Carhistory.gr Logo
  » product » 1951-2000 » Alfa Romeo Giulietta berlina
Alfa Romeo Giulietta berlina
1951-2000

Οι δύο γενιές που προηγήθηκαν της τωρινής τετράθυρης Giulietta, με την πρώτη από αυτές να είναι ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα στην ιστορία όχι μόνο της Alfa Romeo, αλλά και της μεταπολεμικής Ιταλίας.

Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1950, η Alfa Romeo ήταν υποχρεωμένη να επικεντρωθεί στον όγκο παραγωγής της, που ακόμη δεν ήταν πολύ σημαντικός. Έτσι, στο τέλος του 1951, η διοίκηση της ιταλικής εταιρείας αποφάσισε να σταματήσει την αγωνιστική της δραστηριότητα: H Tipo 158/159 Alfetta, μετά τα δυο Παγκόσμια Πρωταθλήματα Οδηγών F1 (το 1950 με τον Farina και το 1951 με τον Fangio) αποσύρθηκε από τα Grand Prix, προκειμένου να επικεντρωθούν οι εργασίες και οι πόροι σε αυτό που έμελλε να γίνει η Giulietta.



H 1900, το πρώτο αυτοκίνητο της Alfa Romeo που σχεδιάστηκε για βιομηχανική παραγωγή, δεν κατάφερε να ενισχύσει τις πωλήσεις μόνο του. Ένα μοντέλο για να την διαδεχτεί ήταν απαραίτητο, το οποίο θα στόχευε σε ένα ευρύτερο κοινό, διατηρώντας συνάμα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας Alfa Romeo. Κι αυτό δεν ήταν άλλο από τη Giulietta, η οποία έλαβε επίσης ένα θηλυκό όνομα, γύρω από το οποίο δημιουργήθηκε μεγάλη φημολογία.



Η πιο ευρέως αποδεκτή ιστορία μας μεταφέρει στο Παρίσι, Οκτώβριο του 1950, σε ένα εστιατόριο, κατά τη διάρκεια ενός δείπνου για να εορταστεί η παρουσίαση της 1900 Βerlina. Εκεί ήταν ένας ξεπεσμένος Ρώσος πρίγκιπας, γνωστός για την εντρύφησή του στο περιβάλλον της Πόλης του Φωτός. Εκείνο το βράδυ, μπροστά στο τραπέζι της Alfa Romeo, ο πρίγκιπας αναφώνησε: «Υπάρχουν οκτώ Ρωμαίοι και ούτε μια Giulietta!». Όταν ήρθε η στιγμή να επιλέξει η διοίκηση το πιο κατάλληλο όνομα για το νέο αυτοκίνητο, θυμήθηκαν αυτό το επεισόδιο κι έτσι το «Tipo 750» έγινε «Giulietta».

Το πρώτο εξαψήφιο

Το μοντέλο έκανε το ντεμπούτο του στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1954 με την Sprint και ήταν η πρώτη φορά που ένα νέο αυτοκίνητο παρουσιαζόταν πρώτα στην coupe έκδοσή του και όχι στην sedan. Ένας εντελώς νέος κινητήρας έκανε επίσης την πρεμιέρα του με αυτό, ένα μηχανικό σύνολο που έφερε μαζί του μια νέα κατηγορία κυβισμού: «1300». Πρόκειται για τον θρυλικό bialbero (διπλού εκκεντροφόρου), έναν από τους σημαντικότερους κινητήρες στην ιστορία της Alfa Romeo και της Αυτοκίνησης γενικότερα. Ο κινητήρας των 1290 κ.εκ. της Giulietta ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένος από ελαφρύ αλουμίνιο, ενώ όλες οι τεχνολογικές λύσεις που υιοθέτησε προέρχονταν κατευθείαν από τους αγώνες και την αεροναυπηγική. Αυτό μεταφραζόταν σε απόδοση, χαμηλό βάρος και αξιοπιστία. Η Giulietta Spider κατέφτασε το 1955, ενώ την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε η τετράθυρη έκδοση, η οποία εδραίωσε τη φήμη της Alfa Romeo για τη δημιουργία εξαιρετικών sedan (άλλωστε, η ίδια εταιρεία είχε εφεύρει τον όρο sports saloon). Το τετράθυρο μοντέλο διατήρησε όλες τις τεχνολογικές ιδιότητες και τις επιδόσεις των Sprint και Spider. Ο κινητήρας ήταν ελαφρώς λιγότερο ισχυρός αλλά εξακολουθούσε να ξεχωρίζει, σε συνδυασμό με ένα «πακέτο» μεγαλύτερης ευελιξίας, που εξασφάλιζε άνεση και χώρο για πέντε άτομα. Όταν η Giulietta berlina με αύξοντα αριθμό 100.001 βγήκε από την γραμμή παραγωγής στο Portello, η Giulietta Masina, η μούσα του Federico Fellini στις Νύχτες της Καμπίρια, έδωσε τον εορταστικό τόνο σε αυτό το τόσο σημαντικό ορόσημο: Ήταν το πρώτο μοντέλο στην ιστορία της Alfa Romeo που έφτασε σε εξαψήφιο αριθμό παραγωγής.

dolce vita

Το 1957 είδε την άφιξη της Giulietta Turismo Internazionale (t.i. για συντομία) και της Giulietta Sprint Speciale, πιο γνωστής ως SS. Χτισμένη στο σασί της τελευταίας, η Giulietta SZ γεννήθηκε το 1960 για να προσφέρει στους οδηγούς ένα αυτοκίνητο, το οποίο θα ανταγωνιζόταν τους αντιπάλους του στην κατηγορία Gran Turismo. Το τελευταίο αυτοκίνητο στην οικογένεια της Giulietta ήταν η 1300 Sprint το 1965, καθώς ύστερα από την παραγωγή 177.700 μονάδων έπρεπε να κάνει χώρο στην επερχόμενη Giulia. Σε όλες αυτές τις εκδόσεις της, αντιπροσώπευε ένα σημαντικό κοινωνικό φαινόμενο. Φιλοξενήθηκε σε πολλές ταινίες των sixties και της Dolce Vita. Κέρδισε τους πάντες, από το μέσο άνθρωπο που σίγουρα ονειρεύτηκε να έχει μια, έως διάσημες προσωπικότητες όπως οι Sofia Loren, Gina Lollobrigida, Ester Williams, Diana Dors, Vittorio Gassman και πολλούς άλλους. Έγινε το έμβλημα της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης της Ιταλίας και επιλέχτηκε ακόμη και για να απεικονίσει την ποιότητα άλλων προϊόντων σε διαφημιστικά σποτ. Η Giulietta μπορούμε να πούμε ότι εφηύρε μια νέα κατηγορία, αυτή της χωρητικότητας των 1.300 κυβικών εκατοστών, που έμελλε να γίνει ευρωπαϊκή φόρμουλα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Και φυσικά το 1955 δεν υπήρχε στάνταρ παραγωγή sedan στον κόσμο με τα μηχανολογικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις της Giulietta. Ως εκ τούτου, έγινε ένα πρότυπο και, παρά το πέρασμα του χρόνου, αυτό το μοντέλο εξακολουθεί να διατηρεί μια ισχυρή προσωπικότητα που επιβεβαιώνει τη μεγάλη παράδοση της Alfa Romeo.

Η επιστροφή του 1977

Τη χρονιά εκείνη η Alfa Romeo αποφάσισε να δανείσει το όνομα Giulietta σε ένα άλλο ολοκαίνουργιο μοντέλο στη γκάμα της, που προοριζόταν να αντικαταστήσει την Giulia. Αυτό το καινοτόμο project προερχόταν από την μηχανολογική βάση της Alfetta, που παρουσιάστηκε το 1972. Ο σχεδιασμός της ήταν πολύ ελκυστικός, χτισμένο σε σφηνοειδή γραμμή: compact, χαμηλή μύτη και υψηλή ουρά, ήταν τότε μια εξαιρετική ερμηνεία των sports sedan της Alfa Romeo. Με αυτήν άρχισε η ευρεία χρήση συνθετικών υλικών, στους προφυλακτήρες και αλλού. Η νέα Giulietta υιοθέτησε το σύστημα μετάδοσης της Alfetta, με άξονα De Dion στο πίσω μέρος και έξοχη οδηγησιμότητα, αλλά και κορυφαία οδική συμπεριφορά στην κατηγορία της. Ήταν το μοναδικό αυτοκίνητο στην κατηγορία του που χρησιμοποίησε τέτοια τεχνολογική αρχιτεκτονική, με αυτά τα χαρακτηριστικά. Η γκάμα των κινητήρων της νέας Giulietta ξεκινά με τον bialbero 1.3 των 95 ίππων και φτάνει αρχικά μέχρι τον 1.6 λίτρων των 109 ίππων. Το 1979 η γκάμα επεκτείνεται με τον 1.8 λίτρων των 122 ίππων και τον 2.0 των 130 ίππων. Με το δίλιτρο μηχανικό σύνολο η Giulietta φτάνει τα 190 χλμ./ώρα. Το 1983 η Alfa Romeo πειραματίζεται με τον υπερτροφοδοτούμενο 2λιτρο κινητήρα των 170 ίππων στην Giulietta Turbodelta, μετά από ένα αντίστοιχο εγχείρημα στην Alfetta GTV. Συνολικά κατασκευάστηκαν 361 Turbodelta με πολύ υψηλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 7,2 δλ.). Την ίδια χρονιά, ένας turbo diesel κάνει το ντεμπούτο του στη Giulietta επίσης, ως σημάδι των καιρών που αλλάζουν. Η Giulietta δεύτερης γενιάς αποσύρθηκε οριστικά το 1985, μετά από συνολική παραγωγή 380.000 μονάδων, κάνοντας χώρο για την Alfa 75, η οποία κληρονόμησε τα μηχανικά της μέρη.

GIULIETTA ΒΕRLINA I & II: OΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

GIULIETTA I
Saloon (1955-1963)
Giardinetta Colli Promiscua (1957-1959)
Saloon t.i. (1957-1961)
Saloon t.i. (1961-1964)

GIULIETTA II
1.3-1.6 (1977-1981)
1.8-2.0 (1979-1981)
1.3-1.6.-1.8-2.0 Super (1981-1983)
EC 1.6-EC 1.8 (1982)
2.0 Ti (1982-1984)
2.0 Turbodiesel (1982-1984)
2.0 Turbodelta (1983-1984)
1.6-1.8-2.0-2.0 turbodiesel L (1983-1985)

ALFA ROMEO GIULIETTA (1955)

Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.290 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 74 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: 1 Solex 32 BIC
Ισχύς: 53 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 8,5 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 136 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 19 δλ.
Μέση κατανάλωση: 9,5 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.990 χλστ.
Πλάτος: 1.550 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.380 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.280 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Βάρος: 870 κιλά

ALFA ROMEO GIULIETTA (1977)

Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.357 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 67.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: 2 Solex C40 ADDHE/23
Ισχύς: 95 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 12,3 χλγμ. στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 166 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.210 χλστ.
Πλάτος: 1.650 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.510 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.360 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.358 χλστ.
Βάρος: 1.100 κιλά

carhistory

Κείμενο & φωτογραφίες: Alfa Romeo