Carhistory.gr Logo
  » lost names » Alvis TC 21
Alvis TC 21
lost names
To τρίλιτρο TC 21 ήταν ένα πολυτελές 4θυρο sedan, από τα πιο αντιπροσωπευτικά της βρετανικής σχολής, που κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της Alvis από το 1953 μέχρι το 1955.

Το TC 21 εντάχθηκε στη γκάμα της βρετανικής εταιρείας ως αντικαταστάτης του επίσης τρίλιτρου και με παρεμφερή σχεδιαστική φιλοσοφία TA 21, που επωλείτο από το 1950 ως το 1953 και αρίθμησε συνολικά 1.316 μονάδες παραγωγής. Σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, στο πάτωμα του οποίου βασιζόταν, ήταν διαθέσιμο μόνο με sedan αμάξωμα (δουλεμένο για λογαριασμό της Alvis από την Mulliners, με έδρα το Birmingham), χωρίς να πλαισιώνεται ως μοντέλο και από δίθυρη drophead coupe εκδοχή. Κάτω από το κάλυμμα του κινητήρα του, το αυτοκίνητο φιλοξενούσε το δοκιμασμένο εξακύλινδρο σε σειρά μηχανικό σύνολο της εταιρείας, χωρητικότητας τριών λίτρων. Με ισχύ 93 ίππων και ροπή 200 Nm διαθέσιμη από τις 2.200 σ.α.λ., επιτάχυνε το TC 21 από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 17,5 δλ., ενώ ήταν σε θέση να του προσδώσει τελική ταχύτητα λίγο κάτω από τα 140 χλμ./ώρα. Η ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, με τα σπειροειδή ελατήρια και τα φύλλα σούστας στο πίσω μέρος, ήταν κληρονομιά από το προηγούμενο μοντέλο. Κι όσο για τα φρένα, ταμπούρα των 279 χλστ. τόσο στους εμπρός όσο και στους πίσω τροχούς, ήταν ενισχυμένα με ένα εξελιγμένο σύστημα επιβράδυνσης της Lockhhed. Ως επιστέγασμα, οι αναφορές στον Ειδικό Τύπο της εποχής μιλούν για ένα αυτοκίνητο με πολύ καλή οδική συμπεριφορά και σταθερό στις σωστές, αλλά και με ικανοποιητική απόσβεση των ανωμαλιών του δρόμου.

Άνεση και ποιότητα
Το 4θυρο sedan της Alvis, ήταν μπολιασμένο με το βρετανικό φλέγμα μιας άλλης εποχής, αλλά και με μια αίσθηση γούστου που δεν υπάρχει πλέον. Με τις εμπρός πόρτες του να ανοίγουν με αντίθετη φορά, ήταν προικισμένο με αρκετά εξοπλιστικά στοιχεία που το έκαναν να ξεχωρίζει και για τα επίπεδα άνεσης που προσέφερε: Σύστημα θέρμανσης, ρυθμιζόμενα ανεξάρτητα εμπρός καθίσματα, δερμάτινες ταπετσαρίες και υποβραχιόνια για τα μπράτσα των πίσω επιβατών, ξύλο καρυδιάς στο ταμπλό και σε λεπτομέρειες του εσωτερικού, ήταν μερικά από αυτά. Μοναδική παραφωνία τα όργανα, που ήταν τοποθετημένα στο κέντρο του ταμπλό, με αποτέλεσμα ο οδηγός να δυσκολεύεται να δει την ένδειξη του ταχυμέτρου του. Λίγους μήνες μετά το ξεκίνημα της παραγωγής του το TC 21 ενισχύθηκε με φιλέτα χρωμίου στα τελειώματα των παραθύρων και στο ενιαίο παρμπρίζ, ενώ μια μικρή αναβάθμιση στον κινητήρα, του έδωσε λίγους ακόμη ίππους.



Grey Lady
Το 1953 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τη βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτου και κανένας σχεδόν κατασκευαστής από το Μεγάλο Νησί δεν έβγαλε τη χρονιά χωρίς παράπονα. Η Alvis δε μπορούσε βέβαια να αποτελέσει εξαίρεση, βλέποντας τις πωλήσεις της να πέφτουν και τις εξαγωγές της να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Για να ενισχύσει τη θέση της, στις 20 Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς, παρουσίασε στο κοινό το TC 21/100 ή Grey Lady, υποκοριστικό που απέκτησε σχεδόν αμέσως, χάρις στον ιδιαίτερο εξωτερικό χρωματισμό του. Η προσθήκη του 100 στην κωδική του ονομασία υποδήλωνε πως το αυτοκίνητο έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 100 μίλια (160 χλμ.) την ώρα, επιταχύνοντας από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 15,4 δλ. Χάρις στην αναβάθμιση του τρίλιτρου σε σειρά κινητήρα και του συστήματος της εξάτμισης, η απόδοσή του ανέβηκε πλέον στους επιθυμητούς 100 ίππους. Παράλληλα, η σχέση συμπίεσης έφτασε σε αναλογία το 8:1, με την τελική σχέση μετάδοσης να διαμορφώνεται από το 4.09:1 στο 3.77:1 και τη μέση κατανάλωση σε βενζίνη να βρίσκεται λίγο κάτω από τα 14 λτ./100 χλμ. Από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης, το μοντέλο ενίσχυσε την εικόνα του με την επαναφορά των συρμάτινων ακτίνων στις ζάντες των τροχών, ενώ απέκτησε και εμπρόσθιους προβολείς ομίχλης. Κι όλα αυτά, στην καθόλου ευκαταφρόνητη την εποχή εκείνη τιμή των 1.815 λιρών Αγγλίας, για το 4θυρο sedan αμάξωμα.

Δικαίωση; Μόνο ηθική...

Το Alvis TC 21/100 κυκλοφόρησε στην αγορά και σε drophead coupe εκδοχή, με αμάξωμα διαμορφωμένο από την Tickford. Κατά γενική ομολογία όμως, την πιο όμορφη δουλειά πάνω σε αυτό το σασί την έκανε ο Ελβετός coachbuilder Graber, που παρουσίασε μια coupe έκδοση του μοντέλου στο Motor Show του Λονδίνου τον Οκτώβριο του 1955. Σε αυτή τη δημιουργία, η οποία διακρινόταν για την ιταλική της φινέτσα και παρέπεμπε στην Lancia Aurelia του Pininfarina χωρίς να την αντιγράφει, στηρίχθηκε η ολιγάριθμη coupe έκδοση TC 108G. Γενικότερα, το TC 21 και τα παράγωγά του, παρά την αξία του δεν κατάφερε να ξεπεράσει ούτε τον προκάτοχό του, μένοντας χαμηλά σε απόλυτους αριθμούς. Παρά ταύτα, στις ημέρες μας, το μοντέλο τιμάται ως ένα από τα πιο σημαντικά της πάλαι ποτέ ένδοξης και κραταιάς βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΑLVIS TC 21
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.993 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84 mm x 90 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.25:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU
Ισχύς: 93 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 200 χλγμ. Στις 2.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 136 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 17,5 δλ.
Μήκος: 4.636 χλστ.
Πλάτος: 1.676 χλστ.
Ύψος: 1.600 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.832 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.387 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.375 χλστ.
Βάρος: 1.397 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1953-1955
Μονάδες παραγωγής: 726

carhistory

Source: A-Z British Cars 1945–1980 Graham Robson, alvisarchive.com. Photo: Nick Simpson Archive.

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας