Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » ΚΙΜ-10
ΚΙΜ-10
iron curtain

To αυτοκίνητο που επικρίθηκε από τον Στάλιν

Το ΚΙΜ-10 ήταν το πρώτο σοβιετικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε με στόχο να καταστεί ένα εύχρηστο και δημοφιλές επιβατικό μοντέλο για τους ιδιώτες. Η απόφαση για την παραγωγή του πάρθηκε στις 10 Ιανουαρίου 1939, από το Συμβούλιο των Επιτρόπων του Λαού της ΕΣΣΔ και της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΣΕ. Στις 5 Μαρτίου της ίδιας χρονιάς γνωστοποιήθηκαν από το Οικονομικό Συμβούλιο των Επιτρόπων του Λαού οι κύριες κατευθύνσεις για τον κεντρικό σχεδιασμό του, που είχαν ουσιαστικά να κάνουν με την αντιγραφή του Ford Prefect σε δίθυρες sedan και σε convertible εκδόσεις. Προηγούμενα εξετάστηκαν αρκετά άλλα ευρωπαϊκά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των Fiat 508C και Opel Kadett, πριν οι επικεφαλής του προγράμματος καταλήξουν στο Ford. Ο βασικός λόγος που πάρθηκε η συγκεκριμένη απόφαση ήταν η εμπειρία που είχαν αποκομίσει οι σοβιετικοί μηχανικοί από τα μοντέλα της Ford (Α και ΑΑ) που παρήγαγαν κατόπιν αδείας της αμερικανικής εταιρείας από το ξεκίνημα της δεκαετίας του '30, τα οποία χαρακτηρίζονταν από τον απλό και φθηνό σχεδιασμό τους. Παρά ταύτα, η ομάδα που με επικεφαλής τον Α. Ostrowcew ανέλαβε να φέρει αισίως εις πέρας την εξέλιξη και τον τελικό σχεδιασμό του αυτοκινήτου δεν αντέγραψε με ακρίβεια το μοντέλο της Ford, προσθέτοντας και δικά της στοιχεία. Στα τέλη Απριλίου του 1940 τα τρία πρώτα αυτοκίνητα ήταν έτοιμα, όμως η υποδοχή που τους έγινε σε ανώτατο επίπεδο δεν ήταν η αναμενόμενη...

H απόρριψη...
Το καλοκαίρι του 1940, το ΚΙΜ-10 παρουσιάστηκε στον Ιωσήφ Στάλιν. Ο πατερούλης της Σοβιετικής Ένωσης δεν έμεινε καθόλου ευχαριστημένος από αυτό που είδε, καθώς θεωρούσε δεδομένο πως το αμάξωμά του θα ήταν τετράθυρο. Ο Γεωργιανός δικτάτορας, δίνοντας συνέχεια στις επικρίσεις του, διέταξε άμεσες αλλαγές. Κατόπιν αυτού, το Συμβούλιο των Επιτρόπων του Λαού απέδωσε ευθύνες στους εμπνευστές του για τις μη εξουσιοδοτημένες αλλαγές στο σχέδιο που εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο και απέλυσε τους περισσότερους από αυτούς. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς αποφασίστηκε η τροποποίηση του αμαξώματος κατά τις επιταγές του Opel Kadett, χωρίς να υπάρξει διαφοροποίηση στο πλαίσιο. Στις 25 του μηνός παρουσιάστηκαν τα πρώτα αυτοκίνητα που ήταν συμβατά με τις νέες εντολές, τα ΚΙΜ-10-50 (δίθυρο sedan) και ΚΙΜ-10-51 (convertible). Σε αυτά υπήρχαν σχετικά μικρές τροποποιήσεις στους προβολείς, ενώ απουσίαζαν τα πλαϊνά σκαλοπάτια και το διαιρούμενο παρμπρίζ, που είχε δώσει τη θέση του σε ένα ενιαίο. Τον Νοέμβριο του 1940 ξεκίνησε η παραγωγή τους, με το κυρίως ζητούμενο (το ΚΙΜ-10-52, με το τετράθυρο αμάξωμα) να δρομολογείται στις αρχές του 1941. Όμως, η εισβολή των Ναζί στη Σοβιετική Ένωση των Ιούνιο του ίδιου έτους διέκοψε τα όποια σχέδια για μαζική παραγωγή, με αποτέλεσμα τα πρωτότυπα της τετράθυρης έκδοσης να μη ξεπεράσουν τις δύο μονάδες. Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 500 ΚΙΜ-10, στα οποία εκτός των δύο τετράθυρων περιλαμβάνονται και δέκα convertible.

Απόηχος

Η αλήθεια είναι ότι η τετράθυρη πρόταση του ΚΙΜ-10 δεν ενθουσίασε και αυτός ήταν ένας από τους λόγους, πέραν του πολέμου, που καθυστέρησε και τελικά έμεινε σε πρωτότυπη μορφή. Μετά το τέλος της παγκόσμιας σύρραξης η τάξη αποκαταστάθηκε, με την πλήρη αντιγραφή του Opel Kadett και την μαζική παραγωγή του στη Σοβιετική Ένωση υπό το όνομα Moskvitch 400-420.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΜ-10-50
Αμάξωμα: δίθυρο sedan
Kινητήρας: 4κύλινδρος
Κυβισμός: 1.172 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63.5 mm x 92.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.75:1
Καρμπιρατέρ: ML-1 καθέτου ροής
Ισχύς: 26 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 90 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.940 χλστ.
Πλάτος: 1.470 χλστ.
Ύψος: 1.650 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.385 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.145 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.145 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 210 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 32 λίτρα
Βάρος: 840 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1940-1941
Μονάδες παραγωγής: 500

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας