Carhistory.gr Logo
  » product » ΑWD » Οι απαρχές της τετρακίνησης
Οι απαρχές της τετρακίνησης
ΑWD

H ιστορία των οχημάτων με κίνηση και στους τέσσερις τροχούς είναι πολύ παλιά, σχεδόν όσο και το αυτοκίνητο. Eίναι, επίσης, κι εξίσου γοητευτική...

Η τιμή της πρώτης φοράς ανήκει εξ ολοκλήρου στον Αμερικανό Ρόμπερτ Τουάιφορντ από το Πίτσμπουργκ της Πενσιλβάνια, που κατέθεσε την ευρεσιτεχνία του στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια του 1898. Τέσσερα χρόνια αργότερα πέρασε από τη θεωρία στην πράξη, ιδρύοντας στο Μπρούκβιλ την Τwyford Motor Cars Company και κατασκευάζοντας το πρώτο τετρακίνητο όχημα της μηχανολογικής ιστορίας. Το αυτοκίνητο εκείνο ήταν πέντε θέσεων και η τιμή του στην αγορά καθορίστηκε στα 2.700 δολάρια. Χρησιμοποιούσε 2κύλινδρο κινητήρα με δύο εκδόσεις, που απέδιδαν 10 και 18 ίππους αντίστοιχα. Έπαιρνε κίνηση από έναν άξονα με εξωτερικά τοποθετημένα γρανάζια και δεν είχε διαφορικό. Το Τourer 10 HP/18 HP παραγόταν ως το 1908, οπότε η μικρή και με λιγοστά μέσα εταιρεία ανέστειλε τις εργασίες της.

Spyker 60 HP
Το 1903, στο Σαλόνι των Παρισίων, παρουσιάστηκε η δεύτερη χρονολογικά προσπάθεια, που, ταυτόχρονα, ήταν και η πρώτη ευρωπαϊκή: Προερχόταν από την Ολλανδία και ήταν δουλειά του Ζοζέφ Λαβιολέ, που εργαζόταν τότε στη Spyker, μία εταιρεία που η ύπαρξή της είχε ξεκινήσει το 1899, με έδρα το Άμστερνταμ. Πολύ διαφορετικής φιλοσοφίας, το Spyker εκείνο εφοδιαζόταν με έναν 6κύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 8,7 λίτρων, με συνολική απόδοση 50 ίππων. Με κιβώτιο ταχυτήτων τριών σχέσεων και κεντρικό διαφορικό, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με κίνηση και στους τέσσερις τροχούς που πήρε μέρος σε αγώνες.

Four Wheel Drive Auto

Τη χρονιά που η Twyford διέκοψε τη λειτουργία της, στο Κλίντονβιλ του Ουινσκόνσιν ξεκινούσε τη δραστηριότητά της η Four Wheel Drive Auto, που έγινε γνωστή και ως Badger. Εμπνευστής του εγχειρήματος ήταν ο Ότο Ζάτσοβ, που, με τη βοήθεια του συγγενούς του Ουίλιαμ Μπέσερντιτς, ολοκλήρωσε ένα αυτοκίνητο με 4κύλινδρο κινητήρα, που έφτανε σε ισχύ περίπου στους 60 ίππους. Πολύ λίγα από τα οχήματα αυτού του τύπου κατασκευάστηκαν, με ακριβότερη την έκδοση με το μακρύ αμάξωμα, που διατέθηκε για πώληση στην τιμή των 4.500 δολαρίων. Στις αρχές του 1912 οι δύο συνεργάτες είχαν έτοιμο το πρώτο τετρακίνητο, για χρήση από τον αμερικανικό στρατό. Η επιτυχία του μοντέλου εκείνου έκανε τη φίρμα την πιο δημοφιλή τότε στο είδος της, αφού στο διάστημα 1914-1928, που το αυτοκίνητο έμεινε στην παραγωγή, κατάφερε να φτάσει συνολικά τις 40.000 μονάδες. Δεν ήταν λίγες και οι βρετανικές φίρμες που ζήτησαν και πήραν την άδεια να κατασκευάσουν στη χώρα τους έναν αριθμό από αυτά.

Από την Bugatti ως το Quattro

Το Ford T ήταν, ουσιαστικά, το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που εφοδιάστηκε εκ των υστέρων και με κίνηση στους τέσσερις τροχούς, σε μία περιορισμένη έκδοση, που εμφανίστηκε το 1923. Στο τέλος εκείνης της δεκαετίας, ο διακεκριμένος Γάλλος οδηγός αγώνων Αντρέ Ντιμπονέ ασχολήθηκε εκτεταμένα με την κατασκευή αγωνιστικού τετρακίνητου αυτοκινήτου, διαθέτοντας κινητήρες από τη Hispano-Suiza. Η προσπάθειά του δεν υπήρξε επιτυχής στις πίστες της εποχής, αλλά δεν ήταν ο μόνος. Ακόμα και ο πολύς Έτορε Μπουγκάτι δεν κατάφερε κάτι καλύτερο, δοκιμάζοντας στις ευρωπαϊκές αναβάσεις να φτάσει στην κορυφή με την 4x4 Type 53. Για τους αγώνες ταχύτητας δε βρέθηκε αποτελεσματική λύση ούτε αργότερα, κυρίως τη δεκαετία του ’60, οπότε επιχειρήθηκε να κατασκευαστεί το πρώτο τετρακίνητο αυτοκίνητο Γκραν-Πρι: Δεν είχαν τύχη ούτε το Project 99 του Φέργκιουσον, ούτε η Lotus 63 του Τσάπμαν, αλλά ούτε και το φιλόδοξο και πολλά υποσχόμενο Matra MS84. Το πρόβλημα της συμμετοχής στις διακρίσεις και τις νίκες λύθηκε για πάντα το 1981, στο χώρο των ράλι, όπου το Αudi Quattro άνοιξε πρώτο το δρόμο που ακόμη ευημερεί στο WRC.

Ο πρώτος Γιαπωνέζος

Επιστρέφοντας πίσω, στα χρόνια του ’30, βρίσκουμε στην Ιαπωνία την εταιρεία Kurogane να ξεκινά, πρώτη σε όλη την Ασία, την κατασκευή αυτοκινήτων με κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Η φίρμα αυτή, που ως το 1937 είχε την επωνυμία New Era, παρουσίασε το 1935 ένα όχημα με αερόψυκτο, 2κύλινδρο κινητήρα σε διάταξη V, που προερχόταν από τις μοτοσικλέτες. Με ανεξάρτητη ανάρτηση και ανοικτό αμάξωμα, που μπορούσε να φιλοξενήσει έως και πέντε επιβάτες, το αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε από τον ιαπωνικό στρατό, που αγόρασε τα περισσότερα από τα 4.800 οχήματα του τύπου που κατασκευάστηκαν ως το 1940.

H τετρακίνηση στη Γερμανία

Tη χρονιά που το Kurogane κύλησε για πρώτη φορά στους τροχούς του, στο Αμβούργο της Γερμανίας ολοκληρωνόταν από την Tempo ένα λιλιπούτειο τετρακίνητο, με 2χρονο κινητήρα 600 κ.εκ. Λίγο αργότερα, το ίδιο εργοστάσιο δημιούργησε το εξαιρετικό G1200, που εφοδιαζόταν με δύο τέτοια μοτέρ, συνολικής ισχύος 19 ίππων. Ο γερμανικός στρατός δεν το προτίμησε, φοβούμενος τους δίχρονους κινητήρες, αντίθετα από τον σουηδικό, που παρήγγειλε 985 από αυτά για τις ανάγκες του. Off-road αυτοκίνητα κατασκεύασαν, ακόμα, την ίδια εκείνη εποχή στη Γερμανία, η Horch (Type 901 και 108) και η Mercedes (G5). Στη χώρα που βρισκόταν πια στα πρόθυρα του πολέμου, εξαιτίας της επεκτατικής εξωτερικής πολιτικής των ναζί, τα πρώτα σχέδια του Πόρσε για τα Volkswagen 4x4 είχαν ήδη υλοποιηθεί: Tα Kupelwagen 128 και 166, με τις εξαιρετικές δυνατότητες, ήταν έτοιμα από το 1938, ενώ ήταν επίσης έτοιμη και μία «πολεμική» έκδοση του μετέπειτα διάσημου Beetle, με τον κωδικό «Type 87». Από το εξειδικευμένο εκείνο «σκαθάρι» μόλις δύο μονάδες επιζούν ως τις μέρες μας, καθώς όλα τα υπόλοιπα καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου.

Jeep generation

Και ακριβώς ο σκοτεινός κι αδηφάγος πόλεμος, για τις ανάγκες του οποίου «γεννήθηκε» στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το περίφημο Jeep, ήταν εκείνος που έφερε την τεχνολογία των τετρακίνητων πολλά βήματα μπροστά. Όταν, το 1946, η ειρήνη ξαναγύρισε στον πλανήτη, η off-road τεχνογνωσία χρησιμοποιήθηκε σχεδόν αποκλειστικά για τους δικούς της σκοπούς, φτάνοντας ως τη σημερινή της, «συμφιλιωμένη» πια με τις καθημερινές ανάγκες οδηγών και επιβατών, μορφή.

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας