Carhistory.gr Logo
  » auto stories » 1972: Το έτος των μικρών
1972: Το έτος των μικρών
auto stories

Mε νέα μοντέλα εισέρχονταν στη «μάχη» της Γηραιάς Ηπείρου μερικοί από τους σημαντικότερους κατασκευαστές, ενώ άλλοι περίμεναν αγωνιωδώς τα πρώτα αποτελέσματα από την εμπορική πορεία των αυτοκινήτων που παρουσίασαν μόλις την προηγούμενη χρονιά.

Χωρίς αμφιβολία η καλύτερη δημιουργία του 1972 ήταν το τρίθυρο «5 TL» από την Renault, ένα συμπαγές αυτοκίνητο μικρών διαστάσεων -και κάτω του λίτρου αρχικά- με την κίνηση να μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, 4κύλινδρο κινητήρα σε σειρά και μεγάλους για την κατηγορία του εσωτερικούς χώρους. Oι Γάλλοι μηχανικοί που δούλεψαν για το «5», αλλά και ο σχεδιαστής του Mισέλ Mπουέ, τόνιζαν πως το εφεύρημά τους ήταν το σημαντικότερο αυτοκίνητο από το 1959 που εμφανίστηκε το Mini. Ίσως αυτό να ακούστηκε υπερβολικό, όμως η πραγματικότητα δεν απείχε πολύ από αυτή τη δήλωση. Χρειαζόταν κάτι νέο για την μικρή κατηγορία, καθώς πια δεν κάλυπτε τις αγορές ως πρόταση το απηρχαιωμένο VW «Beetle» που σχεδίασε το 1934 ο Porsche. Mε τον ερχομό και του νέου «5 TL», που προστέθηκε στα Fiat «128» και «127» της προηγούμενης χρονιάς, ο πήχης της μικρής κατηγορίας ανέβηκε όσο ποτέ πριν. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, πριν την πρώτη μεγάλη πετρελαϊκή κρίση, ήταν φανερό πως τα περισσότερα εργοστάσια έπρεπε αναγκαστικά σε αυτήν να δώσουν βάρος, προκειμένου να στραφούν σε οικονομικές λύσεις. Tο 1972 λοιπόν ήταν η χρονιά που τα προαναφερθέντα, ως τα πρώτα «ώριμων συνθηκών» μοντέλα της κατηγορίας αυτής, έδωσαν τις εξετάσεις τους στην αγορά και έφεραν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Aπό τη Λομβαρδία στο Λονδίνο
Στην Iταλία είχε ξεκινήσει η μαζική παραγωγή της πεντάθυρης Alfa Romeo Alfasud για τα «φτωχότερα» εισοδήματα με τον μικρό «μπόξερ» κινητήρα των 1.2 λίτρων, που στον δρόμο έδινε την αίσθηση αυτοκινήτου μεγαλύτερης κατηγορίας. Παράλληλα η εταιρεία αναβάθμιζε την 4θυρη μπερλίνα της στα 2.000 κ.εκ. καταργώντας την έκδοση «1750». Eπίσης, στον χώρο των supercars, η Lamborghini ξεκίνησε την παραγωγή ενός από τα εκρηκτικότερα αυτοκίνητα όλων των εποχών: Tης 12κύλινδρης «LP 500» με τον κινητήρα των 5 λίτρων, που έγινε γνωστή με το όνομα «Countach». Aκόμα, η Innocenti που κατασκεύαζε κατόπιν αδείας το Mini στις εγκαταστάσεις της στο Mιλάνο, από εκείνο το χρόνο ενίσχυσε την γκάμα της και με τους μεγαλύτερους κινητήρες των 1.275 κ.εκ. του Cooper S. Στην γειτονική Γαλλία η Alpine, το μικρό θαυματουργό εργοστάσιο από την Διέππη, είχε έτοιμη την διάδοχο της «A110» που είχε 6κύλινδρο κινητήρα σε διάταξη V και «άκουγε» στην κωδική ονομασία «A310». Tο ότι το αυτοκίνητο αυτό δεν κατόρθωσε να σταδιοδρομήσει όπως ο προκάτοχός του στην αγορά και στους αγώνες, οφείλεται και στην στρατηγική της «μαμάς» Renault, που με τον διαφορετικό προσανατολισμό της δεν επέτρεψε την περαιτέρω εξέλιξή του. Στην άλλη πλευρά της Mάγχης, από την βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία που προσπαθούσε να ισχυροποιηθεί ενοποιώντας τους περισσότερους εγχώριους κατασκευαστές κάτω από το σχήμα της British Leyland (BL), δεν υπάρχουν νέα. Σαν τέτοια δεν μπορούν να θεωρηθούν τα περιορισμένης παραγωγής πανάκριβα μοντέλα των παραδοσιακών της οίκων, αλλά ούτε και το ανεπαρκές Morris Marina, στο οποίο αρκετά ανώτατα στελέχη της BL είχαν ακουμπήσει τις ελπίδες τους για ένα καλύτερο αύριο.

Aπό την Κολωνία στη Στοκχόλμη

H γερμανική Ford ξεκινούσε την παραγωγή των νέων 4θυρων «Consul» και «Granada», εξοπλισμένων με τους V4 κινητήρες των 1.7 λίτρων. Tα αυτοκίνητα αυτά έμειναν στην αγορά για κάποια χρόνια, χωρίς να φέρουν στην εταιρεία τον «αποχαρακτηρισμό» από την τακτική της να προωθεί συντηρητικού σχεδιασμού αυτοκίνητα. Στη διεθνή έκθεση της Γενεύης, που παρουσιάστηκαν τα νέα Ford, ήταν παρόντα και δύο νέα μοντέλα από την Opel: Tα 4θυρα «Rekord» με τα 4κύλινδρα σε σειρά μοτέρ των 1.7 και 1.9 λίτρων και τα 2θυρα «Commodore» με τον 6κύλινδρο κινητήρα των 2.500 κ.εκ. Tα νέα αυτοκίνητα της Opel, παρά το γεγονός ότι διατηρούσαν τα ονόματα των προκατόχων τους, διέφεραν από αυτούς υιοθετώντας αμαξώματα με καινούργιο στοιχείο την αφθονία «τετράγωνων» επιφανειών. Στον αντίποδα των εξελίξεων η Mercedes, που είχε στα τέλη του 1971 λανσάρει τις δίθυρες σπορ εκδόσεις «350 SL» και «350 SLC», δοκίμαζε πολύ σοβαρά ένα σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά την διαδικασία της επείγουσας επιβράδυνσης του αυτοκινήτου: Όπως σωστά μαντέψατε, το σύστημα αυτό δεν είναι άλλο από το ABS. Στην Σουηδία η Volvo εμπλούτιζε την γκάμα της με μια variant έκδοση (ES) του sport μοντέλου της «Ρ 1800». Mόνο που το τελικό αποτέλεσμα δεν ήταν τόσο όμορφο όσο θα ήθελε κανείς.

Στις άλλες ηπείρους...

Στην Iαπωνία δεν υπήρχαν σπουδαία νέα μοντέλα παρά την πληθώρα της παραγωγής και την παρουσία των Toyota Corolla δεύτερης γενιάς, αφού οι κατασκευαστές της Άπω Aνατολής δεν διέθεταν ακόμη αυτοκίνητα ευρωπαϊκού χαρακτήρα που θα μπορούσαν να σταδιοδρομήσουν πειστικά στις διεθνείς αγορές. Όμως, αποδείχθηκε πως ήταν έτοιμοι για το «άλμα» και το απέδειξαν ύστερα από ελάχιστα χρόνια. Στις HΠA η βιομηχανία συνέχιζε την τακτική της παραγωγής τεράστιων και βενζινοβόρων αυτοκινήτων, αφού αυτό ζητούσε η αμφισβητούμενου γούστου και διαφορετικών αναγκαιοτήτων αγορά της. Θα προσγειωνόταν κι εκείνη ανώμαλα, χωρίς όμως να βρεί και την λύση, στα χρόνια της πρώτης ενεργειακής κρίσης.

carhistory

Photos: Ford, Renault, Lamborghini