Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Aero Minor II
Aero Minor II
iron curtain

Το μικρό sedan από την Τσεχοσλοβακία ήταν ένα από τα πρώτα επιβατικά μοντέλα που κατασκευάστηκαν σε χώρα του «Σιδηρού Παραπετάσματος».

To αυτοκίνητο του αφιερώματός μας ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του το 1946, σε μια πολύ δύσκολη εποχή, στις διαλυμένες από τα δεινά του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Με αποστολή να ανταποκριθεί σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες, προτάσσοντας ως πλεονέκτημα το χαμηλό κόστος παραγωγής και απόκτησής του, ήταν ένα από τα πρώτα τετράτροχα μοντέλα επιβατικής χρήσης που κατασκευάστηκαν σε χώρα του «Σιδηρού Παραπετάσματος». Όλα έγιναν γρήγορα και με πίεση χρόνου, καθώς η Τσεχοσλοβακία ήταν από το τέλος του πολέμου στη σφαίρα επιρροής της Σοβιετικής Ένωσης και η οικονομία της έπρεπε υποχρεωτικά να συμβαδίσει με το σοσιαλιστικό μοντέλο. Στα πλαίσια αναδιάρθωσης της βιομηχανίας της χώρας, το νέο καθεστώς προχώρησε τον Δεκέμβριο του 1945 σε εκτεταμένες εθνικοποιήσεις στον κατασκευαστικό τομέα, οι οποίες συμπεριέλαβαν και το εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων και αεροπλάνων της Aero. Η εταιρεία από την Πράγα, παρά το γεγονός ότι το όνομά της αποτελεί το πρώτο συνθετικό του «Minor II», δεν έχει καμία σχέση με αυτό (η δική της παραγωγή σταδιοδρόμησε την περίοδο του Μεσοπολέμου, με τα μοντέλα «500» και «Type 20» των 662 κ.εκ., αλλά με το «Type 30» των 998 κ.εκ. που παρουσίασε το 1934).

Διάσωση, μετονομασία και μετακόμιση
Το εξαιτίας πολιτικο-στρατηγικών συγκυριών ονοματισθέν Aero είχε στην πραγματικότητα κατασκευαστεί από την Jawa, που επέζησε του πολέμου σχετικά αλώβητη και ήταν σε θέση να επανεκκινήσει την προπολεμική της παραγωγή, η οποία περιλάμβανε μοτοσικλέτες και μικρά αυτοκίνητα. Όμως, η σοσιαλιστική κυβέρνηση, αποφάσισε να αναστείλει την παραγωγή μικρών τετράτροχων οχημάτων της Jawa και να διατηρήσει μόνο εκείνη των μοτοσικλετών. Αλλά αυτό δεν ήταν το τέλος για το «Μinor II», αφού η διορισμένη διεύθυνση του εργοστασίου αναγνώρισε αυτό το όχημα ως μια σύγχρονη αντίληψη με φθηνή παραγωγή. Έτσι, ο κατασκευαστικός τομέας του μοντέλου μεταφέρθηκε στα εργοστάσια «Flugzeugwerke Walter» και «Flugzeugwerk Letov» της Πράγας, όπου άλλοτε φτιάχνονταν αεροπλάνα, με το πρώτο να είναι υπεύθυνο για τις μονάδες μετάδοσης της κίνησης και το δεύτερο να μεριμνεί για τα πλαίσια και τα αμαξώματα.

Πρόωρο τέλος...

Το Aero «Minor II» παραγόταν σε δίθυρες και τετράθυρες εκδόσεις ως sedan, υπήρξαν όμως και κάποιες με ανοιχτό αμάξωμα, όπως και station wagon. Στο σύντομο βιογραφικό του αναφέρεται και μια αγωνιστική έκδοση, η οποία έλαβε μέρος στις πρώτες μεταπολεμικές «24 ώρες» του Le Mans το 1949. O κινητήρας του μοντέλου παραγωγής ήταν δίχρονος υδρόψυκτος και δικύλινδρος, προερχόμενος επίσης από την Jawa, ισχύος 20 ίππων και χωρητικότητας 616 κυβικών εκατοστών. Ο εξωτερικός σχεδιασμός του προσθιοκίνητου αυτοκινήτου δεν διέθετε εντυπωσιακά στοιχεία, αντίθετα, ήταν αρκετά συντηρητικός. Το μοντέλο, με υδραυλικά φρένα και σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγιέρα, αποδείχτηκε αξιόπιστο και πήγαινε σχετικά καλά στο στίβο των πωλήσεων. Ωστόσο, αυτό δεν επαρκούσε για να συνεχίσει να κατασκευάζεται ή για να αποκτήσει διάδοχο: Στα τέλη του 1951 η παραγωγή αεροπλάνων εντατικοποιήθηκε ξανά και οι εγκαταστάσεις που φιλοξενούσαν το «μαιευτήριο» του «Minor II» δεν χωρούσαν και τους δύο, με αποτέλεσμα το μικρό compact sedan να τελειώσει πρόωρα τη σταδιοδρομία του, αριθμώντας συνολικά 14.187 μονάδες παραγωγής.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

AERO MINOR II
Σχεδιαστής: Rudolf Vykoukal
Αμάξωμα
: sedan
Kινητήρας: δίχρονος δικύλινδρος
Κυβισμός: 616 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 6:1
Καρμπιρατέρ: Solex 30 AHR ή Solex 30UAHD
Ισχύς: 20 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Ροπή: 46 Nm στις 2.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 92 χλμ/ώρα
0-70 χλμ./ώρα: 24,4 δλ.
Μήκος: 4.040 χλστ.
Πλάτος: 1.420 χλστ.
Ύψος: 1.460 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.300 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.120 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.120 χλστ.
Βάρος: 710 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1947-1951
Μονάδες παραγωγής: 14.187

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας