Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Υamaha OX-99 11
Υamaha OX-99 11
gran turismo

To υπεραυτοκίνητο που δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή

Όσοι έχουν ασχοληθεί λίγο περισσότερο από το συνηθισμένο με την Αυτοκίνηση, δεν παραξενεύονται βλέποντας μια μεγάλη εταιρεία κατασκευής μοτοσικλετών να παρουσιάζει κατά διαστήματα τετράτροχες δημιουργίες υψηλού βεληνεκούς. Πιθανά να γνωρίζουν πως ο τομέας μηχανικών της Yamaha έχει βάλει την υπογραφή του σε ονομαστά sport μοντέλα, ιαπωνικής κυρίως προέλευσης. Άλλωστε είναι γνωστό πως η τεχνογνωσία των δύο τροχών, με την κατάλληλη χημεία, μπορεί να δώσει θαυμαστά αποτελέσματα. Και ασφαλώς δεν είναι τυχαίο που brand names όπως η Honda,κατάφεραν μέσα σε λίγα χρόνια να προσθέσουν στην μαζική τους παραγωγή, πέρα από τις μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα που έκαναν εξαιρετική σταδιοδρομία στην αγορά και τις έφεραν στο ίδιο επίπεδο με τους παραδοσιακούς κατασκευαστές ανά τον κόσμο. Στην περίπτωση της Yamaha, το πρώτο ξακουστό δείγμα γραφής ήταν το Toyota 2000 GT της δεκαετίας του '60, στο οποίο είχε την ευθύνη της εξέλιξης του κινητήρα. Ακολούθησαν κι άλλα, λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό, τα οποία επιβεβαίωσαν τον κανόνα και διεύρυναν περαιτέρω την καλή της φήμη.

H Yamaha στη Formula 1
To πιο φιλόδοξο σχέδιο της ιαπωνικής εταιρείας στον κόσμο των τεσσάρων τροχών έλαβε σάρκα και οστά στα τέλη της δεκαετίας του '80, παρακινημένο ίσως και από την τεράστια επιτυχία της Honda ως κατασκευαστή κινητήρων και προμηθευτή κορυφαίων αγωνιστικών ομάδων. Η Yamaha βάδισε στον ίδιο δρόμο, αρχής γενομένης το 1989 από το Grand Prix της Βραζιλίας, με τα μονοθέσια της Zakspeed, τα οποία εφοδίασε με τους V8 κινητήρες της. H πλήρης εμπλοκή της με την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού ξεκίνησε το 1991 και συνεχίστηκε αδιάλειπτα μέχρι το 1997. Παρά το γεγονός ότι κέρδισε τον σεβασμό των φίλων της F1, δεν ευτύχησε να εφοδιάσει ανταγωνιστικές ομάδες με υψηλούς στόχους, ώστε να γιορτάσει νίκες και τίτλους. Αρχικά με την Brabham (1991) και στη συνέχεια με τη Jordan (1992) προσπάθησε για το καλύτερο με τους V12 κινητήρες, όμως το μόνο κέρδος ήταν κάποιοι λίγοι τερματισμοί σε βαθμολογήσιμες θέσεις. Η κατάσταση δεν άλλαξε ούτε με τη συνεργασία της με την Tyrrell (1993-1996, με τους V10), καθώς η βρετανική ομάδα είχε χάσει τότε την παλιά της λάμψη. Η τελευταία χρονιά (1997), με τα αγωνιστικά της Arrows και οδηγό τον παγκόσμιο πρωταθλητή της προηγούμενης χρονιάς Damon Hill, ήταν η καλύτερη. Aπό ατυχία και μόνο η ιαπωνική εταιρεία δεν μπόρεσε να πανηγυρίσει την πρώτη της νίκη, στο Oυγγρικό GP, καθώς τρεις γύρους πριν το τέλος την στερήθηκε από ένα υδραυλικό πρόβλημα που ανάγκασε το μονοθέσιο να μείνει μόνο με την τρίτη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και να ολοκληρώσει τον αγώνα δεύτερο. Στο τέλος εκείνης της περιόδου η Yamaha αποσύρθηκε από την F1, ύστερα από 116 εμφανίσεις. Από τότε, δεν έχει επιστρέψει ξανά...

