άξονα.





Από τη Μonza ως το Νurburging

H Tipo B «P3» έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο Grand Prix της Μόντσα το 1932, κερδίζοντας τον αγώνα με οδηγό τον Τazio Nuvolari. Ακολούθησαν πολλές ακόμη νίκες ως το 1934, με πιλότους εκτός του Μαντουανού τον Rudolf Caracciola και τον Louis Chiron. Κατασκευάστηκαν συνολικά 13 «Ρ3», έξι το 1932 και επτά το 1934. Τα μονοθέσια εκείνης της χρονιάς είχαν λίγο μακρύτερο αμάξωμα, καθώς και χωρητικότητα κινητήρα εξαρχής αναβαθμισμένη στα 2.905 κ.εκ. Ανάμεσα στις τελευταίες συμπεριλαμβάνεται και η αεροδυναμικού σχεδιασμού «Ρ3» της Scuderia Ferrari, που κέρδισε το σιρκουί του Αvus με τον Guy Moll στο κόκπιτ. Το 1935 οι Τipo B ενισχύθηκαν ακόμη περισσότερο, μέσω της αύξησης του κυβισμού τους στα 3.165 κ.εκ. Η πιο μυθική από τις νίκες τους επετεύχθη εκείνη τη χρονιά, στο Nurburgring, με οδηγό τον Tazio Nuvolari. Ο εκπληκτικός Ιταλός κατόρθωσε σε εκείνο τον αγώνα να αφήσει πίσω του τον τρομερό γερμανικό ανταγωνισμό, που τότε κατακυρίευε με τις επιτυχίες του τα αυτοκινητοδρόμια της Ευρώπης. Μετέπειτα, στο σασί της Tipo B «P3» στηρίχτηκε η τρομερή «Bimotore» με τους δύο κινητήρες, που προσπάθησε να αποτελέσει το αντίπαλο δέος στα Αuto Union και στις Μercedes.

Ραντεβού με την Ιστορία…

Ευτυχής συγκυρία η συνάντησή μας με την Τipo B «P3» στο αυτοκινητοδρόμιο του Balocco, στα πλαίσια μιας εκδήλωσης για τα 100 χρόνια της Αlfa Romeo, το Μάιο του 2010. Οι τρεις γύροι μαζί της στην πίστα, ήταν μία από τις καλύτερες εμπειρίες μας στα χρόνια που ασχολούμαστε με την Αυτοκίνηση. Δεν ήταν μόνο ο αξέχαστος τραχύς ήχος που γέμιζε τα αυτιά μας και συντόνιζε τις αισθήσεις μας, ούτε το σχετικά εύκολο κιβώτιο ταχυτήτων με το «χτένι» στη βάση του επιλογέα. Επίσης, δεν ήταν απλά το βολικό στο χειρισμό του μεγάλο και ξύλινο σπορ τιμόνι, ούτε η αίσθηση των φρένων που παρέπεμπε σε καλό αυτοκίνητο της δεκαετίας του ’60. Ήταν όλα αυτά μαζί, συν το γεγονός ότι η «Ρ3» έμοιαζε προσιτή και φιλική, παρά τις τόσο αλλόκοτες για τα σημερινά δεδομένα διαστάσεις των ελαστικών της. Καθισμένοι στην υψηλή θέση οδήγησης της εποχής, χωρίς τη ζώνη ασφαλείας που λογικά θα έπρεπε να μας κάνει να νοιώθουμε πιο «προστατευμένοι», δε φοβηθήκαμε καθόλου στη διάρκεια της σύντομης γνωριμίας μας μαζί της. Δεν την πιέσαμε με βιαστικούς και απότομους χειρισμούς όχι επειδή δεν θα τους άντεχε εκείνη, αλλά επειδή δεν είχαμε άλλο τρόπο να εκφράσουμε το σεβασμό και τις ευχαριστίες μας στους ανθρώπους που τη δημιούργησαν. H «P3» είναι μια πολύτιμη κατασκευή, που πρέπει να μείνει άθικτη για να φωτίζει το δρόμο των μελλοντικών σχεδιαστών-μηχανικών, ώστε και εκείνοι με τη σειρά τους να επινοήσουν αριστουργήματα. Όσο για εμάς, ζήσαμε ένα από τα καλύτερα μέχρι σήμερα ραντεβού μας με την Ιστορία…

OI TITΛΟΙ

1932
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κατασκευαστών
Eυρωπαϊκό Πρωτάθλημα Οδηγών (Tazio Nuvolari)

ΟΙ ΝΙΚΕΣ

1932
GP Italia: Tazio Nuvolari
GP France Reims: Tazio Nuvolari
GP Deutchland Nurburgring: Rudolf Caracciola
Coppa Ciano Montenero: Tazio Nuvolari
Coppa Acerbo Pescara: Tazio Nuvolari
GP Monza: Rudolf Caracciola

1933
Coppa Acerbo Montenero: Luigi Fagioli
GP Comminges: Luigi Fagioli
GP Marseille Miramas: Louis Chiron
GP Italia Monza: Luigi Fagioli
GP Brno: Louis Chiron
GP Espana Lasarte: Louis Chiron

1934
GP Monaco: Guy Moll
Circuito Bordino Alessandria: Achille Varzi
GP Tripolis Mellaha Lake: Achille Varzi
Targa Florio: Achille Varzi
GP Casablanca: Louis Chiron
Avus Rennen: Guy Moll
GP Montreux: Carlo Felice Trossi
Mannin Moar Douglas: Brian Lewis
GP Penya Rhin Montjuic: Achille Varzi
GP France Montlhery: Louis Chiron
GP Marne Reims: Louis Chiron
GP Vichy: Carlo Felice Trossi
Coppa Ciano Livorno: Achille Varzi
GP Nice: Achille Varzi
GP Comminges: Gianfranco Comotti
Circuito Biella: Carlo Felice Trossi

1935
GP Pau: Tazio Nuvolari
Targa Florio Madonie: Antonio Brivio
Coppa Citta Bergamo: Tazio Nuvolari
GP Montlhery: Raymond Sommer
Circuito Biella: Tazio Nuvolari
GP Lorraine Seichamps: Louis Chiron
GP Marne Reims: Rene Dreyfus
GP Valentino Park: Tazio Nuvolari
GP Dieppe: Rene Dreyfus
GP Deutschland Nurburgring: Tazio Nuvolari
GP Comminges: Raymond Sommer
Coppa Ciano Montenero: Tazio Nuvolari
GP Nice: Tazio Nuvolari
Circuito Modena: Tazio Nuvolari
Circuito Lucca: Mario Tadini
GP Donington: Richard Shuttleworth
Coppa Bianchi Cosenza: Antonio Brivio
Mountain Brooklands: Richard Shuttleworth

1941
GP Rio Gavea: Chico Landi

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ALFA ROMEO TIPO B P3 (1932)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Body design: Vittorio Jano
Κινητήρας: 8κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.654 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 65 mm x 100 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Memini
Ισχύς: 215 ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 232 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.840 χλστ.
Ύψος: 1.165 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.642 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.397 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.346 χλστ.
Βάρος: 700 κιλά

carhistory

Photos: Alfa Romeo, Alberto Alquati, carhistory