Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Alfa Romeo 8C 2300
Alfa Romeo 8C 2300
ENDURANCE

Aκόμα και σήμερα μπορεί να ερεθίσει τις αισθήσεις σας και να σας πάει ένα υπέροχο ταξίδι στη δική της εποχή.

Όσοι λένε πως δεν υπάρχουν κατασκευαστές αυτοκινήτων με παρόμοια ιστορία, έχουν δίκιο. Καμιά μάρκα δε μοιάζει με την άλλη κι όλες έχουν αφήσει τα δικά τους ίχνη στην Αυτοκίνηση. Το ίδιο ισχύει και για την Αlfa Romeo, που δημιουργήθηκε το 1910, μέσα από τις στάχτες μιας άλλης (Darracq). Γρήγορα, η νέα εταιρεία ενεπλάκη με τους αγώνες, από τους οποίους κέρδισε εκτός από πελάτες και ένα σεβαστό όνομα. Η περίοδος 1920-1929 υπήρξε ένδοξη γι αυτήν, αφού νίκησε σε όλες τις δημοφιλείς αναμετρήσεις της εποχής, προσελκύοντας στις τάξεις της μεγάλου διαμετρήματος οδηγούς: Τazio Nuvolari, Ακίλε Βάρτζι, Τζιουζέπε Καμπάρι, Αntonio Ascari και Louis Chiron είναι μερικοί από αυτούς. Κι εκεί που όλοι πίστευαν πως δε γίνεται καλύτερα, προέκυψε ως διαχειριστής των αγωνιστικών της ένας παλιός της πιλότος, ο Enzo Ferrari. Υπό την καθοδήγησή του και μέχρι το 1938 οι Alfa Romeo νίκησαν 144 μεγάλους αγώνες και ό,τι συνέβη τότε στα αυτοκινητοδρόμια είναι σήμερα μύθος, ίσως ο πιο γοητευτικός στην ιστορία. Όσο για την παραγωγή, ποιος νοιαζόταν; Για δεκαετίες ήταν ολιγάριθμη, με εκδόσεις δρόμου που απευθύνονταν σε ελάχιστους. Τα αυτοκίνητά της ήταν έργα τέχνης, δουλεμένα από τους καλύτερους αμαξοποιούς της Γης. Κι ένα από τα πιο ξεχωριστά, ήταν σίγουρα η 8C 2300.

Η δημιουργία
Ο Vittorio Jano υπήρξε ένας από τους καλύτερους μηχανικούς όλων των εποχών. Το όνομά του είχε ήδη συνδεθεί με την Αlfa Rοmeo από τότε που κατασκεύασε για αυτήν την αγωνιστική Ρ2, που πέρασε στην Iστορία για τις νίκες της. Το 1931 αποφάσισε να παρουσιάσει ένα διθέσιο σπορ αυτοκίνητο, που θα μπορούσε με τις ανάλογες προϋποθέσεις και μετατροπές να νικήσει τα GP της εποχής. Καροσερίστες όπως ο Ζagato, ο Γκράμπερ και η Τοuring έκτισαν τα αμαξώματα, με λαμπρά, όπως αποδείχθηκε, αποτελέσματα. Κλειστά κουπέ και διθέσια ρόουντστερ ανέλαβαν να καλύψουν τις ανάγκες των ξεχωριστών πελατών της, ενώ για τα GP κατασκευάστηκαν δύο εκδόσεις. Η μία, με το μακρύ μεταξόνιο, για πολύωρους αγώνες, όπως οι 24 ώρες του Μαν. Η άλλη, του Ζagato, με το κοντό μεταξόνιο, για αναμετρήσεις όπως η Μonza και το Τarga Florio. Την άνοιξη του 1934 ο κυβισμός του νικηφόρου σε όλους τους διάσημους αγώνες αυτοκινήτου ανέβηκε στα 2,6 λίτρα για να κερδίσει και το Μille Miglia με τον Ακίλε Βάρτζι. Εκείνοι οι θρίαμβοι ανήκουν σήμερα στο Πάνθεον της Αυτοκίνησης και είναι περιττό να θυμίσουμε ότι αγωνιστικός διευθυντής της ομάδας της Αlfa Romeo ήταν τότε ο Enzo Ferrari.

Ιδιαιτερότητες & συσχετισμοί
Στις εκδόσεις δρόμου η 8C 2300 είχε απόδοση 142 ίππων. Τα αγωνιστικά μοντέλα των GP όμως έφθαναν σε ισχύ τους 180 ίππους στις 5.600 σ.α.λ., η δε τελική ταχύτητα άγγιζε σε πολλές περιπτώσεις τα 225 χλμ.! O εκπληκτικής σύλληψης κινητήρας του Jano ήταν φτιαγμένος ολόκληρος από αλουμίνιο, με δύο ξεχωριστά τετρακύλινδρα μπλοκ, τοποθετημένα το ένα πίσω από το άλλο. Στενός και υποτετράγωνος με στροφαλοθαλάμους από μαγνήσιο, δεξιά του είχε τον υπερσυμπιεστή τύπου Roots που έπαιρνε κίνηση από το στροφαλοφόρο. Τοποθετημένος πολύ πίσω, διέθετε στις κεφαλές των κυλίνδρων του ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το βάρος του αγωνιστικού ήταν 800 κιλά, θα ανακαλύψουμε ότι η αναλογία ισχύος-βάρους δίνει το εντυπωσιακό 4,4 κιλά ανά ίππο, που είναι οριακά καλύτερη της Jaguar XJR, της οποίας ο V8 κινητήρας τροφοδοτείται από υπερσυμπιεστή. H παραγωγή της 8C 2300 έφτασε τις 188 μονάδες, με μακρύ και κοντό μεταξόνιο, οι οποίες κατασκευάστηκαν έως το 1934. Από αυτά τα εννέα ήταν αγωνιστικά GP, ενώ άλλα έξι έτρεχαν σε χέρια ιδιωτών. Ο ίδιος ο Ferrari είχε νικήσει στο Μπόμπιο Πένιτσε το 1931, οδηγώντας την 8C 2300 που δύο χρόνια μετά κέρδισε με τον Νuvolari το Μille Miglia.

TEXNIKA XAPAKTHPIΣTIKA

8C 2300 TIPO LE MANS (1931)
Body design:
Ugo Zagato
Kύλινδροι
: 8 σε σειρά
Διάταξη
-τοποθέτηση: Σε σειρά κατά το διαμήκη άξονα
Kυβισμός
: 2.336 κ.εκ.
Mεγ
. ισχύς: 155 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Mετάδοση
: Στους πίσω τροχούς
Kιβώτιο
: Aσύγχρονο, τεσσάρων σχέσεων
Aνάρτηση εμπρός
-πίσω: Ακαμπτος άξονας, ημιελλειπτικά φύλλα σούστας και αμορτισέρ τριβής
Φρένα
: Tαμπούρα διαμέτρου 15,5 ιντσών με πτερύγια ψύξης
0-100 χλμ
./ώρα: 9,6 δλ.
Tελική ταχύτητα
: 200 χλμ./ώρα
M
ήκος: 4.470 χλστ.
Μεταξόνιο
: 3.100 χλστ.
Βάρος
: 980 κιλά
Μονάδες παραγωγής
: 9 (1931-1933)

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Alfa Romeo, Bibliotheque Nacionale de France