Carhistory.gr Logo
  » auto stories » Η Αυτοκίνηση στην Ελλάδα
Η Αυτοκίνηση στην Ελλάδα
auto stories
Τα σημαντικότερα γεγονότα της Αυτοκίνησης στη χώρα μας

1896
To Peugeot του Νικόλαου Κοντογιαννάκη είναι το πρώτο αυτοκίνητο που κυκλοφορεί στην ελληνική επικράτεια
1899
Ο Ανδρέας Συγγρός κληροδοτεί στο Δημόσιο τα πρώτα κεφάλαια για την κατασκευή της ομώνυμης λεωφόρου
1900
Ο Αλέξανδρος Μπαχάουερ γίνεται ο πρώτος Έλληνας επαγγελματίας οδηγός
1901
Κυκλοφορεί στην Αθήνα το πρώτο ταξί
1904
Το οδικό δίκτυο της χώρας ανέρχεται σε 4.000 χλμ, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι ακατάλληλοι για την κυκλοφορία αυτοκινήτων
1905
Το τρίγωνο Σταδίου-Αιόλου-Ερμού είναι το πρώτο τμήμα ασφαλτοστρωμένων δρόμων στην Ελλάδα
1907
Ο Νίκος Σιμόπουλος γίνεται ο πρώτος αντιπρόσωπος αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Γίνεται το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στη χώρα μας, στην Αθήνα, στο ύψος της πύλης του Αδριανού
1908
Ο Ιωάννης Κοντέλλης ταξιδεύει στην Αμερική και πιάνει δουλειά στη Ford Motor Company
1909
Τα προϊόντα πετρελαίου της Standard Oil Company (μετέπειτα Mobil) διατίθενται για πρώτη φορά στη χώρα μας
1911
Θεσπίζονται οι πρώτοι νόμοι για την ομαλή κυκλοφορία των αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους
1913
Ιδρύεται στην Αθήνα από τον Νικόλαο Αποστολάτο η πρώτη σχολή οδηγών. Το πρώτο γκαράζ εγκαθίσταται επί της λεωφόρου Αμαλίας 44
1914
Στην Αθήνα κυκλοφορούν συνολικά 266 αυτοκίνητα
1919
Ιδρύεται στην Αθήνα από την Ελληνική Χωροφυλακή η «Υπηρεσία Τροχαίας Κινήσεως». Ο Ιωάννης Κοντέλλης γίνεται ο πρώτος αντιπρόσωπος της Ford στην Ελλάδα. H «Αθηνά ΑΕ» του Πιπίνου Μάμου αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των Buick & Oldsmobile. H Shell ξεκινά τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα
1920
O Mιχαήλ Κορτέσης εισάγει γεωργικούς ελκυστήρες και ανταλλακτικά της Ford στη Λειβαδιά. Πεθαίνει από δάγκωμα πιθήκου ο βασιλιάς Αλέξανδρος, ο τότε πιο επιφανής φίλος του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Εμφανίζεται ο πρώτος τροχονόμος, στη διασταύρωση των οδών Πατησίων-Πανεπιστημίου. Δημοσιεύεται ο πρώτος νόμος περί φορολογίας αυτοκινήτων

1921-1940

1922
Ιδρύεται η εταιρεία «Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ»
H FINA ξεκινά τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα
O Iωάννης Σαρακάκης ξεκινά τη δραστηριότητά του ως αντιπρόσωπος στη Θεσσαλονίκη

1923
Ξεκινά στη χώρα μας η εισαγωγή οχημάτων δημοσίας χρήσεως, με τη θέσπιση των πρώτων νόμων και κανονισμών

1924
Ο Νικόλαος Θεοχαράκης ξεκινά την επαγγελματική του απασχόληση με τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων
Ιδρύεται η ΕΛΠΑ

1925
Λειτουργούν για πρώτη φορά οι εγκαταστάσεις πετρελαίου της Δραπετσώνας

1926
Διεξάγονται οι πρώτοι αγώνες αυτοκινήτου
Τα ετήσια έσοδα του κράτους από τη φορολόγηση των αυτοκινήτων ανέρχονται σε 10 εκατομμύρια δραχμές
Η διαδρομή από την Επίδαυρο μέχρι το Άργος είναι το αντικείμενο του πρώτου ολοκληρωμένου οδικού χάρτη στη χώρα μας

1927
Ιδρύεται η «ΕΛΦΙΝΚΟ ΑΕ», αντιπροσωπεύοντας τα μοντέλα της Chevrolet και της Οpel

1928
Η αστυνομία ζητά από το υπουργείο Συγκοινωνίας και Εσωτερικών την απόσυρση από τους δρόμους των παλαιών και επικίνδυνων αυτοκινήτων
Κυκλοφορεί «Το Αυτοκίνητον», το πρώτο περιοδικό αυτοκινήτου στην Ελλάδα
Ο Γουλιέλμος Μάμος αναλαμβάνει τη διεύθυνση της εταιρείας «Αθηνά ΑΕ», μετά το θάνατο του αδελφού του Πιπίνου

1929
Ο συνολικός αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ελλάδα ξεπερνά τις 25.000 μονάδες

1930
Ο Μιχαήλ Ριβέλλης γίνεται ο πρώτος Έλληνας που διευθύνει καταστήματα αυτοκινήτων στο εξωτερικό

1934
Ιδρύεται ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), με πρώτο πρόεδρο το Γουλιέλμο Μάμο
Εισάγονται στην Ελλάδα 1.000 αυτοκίνητα, ενώ το σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας ανέρχεται στις 33.060 μονάδες

1935
Η εταιρεία του Πέτρου Ταγκαλάκη συναρμολογεί τα μοντέλα της DKW που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα

1936
Οι αδελφοί Φωστηρόπουλοι αναλαμβάνουν την αντιπροσώπευση της Mercedes και της Οpel
Οι αδελφοί Κορτέση αναλαμβάνουν την αντιπροσώπευση των επαγγελματικών μοντέλων της Ford στην Κεντρική & Νότια Ελλάδα
Πρώτη επίσημη παρουσία της Pontiac στην Ελλάδα

1940
Η «Σαρακάκης & Καλομοίρος» επεκτείνει τις δραστηριότητές στην Αθήνα, με έδρα στην οδό Πατησίων
Θάνατος του Ιωάννη Κοντέλλη

 

1941-1960

1941
Ο αντιπρόσωπος της Μorris Κωνσταντίνος Ταμβακόπουλος ασκεί καθήκοντα προέδρου του ΣΕΑΑ

1945
O Mιχαήλ Ριβέλλης αναλαμβάνει πρόεδρος του ΣΕΑΑ

1946
Ο Σπύρος Παντελεημονίτης αναλαμβάνει τη διεύθυνση της εταιρείας του Κοντέλλη
Οι αδελφοί Κορτέση ιδρύουν την «ΣΤΑΚΟΡ ΑΒΕΕΑ»
Ο Τζόνι Πεσμαζόγλου αναλαμβάνει τη διεύθυνση της «ΕΛΦΙΝΚΟ ΑΕ»

1948
Η εταιρεία του Κωνσταντίνου Δούκα εισάγει στην Ελλάδα τα αυτοκίνητα της Αustin

1950
Η εταιρεία του Ιωάννη Σαρακάκη αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία της Volvo στην Ελλάδα
 
1953
Σημαντική τροποποίηση και εκσυγχρονισμός του νόμου «περί εισαγωγής αυτοκινήτων»
Το Ράλλυ Ακρόπολις διεξάγεται για πρώτη φορά

1956
Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 53.000 αυτοκίνητα

1957
Η εταιρεία του Θεοχαράκη αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία των ελαστικών της Yokohama
H «ΒΙΑΜΑΞ ΑΕΒΕ» ξεκινά την κατασκευή αμαξωμάτων για λεωφορεία σε σασί της Μercedes-Benz

1958
Μεγάλη αύξηση στη φορολογία των αυτοκινήτων, μέσω της έκτακτης εισφοράς

1959
O αντιπρόσωπος της Αustin Kώστας Δούκας αναλαμβάνει πρόεδρος του ΣΕΑΑ

1961-1980

1961
Πεθαίνει ο Παναγής Γιαννουλάτος και πρόεδρος της ΕΛΠΑ αναλαμβάνει ο Απόστολος Νικολαΐδης
Η εταιρεία του Θεοχαράκη αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία της Νissan
Πεθαίνει ο Πέτρος Ταγκαλάκης
Η εταιρεία «Αθηνά ΑΕ» απορροφάται από την επιχείρηση Σαρακάκη
Η επιχείρηση Σαρακάκη αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία της Ηonda

1962
Ιδρύεται η «MAVA AE», με πρώτο αντικείμενο την εισαγωγή των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών της ΝSU
H εταιρεία «Σαρακάκης» ξεκινά την κατασκευή αμαξωμάτων για λεωφορεία σε σασί κυρίως της Volvo

1963
Σε ολόκληρη την Ελλάδα πουλήθηκαν 16.000 αυτοκίνητα
H «ΕΛΦΙΝΚΟ ΑΕ» αποκτά νέες εγκαταστάσεις επί της λεωφόρου Συγγρού
Η «ΕΛΦΙΝΚΟ ΑΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία της Τoyota
Χάνει τη ζωή του στο Φθινοπωρινό Ράλλυ ο Τάκης Τσερκάκης
Χάνει τη ζωή του στην Ανάβαση της Φιλερήμου ο Πέτρος Κουβάτσος

1964
Η Νομισματική Επιτροπή αποφασίζει την απαγόρευση τραπεζικών χρηματοδοτήσεων για αγορά αυτοκινήτου

1965
O Κώστας Κασιδόπουλος αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της Τoyota

1966
To οδικό δίκτυο της χώρας αριθμεί 33.700 χλμ
Για την εισαγωγή αυτοκινήτων στην Ελλάδα δαπανούνται 24,6 εκατομμύρια δολάρια
H εταιρεία του Σφακιανάκη αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών της Suzuki
H εταιρεία «Άξων ΑΕ» του ομίλου Σαρακάκη εισάγει στην Ελλάδα τα μοντέλα της Μitsubishi

1967
Εκδίδεται για πρώτη φορά το περιοδικό αυτοκινήτου «Αuto Eξπρές»
Η «ΙΜΠΟΡΤΕΞ ΑΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της Peugeot

1970
Κυκλοφορεί για πρώτη φορά το περιοδικό αυτοκινήτου «4Τροχοί»

1971
H Kosmocar AE, αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων της VW, γίνεται μέλος του ΣΕΑΑ
Ο Γιάννης Μεϊμαρίδης («Μαύρος») χάνει τη ζωή του στο circuit της Ρόδου

1973
H εταιρεία «Αφοί Χολίδη ΑΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων της Zastava
O Σπύρος Παντελεημονίτης γίνεται πρόεδρος του ΣΕΑΑ

1974
H «INTERCAR AE» αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών της BMW
Ο όμιλος Σαρακάκη υιοθετεί πρώτος το συνεχές ωράριο στον κλάδο του αυτοκινήτου

1975
H «MAVA AE» αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία των επιβατικών αυτοκινήτων της Renault
Πεθαίνει ο Ιωάννης Σαρακάκης
Η «Σφακιανάκης ΑΕΒΕ» ξεκινά την κατασκευή αμαξωμάτων για λεωφορεία

1978
H «Θ. Βασιλάκης ΑΕ» με έδρα το Ηράκλειο γίνεται μέλος του ΣΕΑΑ

1979
Μέσα σε μια νύχτα διπλασιάζονται οι φόροι και η ελληνική αγορά αυτοκινήτου παθαίνει ανακοπή

1980
H επικόλληση του ειδικού σήματος ασφάλισης στο παρμπρίζ γίνεται υποχρεωτική
Σε ολόκληρη την Ελλάδα κυκλοφορούν 831.000 αυτοκίνητα
Ξεκινά τη λειτουργία του το εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων της ΤΕΟΚΑΡ στο Βόλο
H «ΒΕΛΜΑΡ ΑΕ» προστίθεται στους επίσημους εισαγωγείς της Ford

1981-2000

1982
Απαγορεύεται η πετρελαιοκίνηση στις διοικητικές περιφέρειες Αθηνών-Θεσσαλονίκης
To Ford Escort 1.1 είναι το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην Ελλάδα
Η «ΕΛΜΑ ΑΕΒΕΑ», μέλος του ομίλου Κορτέση, αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Μazda
H Mercedes-Benz Hellas διαδέχεται τη «ΒΙΑΜΑΞ» στην αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της Μercedes στη χώρα μας

1984
Ξεκινά η εφαρμογή του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (point-system)
Η εταιρεία «Καμμένος» αναλαμβάνει για μια τριετία την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Αlfa Romeo

1985
H «TEXNOKAP ABEE» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Seat στην Ελλάδα
Ξεκινά η λειτουργία των ΚΤΕΟ

1986
Ιαπωνικής προέλευσης είναι το 28,7% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν εκείνη τη χρονιά στην Ελλάδα
Υποχρεωτικός έλεγχος των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από τα ΚΤΕΟ
H «ΒΙΑΜΑΞ ΑΕΒΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση στην Ελλάδα των αυτοκινήτων της Αustin και της Rover

1987
Το 56% των 1.370.000 αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα έχει έδρα την Αθήνα
Η αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της Τoyota ανατίθεται στην «Τoyota Hellas ABEE»

1988
Η «Lion Hellas AE» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της Peugeot

1989
H «Jaguar Hellas» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Jaguar στη χώρα μας
Επιτρέπεται η χρηματοδότηση για την αγορά ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων
H «ΒΑΚΑΡ ΑΕΒΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Saab στη χώρα μας

1990
Aνακοινώνεται η εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης
Mειώνονται σημαντικά οι συντελεστές της φορολόγησης αυτοκινήτων

1991
H «Hyundai Hellas» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Hyundai στη χώρα μας
H «Citroen Hellas» του ομίλου Συγγελίδη αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Citroen στη χώρα μας
H «Chrysler Jeep Hellas» του ομίλου Συγγελίδη αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων των Chrysler & Jeep στη χώρα μας

1992
Λήξη του μέτρου της απόσυρσης

1995
Κλείνει οριστικά το εργοστάσιο της ΤΕΟΚΑΡ στο Βόλο
Διοργανώνεται με επιτυχία η πρώτη διεθνής έκθεση αυτοκινήτου της Αθήνας
H «Daellas AE» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Daewoo

1996
H «Ford Motor Hellas» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Ford
H «Subaru Motor Hellas» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Subaru
H «ΑΓΚΡΙΠΑΝ ΑΕΒΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των μοντέλων της Daihatsu

1997
Πεθαίνει ο Σπύρος Παντελεημονίτης

1998
Aναστέλλει τις εργασίες της η «ΒΙΑΜΑΞ ΑΕΒΕ»

1999
H «Π. & Ρ. Δάβαρης ΑΒΕΕ» αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της Hyundai και της Κia
Τα μοντέλα της Lexus εισάγονται επίσημα για πρώτη φορά στην Ελλάδα

2000
H Cadillac και η Chevrolet εκπροσωπούνται πλέον στη χώρα μας από την Opel Hellas AE

2000-2013

2002
Τερματίζεται η συνεργασία της εταιρείας Σαρακάκης με τη Volvo, της οποίας τα αυτοκίνητα εισάγονται πλέον στην Ελλάδα από τη Volvo Car Hellas

2003
Μειώνονται οι συντελεστές του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης
Η INTERCAR AE παραχωρεί την αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων της ΒΜW και της ΜΙΝΙ στη «BMW Hellas AE»

2004
H γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου συνδέει οδικά την Πελοπόννησο με τη Στερεά Ελλάδα

2006
To SUV Landwind είναι το πρώτο κινέζικο αυτοκίνητο που εισάγεται επίσημα στην Ελλάδα, από την Dealmotors
Ανακοινώνεται η έλευση των μοντέλων της Βentley στην Ελλάδα, μέσω της εταιρείας Bentley Athens

2008
Τερματίζεται με η πολυετής συνεργασία της ΜΑVA AE με τη Renault, τα αυτοκίνητα της οποίας θα εισάγει πλέον στη χώρα μας η «PGA Eλλάδα ΕΠΕ»
Καταρρέει υπό το βάρος οικονομικών προβλημάτων η εταιρεία «Μοσχούς ΑΕ»

2009
Μειώνονται προσωρινά οι συντελεστές του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης προκειμένου να ανακάμψει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, ανακοινώνεται απόσυρση η οποία στη συνέχεια ανακαλείται, η ελληνική αγορά σε μεγάλη ύφεση λόγω της οικονομικής κρίσης.

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Photos: Mercedes, Nissan, Ford