Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Alfasud Caimano
Alfasud Caimano
concept & prototypes

Το concept car που βασίστηκε στο δάπεδο και τα μηχανικά μέρη της Αlfasud εντυπωσιάζει ακόμη με τον τολμηρό σχεδιασμό του κι ας έχουν περάσει τέσσερις δεκαετίες από την πρώτη του εμφάνιση. 

Tο 1968, στα προάστια του Τορίνο, οι Τζορτζέτο Τζουτζάρο και Άλντο Μαντοβάνι ίδρυσαν, με πολλές φιλοδοξίες για το μέλλον, την Ital Design. Το πρώτο αυτοκίνητο που ολοκλήρωσαν ήταν το «Manta» της Bizzarini και το 1969 παρουσίασαν ένα ακόμη concept car, το «Iguana» της Alfa Romeo. Η πρώτη μεγάλη παραγγελία ήρθε από το Μιλάνο, που ζητούσε να βάλει στην παραγωγή ένα μικρότερο μοντέλο, με στόχο τις πωλήσεις στο ευρύ κοινό. Στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1971 δέσποζε στο περίπτερο της Ital Design το πρωτότυπο «Caimano», που χρησιμοποιούσε το δάπεδο και τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου που ο νέος ακόμη σχεδιαστικός οίκος είχε ετοιμάσει για την Αlfa Romeo και δεν ήταν άλλο από την «Alfasud».

Το ζητούμενο, η ελευθερία...
Η μόνη εντολή που δόθηκε στον Τζουτζάρο εκ μέρους της Αlfa Romeo ήταν να παρουσιάσει ένα «όχημα ονείρων» με εξωτερική εμφάνιση αρκούντως τολμηρή, ώστε να γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι δεν υπάρχει περίπτωση να φθάσει ως την αλυσίδα παραγωγής. Προφανώς και ο ταλαντούχος σχεδιαστής αυτό περίμενε να ακούσει, ώστε να απελευθερώσει τη δημιουργική του φαντασία και να αποκαλύψει δημόσια κάτι μοναδικό, όταν θα ερχόταν η ώρα. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό, όλοι οι καλλιτέχνες μισούν τις παραχωρήσεις και την οπισθοχώρησή τους σε επιλογές πιο συμβατικές, προς όφελος των παγιωμένων τάσεων της αγοράς και των εθιμικών συνηθειών του εμπορίου. Έτσι λοιπόν, τίποτα στην «Caimano» δεν ήταν συντηρητικό…

Η φαντασία στην εξουσία
Οι καθαρές και ευθείες γραμμές, με την έλλειψη κάθε υπόνοιας καμπύλης, ήταν ένα σχήμα που είχε δουλέψει ξανά ο Τζουτζάρο. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες ήταν επίσης κάτι που του άρεσε, αφού προσέδιδαν δυναμισμό και χάριζαν επιθετική φυσιογνωμία. Ακόμη, ήξερε πως τις αποδεχόταν θετικά πλέον ο κόσμος, που τις είχε αόριστα συνδέσει με τη μορφή που θα είχαν τα αυτοκίνητα στο μέλλον. Η σχεδιαστική καινοτομία που είχε να προτείνει στην περίπτωση της «Caimano» ήταν το άνοιγμα προς τα επάνω των θυρών και του τεράστιου παρμπρίζ, που ήταν συνδεδεμένα σε ένα ενιαίο κομμάτι. Η πανοραμική γυάλινη οροφή του αυτοκινήτου ήταν τόσο μεγάλη, ώστε τελείωνε εκεί που ξεκινούσε ο επίσης τεράστιος για διθέσια coupe κατασκευή χώρος των αποσκευών. Πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία ήταν επίσης τα μικρά τριγωνικού σχήματος παράθυρα στο πίσω μέρος, τα χωνευτά εμπρός φωτιστικά σώματα, οι αεραγωγοί στο κάλυμα του κινητήρα και οι στενές κόκκινες γραμμές κατά μήκος των πλευρικών επιφανειών του αυτοκινήτου. Όσο για τη μάσκα του, βρήκαμε ξανά τα ίχνη της μπροστά μας, στα μοντέλα παραγωγής της δεκαετίας του ’70. Εντυπωσιακό ήταν επίσης και το εμπρός καπό, που άνοιγε κι αυτό σε ένα κομμάτι που αποτελούνταν από το κάλυμα του κινητήρα, τον προφυλακτήρα, τη μάσκα και τους θόλους των τροχών. Μόνο που αυτό το είχαμε ξαναδεί πρόσφατα, σε ξεχωριστά supercars, όπως ήταν η Lamborghini Miura και το Ford GT40. Σχετικά με το μηχανικό σύνολο της «Caimano», περνά σχεδόν απαρατήρητο όποιο κι αν είναι, μια και πολύ σπάνια στα concept cars το θέμα αυτό έχει κάποια σημασία.

Σήμερα…

Η ακόμη εξωτική στη θέα «Caimano» είναι στις ημέρες μας ένα από τα πιο σημαντικά εκθέματα του «Museo Storico Alfa Romeo», στο Αrese της Λομβαρδίας, εκεί όπου βρίσκεται τώρα η έδρα της εταιρείας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ALFA ROMEO CAIMANO
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Κινητήρας: 4κύλινδρος boxer
Κυβισμός: 1.286 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 64 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.1:1
Ισχύς: 86 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ.
Ροπή: 10,5 χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Mήκος: 3.919 χλστ.
Πλάτος: 1.651 χλστ.
Ύψος: 1.090 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.425 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.384 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.250 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 115/80-SR15
Ελαστικά πίσω: 115/80-SR15

carhistory

Photos: Ital Design