Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Ascort
Ascort
sportscars

Το Ascort TSV 1300 GT, όπως ήταν η πλήρης ονομασία του, χρησιμοποιούσε ένα τροποποιημένο πλαίσιο τoυ Beetle με αμάξωμα από fiberglass που βασιζόταν στο Karmann Ghia, αν και είχε σημαντικές διαφορές από αυτό στην εμφάνιση. Κινητήριο σύνολό του ήταν το αερόψυκτο επίπεδο 4κύλινδρο μηχανικό σύνολο της VW, των 1.3 λίτρων, που με τη συνδρομή του kit της Okrasa και με κάποια συστατικά από την Porsche έδινε στο αυτοκίνητο ισχύ 54 ίππων στις 5.200 στροφές ανά λεπτό. Το συνολικό βάρος του οχήματος δεν ξεπερνούσε τα 670 κιλά, ήταν δηλαδή κατά 33% πιο ελαφρύ από το Σκαθάρι της VW. To Ascort είχε πολύ καλές επιδόσεις για την εποχή του, με βάση την κατηγορία αυτοκινήτων που εκπροσωπούσε, επιταχύνοντας από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 12 δλ. Αν και υπήρχαν σχέδια για ισχυρότερη έκδοση του μοντέλου, με κινητήρα των 1.500 κ. εκ. και μέγιστη ισχύ 70 ίππων, που θα επέτρεπαν στο Ascort TSV 1300 GT να ξεπεράσει σε τελική ταχύτητα τα 160 χλμ./ώρα, τα απαραίτητα κεφάλαια για την υλοποίησή τους δεν στάθηκε δυνατό να εξευρεθούν. Έτσι, και αυτή η πολύ αξιόλογη προσπάθεια πήρε το δρόμο της λησμονιάς, αριθμώντας μόλις 19 μονάδες παραγωγής.

Ψυχή του όλου εγχειρήματος ήταν ο Mirek Craney. Γεννημένος το 1925 στην Πράγα της ως Miroslav Krajnik, σε ηλικία 15 ετών μετανάστευσε στο Περθ της δυτικής Αυστραλίας, προκειμένου αυτός και η οικογένειά του να ξεφύγουν από τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούσαν στην ανατολική Ευρώπη μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του έπαιξε ο πατέρας του, ένας από τους πιο ειδικευμένους σε λεπτεπίλεπτες εργασίες μηχανικούς της εποχής του, που πριν φύγει από τη χώρα του αποκατέστησε με επιτυχία τις ζημιές που είχε φέρει ο πόλεμος στο περίφημο Ρολόι στην Πλατεία της Παλιάς Πόλης της Πράγας. Στα τέλη της δεκαετίας του '50 ο Craney μετακόμισε στο Sydney, όπου γνώρισε την μετέπειτα σύζυγό του Anna, με την οποία μοιραζόταν την αγάπη για τα sport μοντέλα. Κατά κύριο λόγο αυτοδίδακτος, προτού ασχοληθεί με τον σχεδιασμό αυτοκινήτων είχε δουλέψει ως φωτογράφος, σχεδιαστής κοσμημάτων και πιανίστας σε νυχτερινά κέντρα. Το Ascort ήταν κοινή απόφαση του ζευγαριού, που με τη βοήθεια μιας τράπεζας άρχισε το κτίσιμο του αυτοκινήτου στο γκαράζ του σπιτιού του. Με την ολοκλήρωση του πρωτοτύπου, το TSV 1300 GT έλαβε σημαντικούς επαίνους σε πολυάριθμα άρθρα στον Τύπο, ωστόσο η μαζική παραγωγή του ανήκε στη σφαίρα της φαντασίας για τα οικονομικά μεγέθη του Τσέχου δημιουργού του. Το όνειρο ζωής του Mirek δεν ήταν οικονομικά βιώσιμο και το 1960 ύστερα από την κατασκευή 19 αυτοκινήτων αναγκάστηκε να το αποχωριστεί και να ξεκινήσει μια νέα επαγγελματική δραστηριότητα, επικερδή αυτή τη φορά, ιδρύοντας την εταιρεία Hermex Corporation. Παρά το γεγονός ότι όλα είχαν τελειώσει, ο Craney κράτησε τη σχέση με τα αυτοκίνητά του ζωντανή σε όλη τη ζωή του, οδηγώντας ένα από αυτά σε καθημερινή βάση για πολλά χρόνια. Ο πολυντάλαντος Τσέχος έφυγε στα 57 του χρόνια, ύστερα από σύντομη μάχη με την επάρατη νόσο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κατασκευαστής: Continental Coachwork
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Σχεδιαστής: Mirek Craney
Kινητήρας: επίπεδος 4κύλινδρος αερόψυκτος VW
Κυβισμός: 1.295 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 77 mm x 69.5 mm
Καρμπιρατέρ: 2 Solex
Ισχύς: 54 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 155 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 12 δλ.
Μήκος: 4.305 χλστ.
Πλάτος: 1.576 χλστ.
Ύψος: 1.448 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.290 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Περίοδος παραγωγής: 1958-1960
Μονάδες παραγωγής: 19

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας