Carhistory.gr Logo
  » product » 1951-2000 » Οι πρώτες BMW V8
Οι πρώτες BMW V8
1951-2000

Μετά τον δεύτερο μεγάλο πόλεμο, η ηττημένη Γερμανία χωρίστηκε από τους Συμμάχους σε τέσσερις περιοχές. Στη ζώνη που ελεγχόταν από τους Αμερικανούς, πολλοί αξιωματούχοι κυκλοφορούσαν οδηγώντας 8κύλινδρες Cadillac και Oldsmobile.


Οι κινητήρες τους γοήτευσαν τον Φριτς Φίντλερ, αρχιμηχανικό της σχεδόν κατεστραμμένης από τους βομβαρδισμούς BMW, που το 1948 είχε μόλις επιστρέψει από την Αγγλία. Κατά την παρουσία του εκεί, μετέδωσε στους ανθρώπους της Bristol την τεχνογνωσία των 6κύλινδρων σε σειρά μοτέρ, που οι Βρετανοί παρέλαβαν ως πολεμική αποζημίωση. Ο Φίντλερ ήταν ο δημιουργός τους και ο πιο κατάλληλος να τους καθοδηγήσει.



Παρά την παράδοση της ΒΜW σε αυτού του είδους τις επιλογές, ο Φριτς αποφάσισε διαφορετικά: Θα παρουσίαζε τον πρώτο V8 της εταιρείας και γι αυτό, κάλεσε κοντά του το σχεδιαστή Λέοναρντ Ίσινγκερ. Το πρώτο μέλημα του τελευταίου ήταν το μικρό βάρος της κατασκευής, που εξασφαλίστηκε με τη χρήση αλουμινίου. Στην τελική του μορφή, ο κινητήρας ήταν μόνο 28 κιλά βαρύτερος από τον 6κύλινδρο προκάτοχό του. Στις αρχές του 1954 η χωρητικότητά του είχε αυξηθεί στα 2.6 λίτρα και η ισχύς του έφτανε τους 95 ίππους στις 4.800 στροφές.



H ελπίδα ξαναζεί

Το αμάξωμα που επρόκειτο να δεχτεί τον V8 υπήρχε ήδη και ήταν σχεδιασμένο από τον Πέτερ Σιμανόφσκι. Υιοθέτησε, τελικά, τις γραμμές των Buick και τρία πρωτότυπά του ολοκληρώθηκαν το 1948, με τη βοήθεια του Καρλ Μπάουρ. Χαρακτηρισμένο με τον κωδικό «541» και φορώντας τον κλασικό 6κύλινδρο, έμεινε στην παραγωγή για τα επόμενα τρία χρόνια. Τον Απρίλιο του 1951 έδωσε τη θέση του στο «501», που εκτέθηκε στη Φρανκφούρτη, σε εορταστικό κλίμα. Στο Μόντε Κάρλο του 1954, τρία «501» 72 ίππων τερμάτισαν τον αγώνα σε αξιοπρεπείς θέσεις. Όμως, ο καιρός για να κυλήσουν στους δρόμους οι πρώτες BMW V8 είχε φτάσει. Έτσι, την ίδια χρονιά, στη Γενεύη, οι επισκέπτες μπορούσαν να θαυμάσουν τις «501» και «502» με τον καινούργιο κινητήρα. Εφοδιασμένες με κιβώτιο ταχυτήτων 4 σχέσεων της ΖF, οι νέες BMW επρόκειτο σύντομα να αναβαθμιστούν. Το Σεπτέμβριο του 1955, στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης, τα καρμπιρατέρ της Solex έδωσαν τη θέση τους σε εκείνα της Ζenith. Παράλληλα, η χωρητικότητα του μοτέρ ανέβηκε στα 3.2 λίτρα, με αποτέλεσμα η ισχύς να φτάσει τους 120 ίππους στις 4.800 στροφές. Στο σασί του σεντάν με τις μπαρόκ γραμμές στηρίχτηκε και ο Έρνστ Λουφ, όταν αποφάσισε να αποχωριστεί τη ΒΜW και να κατασκευάσει τα πρώτα διθέσια αγωνιστικά Veritas V8. Μία 6η θέση στο Μόντε του 1956 ήταν μεγάλη επιτυχία για τα 1.150 και πλέον κιλά του «502», που, τον επόμενο χρόνο, ανανεώθηκε, με την ισχύ του να αγγίζει τους 140 ίππους. Εξωτερικά, το αυτοκίνητο απέκτησε περισσότερο χρώμιο και μεγαλύτερα παράθυρα εμπρός. Την ίδια εποχή, από τη βιοτεχνία του Μπάουρ έβγαιναν τα καμπριολέ αμαξώματα των «502».

Σειρά 500

Το ίδιο σασί αποτέλεσε τη βάση για να χτιστεί, το Σεπτέμβριο του 1957, από τον Άλμπερτ Γκερτζ, η δίθυρη «503». Ο 8κύλινδρος κινητήρας είχε ακόμη πολλά να δώσει στην εταιρεία, καθώς, λίγα χρόνια αργότερα, η ΒΜW «507», φορώντας αυτόν των 150 ίππων, έγινε κλασική. Υπήρξε και εκείνη δημιούργημα του Γκερτζ. H τελευταία BMW V8, η «3200 CS» που σχεδίασε ο Mπερτόνε, παρουσιάστηκε στη Φρανκφούρτη το 1961. Aπό τη σειρά «500», που με τον V8 κινητήρα στήριξε με επιτυχία τις προσδοκίες της BMW, κατασκευάστηκαν συνολικά 23.400 αυτοκίνητα.

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

502 LIMOUSINE
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 2.580 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 74 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.0: 1
Καρμπιρατέρ: 1 Solex 30 PAAJ
Μέγιστη ισχύς: 100 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 18,3 χλγμ. στις 2500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 17,2 δλ.
Μήκος: 4.730 χλστ.
Πλάτος: 1.780 χλστ.
Ύψος: 1.530 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.835 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.330 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.416 χλστ.
Βάρος: 1.440 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 9.059
Περίοδος δράσης: 1954-1961

503 COUPE
Body design: Albrecht Graf Goertz
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 3.168 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.8: 1
Καρμπιρατέρ: 2 Zenith 32 NDIX
Μέγιστη ισχύς: 140 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 22 χλγμ. στις 3.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 190 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 13 δλ.
Μήκος: 4.750 χλστ.
Πλάτος: 1.710 χλστ.
Ύψος: 1.440 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.835 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.400 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.420 χλστ.
Βάρος: 1.500 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 273
Περίοδος δράσης: 1956-1959

507 COUPE
Body design: Albrecht Graf Goertz
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 3.168 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.8: 1
Καρμπιρατέρ: 2 Zenith Twin
Μέγιστη ισχύς: 150 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 22,4 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων ZF
Ανώτατη ταχύτητα: 217 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 8,8 δλ.
Μήκος: 4.380 χλστ.
Πλάτος: 1.650 χλστ.
Ύψος: 1.300 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.480 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.400 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.445 χλστ.
Βάρος: 1.425 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 254
Περίοδος δράσης: 1956-1959

carhistory

Photos: BMW