Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Airspeed AS.4 Ferry
Airspeed AS.4 Ferry
airplanes
Το παράξενο τρικινητήριο διπλάνο από το Yorkshire, που πέταξε με επιτυχία σε ταραγμένους καιρούς...

Σχεδιασμένο για να ικανοποιήσει το επίμονο αίτημα του διευθυντή της Airspeed Limited Sir Alan Cobham για ένα αξιόπιστο αεροσκάφος, στο οποίο κατά κύριο λόγο θα βασίλευε η άνεση, το AS.4 Ferry ήταν αρκετά ασυνήθιστο. Κι αυτό γιατί στο βρετανικό διπλάνο, αντί να υιοθετηθεί η συμβατική διάταξη τοποθέτησης της εποχής εκείνης για τους τρεις κινητήρες του (από ένας σε κάθε φτερό και ο τρίτος στο ρύγχος), προτιμήθηκε η εγκατάσταση του ενός από αυτούς στο κέντρο των άνω φτερών και επάνω από την άτρακτο. Eπιπλέον, το μηχανικό σύνολο που λειτουργούσε από αυτή τη θέση ήταν διαφορετικού τύπου από τους δύο «συναδέλφους» του (Havilland Gipsy III αντί για Havilland Gipsy II), αλλά και τοποθετημένο αντεστραμμένα σε σχέση με εκείνους, χωρίς να έχει διαφορές από αυτούς στην απόδοσή του.

G-ABSI & G-ABSJ
Το πρώτο αεροσκάφος αυτού του τύπου (με στοιχεία ταυτότητας G-ABSI) πέταξε για πρώτη φορά στις 10 Απριλίου 1932, από το αεροδρόμιο Sherburn-in-Elmet, στο βόρειο Yorkshire. Πολύ σύντομα ετοιμάστηκε και το δεύτερο (G-ABSJ), ενώ αμφότερα τέθηκαν αμέσως σε πτητική ετοιμότητα. Στην πρώτη περίοδο της λειτουργίας τους, τα δύο αεροσκάφη μετέφεραν 92.000 επιβάτες. Το ξέσπασμα του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου έστειλε το πρώτο από τα ιδιόμορφα διπλάνα της Airspeed Limited στις τάξεις της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (Royal Air Force), η οποία το καταχώρησε ως AV968 και από το Νοέμβριο του 1940 το χρησιμοποίησε ως εκπαιδευτικό, αλλάζοντας εκ νέου την κωδικοποίησή του (2758M). To δεύτερο αεροπλάνο πουλήθηκε το 1934 στην Ινδία, στην εταιρεία Himalaya Air Transport & Survey Company Limited, με τα στοιχεία της ταυτότητάς του να αλλάζουν σε VT-AFO. Δύο χρόνια αργότερα καταστράφηκε από πυρκαγιά στο υπόστεγό του, πέφτοντας θύμα βίαιων συγκρούσεων και ανεξέλεγκτων ταραχών.



G-ACBT & G-ACFB
Aκόμη δύο Airspeed AS.4 Ferry κατασκευάστηκαν (G-ACBT και G-ACFB), για λογαριασμό αυτή τη φορά της Midland & Scottish Air Ferries Ltd, η οποία τα χρησιμοποίησε για τα τακτικά δρομολόγια από το Renfrew στο Campbeltown, στο Belfast και στο Speke. Όμως, η εταιρεία έκλεισε το 1934 και τα αεροσκάφη διατέθηκαν προς πώληση. Το G-ACFB γύρισε στην Αγγλία και εξυπηρέτησε τις πτήσεις αναψυχής της Air Publicity Ltd ως το 1941, που εντάχθηκε στην Βασιλική Πολεμική Αεροπορία και αργότερα λειτούργησε ως εκπαιδευτικό αεροσκάφος. Την ίδια χρονιά, το G-ACBT που δεν κατάφερε να πουληθεί, διαλύθηκε άδοξα εις τα εξ ων συνετέθη.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΑΙRSPEED AS.4 FERRY
Πλήρωμα: 1
Επιβάτες: 10
Μήκος: 12,09 μ.
Ανάπτυγμα φτερών: 16,77 μ.
Ύψος: 4,34 μ.
Εμβαδόν φτερών: 56,74 τ.μ.
Βάρος κενό: 1.500 κιλά
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 2.455 κιλά
Κινητήρες: 3 × de Havilland Gipsy II & III, 120 ίππων έκαστος
Ανώτατη ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 161 χλμ./ώρα
Ταχύτητα απώλειας στήριξης: 79 χλμ./ώρα
Αυτονομία: 550 χλμ.
Ανώτατο ύψος πτήσης: 4.730 μ.
Ρυθμός ανόδου: 4,1 μέτρα/δλ.
Μονάδες παραγωγής: 4 (G-ABSI, G-ABSJ, G-ACBT, G-ACFB)

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας