Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » AMC AMX/3
AMC AMX/3
gran turismo
Το supercar που νικήθηκε από τα οικονομικά προβλήματα του κατασκευαστή του...

Η American Motors Corporation (AMC) ιδρύθηκε το 1954, ύστερα από τη συγχώνευση της Nash-Kelvinator Corporation και της Hudson Motor Car Company. Τη δεδομένη στιγμή, ήταν η μεγαλύτερη επιχειρηματική ένωση στην αμερικανική ιστορία. Σκοπός αυτής της οργανωμένης συνεργασίας ήταν να ανταγωνιστεί το Big Three (Ford, General Motors, Chrysler), αποσπώντας από αυτό ένα σημαντικό μερίδιο πωλήσεων. Για να φτάσει στο στόχο της, επιχείρησε να περάσει το μήνυμα πως ήταν μια μικρή, αλλά αρκετά επιτήδεια εταιρεία, που μπορούσε να εκμεταλλευτεί τις ειδικές τάσεις της αγοράς και σε συγκεκριμένα μερίδιά της να αφήσει πίσω της τους κατασκευαστικούς γίγαντες των ΗΠΑ. Αρωγός στην προσπάθειά της αυτή ήταν από το 1961 ο αρχισχεδιαστής Dick Teague, ο οποίος είχε να διαχειριστεί έναν πολύ αυστηρότερο προϋπολογισμό από εκείνον των ομολόγων του στο Big Three. Στον αντίποδα όμως, είχε την ικανότητα να αξιοποιεί όσο γίνεται καλύτερα την επένδυση του εργοδότη του.

Δημιουργικός προβληματισμός
Παρά τις καλές της προθέσεις, στα μέσα της δεκαετίας του '60 ήταν αντιληπτό σε όλους πως οι πιθανότητές της να τα καταφέρει ήταν λίγες. Σε μια απελπισμένη προσπάθεια να καλύψει το χαμένο έδαφος από τους τρεις μεγάλους κατασκευαστές της Αμερικής, ξεκίνησε ένα νέο πρόγραμμα, που επικεντρωνόταν στην παρουσίαση σε βάθος χρόνου ενός επιτυχημένου εμπορικά supercar μοντέλου. Το πρώτο δείγμα της νέας τάξης πραγμάτων για την αμερικανική εταιρεία ήταν το πρωτότυπο AMX/1, που παρουσιάστηκε το 1966 στην έκθεση Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης. Η ονομασία του προέρχεται από τα ακρωνύμια της φράσης American Motors eXperimental, τα οποία τόνιζαν τον πειραματικό του χαρακτήρα και πρωθύστερα είχαν χρησιμοποιηθεί χωρίς αύξοντα αριθμό στην κατάληξή τους για ένα διθέσιο sport μοντέλο παραγωγής με V8 κινητήρες που κατασκευάστηκε σε 19.134 μονάδες. Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήρε το ιδιαίτερα δυναμικό και πολύ πιο εντυπωσιακό AMX/2, που εκτέθηκε για πρώτη φορά στο κοινό των τεσσάρων τροχών το 1969 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Chicago.

AMX/3
Η τρίτη έκδοση του concept της Αmerican Motors Company παρουσιάστηκε στη Ρώμη, σε μια μικρή ομάδα δημοσιογράφων, τον Μάρτιο του 1970. Η επιλογή της ιταλικής πρωτεύουσας είχε να κάνει με το γεγονός ότι την ευθύνη της εξέλιξής του ανέλαβε ο ταλαντούχος σχεδιαστής-μηχανικός Giotto Bizzarrini, που εργάστηκε με ξεχωριστή επιτυχία για πολλά χρόνια στη Scuderia Ferrari, πριν ξεκινήσει τη δική του ανεξάρτητη καριέρα. Για τον ευρηματικό Λατίνο ήταν η πρώτη δουλειά που ανέλαβε, μετά την πτώχευση της εταιρείας του λόγω οικονομικών προβλημάτων. O Iταλός ήταν ένας από τους καλύτερους μηχανικούς στον κόσμο κι η πρόσφατη εμπειρία του από το Bizzarrini P538 ήταν εγγύηση για ένα θετικό αποτέλεσμα. O Giotto έκανε διακριτικές μόνο παρεμβάσεις στην εξωτερική εμφάνιση του αμερικανικού concept, φροντίζοντας όμως να ενισχύσει το πλαίσιό του και να βελτιώσει σημαντικά τις αναρτήσεις του. Στο διαμέρισμα του κινητήρα του φιλοξενούσε το V8 μηχανικό σύνολο της εταιρείας των 6,4 λίτρων (ή 290 κυβικών ιντσών, κατά τα αμερικανικά πρότυπα). Η παραγόμενη ροπή του ήταν τόση, που κατά τον Bizzarrini καθιστούσε μη ικανοποιητικό το χειροκίνητο κιβώτιο των πέντε σχέσεων της ZF που είχε προταθεί, επιλέγοντας ένα αντίστοιχο των τεσσάρων.

Απογοήτευση...
Η έλευση του ΑΜΧ/3 αντιμετωπίστηκε πολύ θετικά από τον Ειδικό Τύπο. Όλα φαίνονταν να πηγαίνουν προς τη σωστή κατεύθυνση, ειδικά από την ώρα που μαθεύτηκε πως η American Motors Company ανέθεσε στον Bizzarrini την παραγωγή των πρώτων 24 αυτοκινήτων, με τα περιοδικά να ανυπομονούν να τα δοκιμάσουν. Όμως, η αμερικανική κυβέρνηση τους πρόλαβε όλους: Οι αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας και ο περαιτέρω περιορισμός των εκπομπών καυσαερίων, που τέθηκαν άμεσα σε ισχύ, ανέβαζαν σημαντικά το κόστος. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα οικονομικά προβλήματα που ταλάνιζαν την AMC, ανάγκασαν τους ιθύνοντές της να εγκαταλείψουν το σχέδιο. Όμως, σε μια τελευταία προσπάθεια να περισωθεί κάτι, πρότειναν στον Bizzarrini να κατασκευάσει 30 αυτοκίνητα αυτού του τύπου και να κρατήσει τα 20, πουλώντας τα για λογαριασμό του. O Giotto δέχτηκε, αλλά έχοντας και εκείνος οικονομικά προβλήματα μπόρεσε να κτίσει μόνο πέντε AMX/3 προ-παραγωγής, ανεβάζοντας το σύνολό τους σε έξι μαζί με το πρωτότυπο. Μετά το οριστικό ναυάγιο όλου του προγράμματος ζήτησαν από τον Ιταλό να τα καταστρέψει, ευτυχώς όμως εκείνος αρνήθηκε. Στις ημέρες μας τα δύο από αυτά (ένα κίτρινο και ένα κόκκινο) λαμβάνουν συχνά μέρος σε ξεχωριστές εκδηλώσεις της Αυτοκίνησης, αποτελώντας πάντα το επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

AMC AMX/3
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 6.383 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 105.8 mm x 90.8 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.0:1
Καρμπιρατέρ: 4 Carter BBL
Ισχύς: 340 ίπποι στις 5.100 σ.α.λ.
Ροπή: 583 Nm στις 3.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανάρτηση εμπρός-πίσω: διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, σωληνοειδή αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 260 χλμ./ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 5,5 δλ.
Μήκος: 4.460 χλστ.
Πλάτος: 1.902 χλστ.
Ύψος: 1.105 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.675 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.539 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.554 χλστ.
Φρένα εμπρός-πίσω: αεριζόμενοι δίσκοι
Βάρος: 1.400 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1970
Μονάδες παραγωγής: 6

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας