Carhistory.gr Logo
  » racing » SPEED » Alfa Romeo 750 Competizione
Alfa Romeo 750 Competizione
SPEED

Mια από τις πιο σπάνιες Alfa Romeo που κατασκευάστηκαν ποτέ, από την οποία αποκομίσαμε εξαιρετικές εντυπώσεις και λάβαμε αυθεντικά μηνύματα από μια άλλη εποχή.

Το πρώτο στοιχείο που σε εντυπωσιάζει στην 750 Competizione, είναι το μικρό της μέγεθος, που στο μάτι μοιάζει σαν αγωνιστικό υπό κλίμακα. Λίγο πριν έρθει η σειρά σου, βλέπεις την εικόνα που έχεις γι αυτήν την τόσο σπάνια Alfa Romeo να επιβεβαιώνεται, με τον ψηλό Ολλανδό δημοσιογράφο να μη χωρά στο cockpit και να χάνει την ευκαιρία του. Όταν φτάνει η στιγμή, ανοίγεις την κομψή πόρτα και μπαίνεις μέσα, αλλά και πάλι πρέπει να αφήσεις το σώμα σου να πέσει προς τα κάτω και να βρει το κάθισμα (όπως σε κάθε racecar που σέβεται τον εαυτό του). Ύστερα από λίγες στιγμές αμηχανίας, που συμπεριέλαβαν κι ένα ψαχούλεμα με τα πόδια για την αίσθηση του πού ακριβώς βρίσκονται τα ποδοστήρια (προϊόν ανασφάλειας κι αυτό), είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις. Δε συνάντησες καμιά δυσκολία με το 60χρονο κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων, ωστόσο λίγες δεκάδες μέτρα παρακάτω χάνεις μια σχέση και ο ξερός ήχος από την άτσαλη κίνησή σου ακούστηκε λες μέχρι τις κορφές των Άλπεων, που εκτείνονται στο βάθος. Λίγα λεπτά αργότερα κινείσαι όμορφα και σε επαφή με τον αέρα, με ένα αυτοκίνητο που εξαφανίζει περαιτέρω την ηλικία του όταν λειτουργεί. Ο 4κύλινδρος bialbero κινητήρας των 1.5 λίτρων εκφράζεται με ένα γοητευτικό, όσο και βαρύ ήχο. Το τιμόνι είναι γρήγορο και ακριβές, όπως άλλωστε όλα σχεδόν τα μεγάλου μεγέθους τιμόνια των αγωνιστικών αυτοκινήτων πίστας εκείνων των καιρών. Οι 145 ίπποι σε μια κατασκευή που ζυγίζει λιγότερο από 700 κιλά είναι εμφανείς και τους αντιλήφθηκες ακόμη καλύτερα, όταν για κάποια μέτρα αποφάσισες να πατήσεις γερά το γκάζι: H 750 Competizione ανταποκρίθηκε ξανά και ξανά, έχοντας και απόθεμα δύναμης γι ακόμη περαιτέρω, πείθοντάς σε για το αγωνιστικό του χαρακτήρα της. Φθάνοντας να την αποχωριστείς, φέρνεις στο μυαλό σου την οδήγηση της διάσημης P3 του Νουβολάρι, στον ίδιο χώρο (Balocco, Alfa Romeo Proving Ground) πριν από λίγα χρόνια. Κι ύστερα αρχίζουν οι συγκρίσεις, μεταξύ μιας σταρ και μιας παραγνωρισμένης. Λοιπόν; Ναι, έχουν την ίδια αύρα...


Βιογραφικό σημείωμα

Στα μέσα της δεκαετίας του '50 η Alfa Romeo αποφάσισε να εξελίξει ένα αγωνιστικό τύπου spider, για συμμετάσχει στην άκρως ανταγωνιστική κατηγορία των sport αυτοκινήτων, με χωρητικότητα κινητήρα έως 1.5 λίτρα. Οι μηχανικοί της εταιρείας αναβάθμισαν τον νεότατο τότε 4κύλινδρο των 1.290 κ.εκ., του οποίου αύξησαν τον κυβισμό, κατορθώνοντας να παράγουν ισχύ 145 ίππων για τα φιλόδοξα σχέδιά τους. Το πλαίσιο της 750 Competizione είχε δουλευτεί από τον μεγαλύτερο μάστορα του είδους, τον Κάρλο Άμπαρτ. Όσο για το άκρως γοητευτικό αμάξωμα, πέρασε από τα χέρια του ρηξικέλευθου στιλίστα Φελίτσε Μποάνο, του ανθρώπου που έβαλε πτέρυγες στα οπίσθια πολλών από τις Ferrari που φορτώνονταν για τις ΗΠΑ, κάνοντάς τις να μοιάζουν με τα αμερικάνικα cruisers της διαστημικής εποχής...

Τι πήγε στραβά;

Το 1955 ήταν μια χρονιά-κόλαφος για τους αγώνες, με το πολύνεκρο ατύχημα στις 24 ώρες του Μαν να συγκλονίζει. Μετά από αυτό βρέθηκαν σε δυσμένεια για μήνες, με συνέπεια να αναβάλλονται ο ένας μετά τον άλλο. Οι καιροί ήταν ακατάλληλοι για την επιστροφή της Alfa Romeo στην αγωνιστική δράση, ενώ τα κεφάλαιά της ήταν απαραίτητα για την υποστήριξη του πρώτου της μοντέλου μαζικής παραγωγής, της Giulietta. Έτσι, το spider παροπλίστηκε πριν λάβει το βάπτισμα του πυρός. Με το πέρασμα των χρόνων έγινε μέλος της συλλογής του Μουσείου της Alfa Romeo, ενώ συχνά δίνει το παρών σε εκδηλώσεις παγκοσμίου φήμης, όπως για παράδειγμα το Goodwood Festival of Speed. Άλλωστε, εκφράζει τα γνησιότερα συστατικά της.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ALFA ROMEO 750 COMPETIZIONE (1955)
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.488 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 76 mm x 82 mm
Σχέση συμπίεσης: 10:1
Καρμπιρατέρ: 2 Weber
Ισχύς: 145 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 220 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.470 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.120 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.220 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.240 χλστ.
Βάρος: 690 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 2

carhistory

Δημοσιευμένο στο εβδομαδιαίο περιοδικό αυτοκινήτου Autobild. Kείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Fiat, Άκης Τεμπερίδης, Σπύρος Χατήρας