OX-99 11

Η ιδέα για ένα αποκλειστικά δικό της supercar καλλιεργήθηκε στους κόλπους της Yamaha κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της συμμετοχής της στη Formula 1 και στη συνέχεια κέρδισε έδαφος, πείθοντας τους ιθύνοντές της να προχωρήσουν παρακάτω. Το ΟΧ-99 11, που πήρε το όνομά του από τον κωδικό του V12 κινητήρα, σχεδιάστηκε από τον βρετανικό οίκο IAD με τη συνδρομή της Υamaha Ypsilon Τechnology. Aρχικά οι Ιάπωνες προσέγγισαν μια γερμανική εταιρεία, με την οποία δεν κατέληξαν κάπου, επειδή θεώρησαν τα σχέδιά της συνηθισμένα. Η αρχική έκδοση του υπεραυτοκινήτου της Yamaha εμφανίστηκε το 1992, προκαλώντας ανάμικτα συναισθήματα, παρά την εμπνευσμένη από την F1 τεχνολογίααιχμής που έφερε: To ασυνήθιστο και κάπως άσχημοπαρουσιαστικό του, με το μπροστινό spoiler να κατέχει εξέχουσα θέση, ξένισε αρκετούς. Στα μάλλον ακραία χαρακτηριστικά του περιλαμβανόταν και το πιλοτήριο σε σχήμα στέγης ή φωλιάς, που προκάλεσε με τη σειρά του αρκετές αντιδράσεις. Την αμφισβήτηση για τον εξωτερικό σχεδιασμό διαδέχθηκαν οι διαφωνίες για τον προϋπολογισμό του, ενώ ένα ακόμη πλήγμα ήρθε με τη μορφή μιας οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω, οι ιθύνοντες της εταιρείας εκτίμησαν ότι δεν θα υπάρξουν αρκετοί αγοραστές διατεθειμένοι να δώσουν το πολύ σεβαστό ποσόν που ήταν αναγκαίο για να αγοράσουν το αυτοκίνητο. Το οριστικό τέλος ήρθε το 1994, με την απόφαση της Yamaha να περικόψει το πρόγραμμα ανάπτυξής του. Μέχρι τότε, μόνο τρία πρωτότυπα είχαν κατασκευαστεί.

2015: Δυναμική επιστροφή;

Το μικρό coupe Sports Ride της Yamaha, που έκλεψε τα βλέμματα στην Έκθεση του Τόκιο, είναι πολύ πιθανό να μπει στην παραγωγή. Αυτό αναφέρουν έγκυρα δημοσιεύματα, επικαλούμενα πηγές προερχόμενες από το εσωτερικό της Yamaha. Μέχρι και αυτή τη στιγμή, η ιαπωνική εταιρεία δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της σχετικά με τον κινητήρα της έκδοσης παραγωγής του Sports Ride. Παρά ταύτα, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα φορά τον 3κύλινδρο 1.000άρη του πρωτοτύπου Motiv, όπως είχε διαρρεύσει, αλλά έναν turbo βενζινοκινητήρα των 1.5 λίτρων, ο οποίος θα αγγίζει ή θα ξεπερνά τους 170 ίππους. Aν τα σχέδια της Yamaha προχωρήσουν, η έκδοση προ-παραγωγής του Sports Ride θα παρουσιαστεί το 2017 και η τελική στις αρχές του επόμενου έτους. Το concept κυοφορεί στα ενδότερά του μια νεότερη εκδοχή της πρωτοποριακής τεχνολογίας iStream, που εισήγαγε στο πρόσφατο παρελθόν ο σχεδιαστής Gordon Murray, με το υαλόνημα να έχει αντικατασταθεί από ανθρακόνημα. Καθοριστική ήταν η συμβολή της ιαπωνικής εταιρείας Toray, που εξέλιξε για λογαριασμό της Yamaha ένα κυψελοειδές δικτύωμα-μπανιέρα από πεπιεσμένο χαρτί ανάμεσα σε φύλλα ανθρακονήματος. Αρμόδιος για την εσωτερική και εξωτερική αμφίεση του coupe είναι ο πρώην σχεδιαστής της Toyota, Dezi Nagaya, ο οποίος εμπνεύστηκε πολλά αισθητικά γνωρίσματα από τις supersport δίτροχες προτάσεις της Yamaha. Η έκδοση παραγωγής δεν θα διαφέρει σημαντικά σε διαστάσεις από την πρωτότυπη, μιας το μήκος της δεν θα υπερβεί τα 3,9 μ., το πλάτος τα 1,7 και το ύψος τα 1,2. Το μεγαλύτερο στοίχημα για τους Ιάπωνες δεν είναι το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλά το βάρος, καθώς στο επίκεντρο των προσπαθειών τους είναι να μην ξεπερνά τα 750 κιλά.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΥAMAHA OX-99 11 (1992)
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Σχεδιαστής: Takuya Yura
Kινητήρας: ΟΧ99 V12 70ο
Κυβισμός: 3.498 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84 mm x 52.6 mm
Ισχύς: 395ίπποι στις 10.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 6 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 322 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 3,4 δλ.
Μήκος: 4.400 χλστ.
Πλάτος: 2.000 χλστ.
Ύψος: 1.220 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.650 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Goodyear GS-E 245/40 ZR 17
Ελαστικά πίσω: Goodyear GS-E 315/35 ZR 17
Βάρος: 1.150 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 3

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Yamaha