Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Mazda RX-500
Mazda RX-500
concept & prototypes

To ξεχασμένο πειραματικό supercar που υπήρξε κάποτε το κινητό πεδίο δοκιμών της ιαπωνικής εταιρείας...

Η αρχική ιδέα για ένα διαφορετικό κινητήρα εσωτερικής καύσης γεννήθηκε το 1924, όταν ο Felix Wankel ήταν 22 χρονών. Η ιδιοφυής σύλληψή του βασιζόταν σε ένα περιστρεφόμενο τριγωνικό έμβολο, το οποίο σε μια περιστροφή του εκτελούσε τους τέσσερις κύκλους (εισαγωγή, συμπίεση, έκρηξη και εξαγωγή) του «κλασικού» τετράχρονου κινητήρα. Πλεονέκτημα της κατασκευής ήταν τα λιγότερα κινούμενα μέρη, το μικρότερο βάρος και η περισσότερη δύναμη. Ο κινητήρας, στη μορφή που τον αναγνωρίζουμε σήμερα, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το 1951 στη λίμνη της Κωνστάντσας, στην Ελβετία. Το 1961 η άδεια χρήσης του Wankel αποκτήθηκε από την Mazda, που ξεκινούσε το δικό της πρόγραμμα, ξεκινώντας να γράφει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες της Αυτοκίνησης. Η σχέση της Μazda με τους περιστροφικούς κινητήρες Wankel αρίθμησε τέσσερις σχεδόν δεκαετίες ζωής. Η ιαπωνική εταιρεία ήταν η μόνη στον κόσμο που επέμενε να εξελίσσει τέτοιου είδους μηχανικά σύνολα, παρά το «χτύπημα» που δέχτηκαν τα τελευταία την περίοδο της πρώτης ενεργειακής κρίσης, όταν κρίθηκαν ασύμφορα εξαιτίας της υπερβολικής τους κατανάλωσης σε καύσιμο. Η Μazda, αναγνωρίζοντας τα προτερήματά τους στους τομείς των επιδόσεων, εξόπλιζε με αυτά τα αποκλειστικά sport μοντέλα της. Η συνεργασία αυτή έχει προσφέρει πολλά και στους δύο, αρχής γενομένης από το Cosmo των 110 ίππων του 1968, όταν το μηχανικό σύνολο που εφηύρε ο καθηγητής Wankel ήταν μόλις 14 χρόνων.

RX-500
Το πρωτότυπο αυτοκίνητο με τον κινητήρα στο πίσω μέρος του αμαξώματος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 1970, στο 17ο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο. Στο δίθυρο sport όχημα, οι πόρτες άνοιγαν όπως τα φτερά της πεταλούδας. Το RX-500 ήταν ένα κινητό πεδίο δοκιμών για την οδική ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένων των πολύχρωμων φώτων στο πίσω μέρος, τα οποία αποκάλυπταν με τον τρόπο που λειτουργούσαν αν το αυτοκίνητο επιτάχυνε, αν επιβράδυνε ή αν βρισκόταν σε πορεία. Η ιαπωνική κατασκευή ζύγιζε 850 κιλά και έπαιρνε κίνηση από τους δύο ρότορες των 491 κ.εκ. του Wankel μηχανικού συνόλου της, που ήταν τοποθετημένο εμπρός από τους οπίσθιους τροχούς και παρήγαγε 247 ίππους στις 8.000 στροφές ανά λεπτό. Τα χρόνια που ακολούθησαν το RX-500 έφυγε από την επικαιρότητα και πέρασε στη λήθη για τρεις σχεδόν δεκαετίες, ώσπου να αποκατασταθεί ξανά και να κάνει την επανεμφάνισή του στην Έκθεση του Τόκιο το 2009. Σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο Μεταφορών της Χιροσίμα, ενώ το 2014 ταξίδεψε μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου έλαβε μέρος στο Goodwood Festival of Speed.

Κινητήρας: Wankel 10A
Κυβισμός: 2 x 491 κ.εκ.
Ισχύς: 247 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Μήκος: 4.330 χλστ.
Πλάτος: 1.720 χλστ.
Ύψος: 1.065 χλστ.
Μεταξόνιο
: 2.450 χλστ.
Bάρος: 850 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Tokyo Motor Show 2009