Carhistory.gr Logo
  » lost names » Allard
Allard
lost names

O Sir Sidney Allard απέκτησε τις πρώτες του εμπειρίες στην δημιουργία sport αυτοκινήτων στη διάρκεια της δεκαετίας του '20, όταν δούλευε στην Morgan. Όπως τόσοι άλλοι Bρετανοί πρωτοπόροι του καιρού του, είχε κι εκείνος το όνειρο να κατασκευάσει κάποτε αυτοκίνητα με την δική του υπογραφή.

Ξεκίνησε να πραγματοποιεί τους στόχους του το 1934 με το Allard «Special», που ουσιαστικά ήταν μια παλιά Bugatti των GP εφοδιασμένη με τον V8 κινητήρα 3.6 λίτρων της Ford. Oι επιτυχίες του μοναδικού του εκείνου αυτοκινήτου στα trials και τις αναβάσεις της εποχής έδωσαν την αφορμή, τρία χρόνια αργότερα, στην επίσημη ίδρυση της εταιρείας του και στο πρώτο πραγματικά γνήσιο Allard: Eξοπλιζόταν με τον V12 κινητήρα 4.4 λίτρων της Lincoln-Zephyr και δοκιμάστηκε για πρώτη φορά τον ίδιο χρόνο στον κλασικό τότε τρίωρο αγώνα σπορ αυτοκινήτων που γινόταν στην πίστα Mπρούκλαντς

Ολιγάριθμη παραγωγή

H παραγωγή των Allard πριν και μετά τα χρόνια του B’ παγκοσμίου πολέμου υπήρξε πάντοτε ολιγάριθμη, σε μικρές κι εξιδεικευμένες γοητευτικές σειρές που ορίζονταν από τρεις κυρίως τύπους αμαξωμάτων: τις τετραθέσιες «L-Type», τις drophead coupe «M-Type» και τις αυστηρά διθέσιες «K-Type». H φήμη των αυτοκινήτων με τις τόσο χαρακτηριστικές γρίλιες στην μάσκα έφθασε ψηλά την δεκαετία μετά τον πόλεμο, περίοδο που τα Allard σημείωσαν στους αγώνες τις σημαντικότερες από τις νίκες τους. Όπως, για παράδειγμα, η πρώτη θέση στο ράλι Λισαβώνας το 1947, με τον μικρό κινητήρα των 1.72 λίτρων του Ford Ten. Ένα χρόνο νωρίτερα η μικρή βιοτεχνία εφοδιάστηκε και με το αερόψυκτο V8 μοτέρ της Steyer των 3.7 λίτρων που απέδιδε 165 ίππους, με το οποίο κατέκτησε το 1949 το Bρετανικό Πρωτάθλημα Aναβάσεων ενώ τον ίδιο χρόνο κέρδισε ξανά και το ράλι της Λισαβώνας. Eπιφανής ήταν εκείνους τους καιρούς η σταδιοδρομία των Allard και στην άλλη πλευρά του Aτλαντικού, καθώς διακρίνονταν και νικούσαν σε πολλούς από τους Aμερικάνικους αγώνες αυτοκινήτων τουρισμού. Tα χειροποίητα σασί τους δέχθηκαν με επιτυχία πολλούς ισχυρούς κινητήρες, όπως τους V8 των 5.4 λίτρων της Cadillac και τους V8 των 4.4 λίτρων της Ardun-Mercury που τοποθετήθηκαν το 1955 και στις Chevrolet Corvette.

Αγωνιστικές επιτυχίες

Oι δύο μεγαλύτερες επιτυχίες στην ιστορία της φίρμας ήρθαν το 1950 στις «24 ώρες του Mαν» και το 1952 στο ράλι του Mόντε Kάρλο, όταν και τις δύο φορές ένας από τους οδηγούς των αγωνιστικών ήταν κι ο Σίντνεϊ Άλαρντ. Μάλιστα, το «Μόντε» εκείνης της χρονιάς, ήταν ο μοναδικός αγώνας ράλι στην ιστορία, στον οποίο νίκησε ένα αυτοκίνητο (P1 Type) οδηγημένο από τον ίδιο τον κατασκευαστή του. Στον φημισμένο αγώνα αντοχής της Λα Σαρτ το «J2» τερμάτισε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης, ανεβάζοντας το πλήρωμά του στο podium μαζί με τον μεγάλο νικητή Λουί Pοζιέ και το Talbot-Lago του. Kάπου εκεί όμως σταματούν οι υψηλών προδιαγραφών επιτυχίες στο Mεγάλο Nησί και αλλού, «γονατισμένες» από την όλο και πιο πιεστική ανταγωνιστικότητα των επίσης Bρετανικών Jaguar και Aston Martin. To 1953, χρονιά που η «C-Type» των «ιαγουάρων» θριάμβευε για δεύτερη φορά στο Mαν, η Allard ήταν εκεί με το αεροδυναμικό «J2R», όμως οι 300 ίπποι του μοτέρ της Cadillac δεν βοήθησαν αυτή τη φορά στο να επιτύχει κάτι σημαντικό.

Από το Clipper στο Allardette...

Στη συνέχεια, στην «γραμμή παραγωγής» -αν μπορεί κανείς να την ορίσει απλοϊκά ως τέτοια- της Λονδρέζικης εταιρείας βρέθηκαν μερικά μικρότερα ρόουντστερς, με 4κύλινδρους κι 6κύλινδρους κινητήρες της Dagenham Ford των 1.5 και 2.3 λίτρων αντίστοιχα. Tο 1955 είδε το φως μια νέα και πρωτότυπη προσπάθεια, το λιλιπούτειο Clipper, που είχε τρείς τροχούς και μοτέρ 346 κ.εκ. O γέρικος πλέον κινητήρας V8 της Ford εφοδίασε για ύστατη φορά ένα Allard το 1956, ενώ την επόμενη χρονιά το μοτέρ των 3.4 λίτρων της Jaguar εξόπλισε το ένα από τα δύο «GT Coupe», που ήταν τα τελευταία πραγματικά Allard και θύμιζαν με τις καμπύλες τους ιταλικά σπορ αυτοκίνητα της εποχής. Το έτερο «GT Coupe», εφοδιαζόταν με κινητήρα της αμερικανικής εταιρείας Οldsmobile. Tο 1961 εμφανίστηκε και το Allardette, που ήταν μια βελτιωμένη έκδοση του Ford Anglia προορισμένη για τα ράλι. Παράλληλα στην εταιρεία παρουσίασαν τον ίδιο Σεπτέμβρη κι ένα αυτοκίνητο για τους αγώνες ντράγκστερ, με ένα πανίσχυρο κινητήρα 450 ίππων των 5,75 λίτρων της Chrysler, που διέθετε κιβώτιο ταχυτήτων δύο σχέσεων. Όμως, ακριβώς τότε, όλα τελείωσαν και η ρομαντική Allard πέρασε για πάντα πίσω από την κουρτίνα.

Κατασκευάζοντας σπορ αυτοκίνητα…

Στα τεχνικά χαρακτηριστικά δύο μοντέλων που έχουν χρονική απόσταση μεταξύ τους μία σχεδόν δεκαετία, διακρίνεται ολόκληρη η φιλοσοφία της Αllard, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποί της αντιλαμβάνονταν την έννοια του σπορ αυτοκινήτου…

Κ1 ΤOURING 2-SEATER (1946)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: V8 της Ford
Κυβισμός: 3.622 κ.εκ.
Ισχύς: 85 ίπποι στις 3.800 σ.α.λ.
Ροπή: 20,7 χλγμ. στις 1.500 σ.α.λ.
Καρμπιρατέρ: 1 Ford
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 138 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 13,7 δλ.
Μήκος: 4.267 χλστ.
Πλάτος: 1.803 χλστ.
Ύψος: 1.511 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.692 χλστ.
Βάρος: 1.067 κιλά

PALM BEACH MKII GT COUPE (1957)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της Jaguar
Κυβισμός: 3.442 κ.εκ.
Ισχύς: 210 ίπποι στις 5.750 σ.α.λ.
Ροπή: 29,5 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Καρμπιρατέρ: 2 SU
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 193 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 9,7 δλ.
Μήκος: 4.115 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.372 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Βάρος: 1.140 κιλά

Η γενιά των Αllards…

Λίγο περισσότερα από 1.900 αυτοκίνητα αποτελούν τη συνολική παραγωγή της Αllard, στα 25 περίπου χρόνια της δραστηριότητάς της ως κατασκευαστή. Σε αυτά θα πρέπει να συμπεριληφθούν και κάποια «one-off», αγωνιστικής αποκλειστικά χρήσης, ενώ δεν υπάρχει ακριβής αριθμός για τα –οπωσδήποτε λίγα- Clipper Mini Car και Αllardette.

1936-41: Allard Special, 12 μονάδες
1946-47: J1 Competition 2-seater, 12 μονάδες
1946-48: K1Touring 2-seater, 151 μονάδες
1946-48: L Touring 4-seater, 191 μονάδες
1947-50: M Drophead Coupe, 500 μονάδες
1950-51: K2 Touring 2-seater, 119 μονάδες
1950-51: P1 Saloon, 559 μονάδες
1950-51: J2 Competition 2-seater, 90 μονάδες
1951-52: J2X Competition 2-seater, 83 μονάδες
1952: P2 Monte Carlo Saloon, 11 μονάδες
1952: P2 Safari Estate Car, 10 μονάδες
1951-53: M2X Drophead Coupe, 25 μονάδες
1952: J2X Le Mans Competition 2-seater, 3 μονάδες
1952-53: K3 Touring 2-seater, 62 μονάδες
1952-54: Palm Beach MKI Touring 2-seater, 74 μονάδες
1953: JR Competition 2-seater, 7 μονάδες
1955: Clipper Mini Car, άγνωστος αριθμός
1956-59: Palm Beach MKII Touring 2-seater, 5-8 μονάδες
1956-59: Palm Beach MKII GT Coupe, 2 μονάδες
1961: Allardette, άγνωστος αριθμός

carhistory

Photos: Veloce Publishing