Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Aston Martin Atom
Aston Martin Atom
concept & prototypes

Συμπυκνώνει όσα αντιπροσωπεύει σήμερα μια Aston Martin, όπως φυσικά και όλα αυτά που στο πέρασμα των δεκαετιών ενσωματώθηκαν στις βασικές της αξίες. Γι αυτό, άλλωστε, είναι μοναδικό...

To βρετανικό πρωτότυπο αυτοκίνητο, με τις όμορφες γραμμές και τις κομψές καμπύλες, υπήρξε χρονολογικά το πρώτο ευρωπαϊκό concept car και το δεύτερο παγκοσμίως, αφού προηγήθηκε κατά ένα χρόνο το Buick Y-Job του «καλλιτέχνη» της General Motors Harley Earl. Το Atom, σχεδιασμένο το 1939 από τον Claude Hill, διέθετε αλουμινένιο πλαίσιο με χωροδικτύωμα, ενώ κάτω από το εμπρός καπό του ήταν εγκατεστημένος ένας 4κύλινδρος σε σειρά κινητήρας των δύο λίτρων. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο συνεργαζόταν με ένα ημι-αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων Cotal των τεσσάρων σχέσεων, που ήταν μπροστά από την εποχή του, ως πρόδρομος της σημερινής λειτουργίας των paddleshifts. Η εξωτερική του εμφάνιση διέφερε αισθητά από ό,τι είχε κατασκευάσει μέχρι τότε η Aston Martin κι ήταν φανερό πως ήταν ο προάγγελος μιας νέας εποχής για την εταιρεία. Αυτό αποδείχθηκε αρκετά χρόνια αργότερα, αφού ο βασικός σχεδιασμός του επηρρέασε τα πρώτα μεταπολεμικά μοντέλα της, που αποδείχθηκαν διαχρονικά και ήταν κωδικοποιημένα με βάση τα αρχικά του νέου της ιδιοκτήτη: DB, από το David Brown.


Εντυπωσιάζοντας τον αγοραστή
Ο φιλόδοξος επιχειρηματίας είδε στους Times την αγγελία για την πώληση της Aston Martin και αμέσως έδειξε ενδιαφέρον. Ήταν 1946, ο πόλεμος είχε πια τελειώσει και οι δουλειές άνοιγαν και πάλι, με το βαρύ καθήκον να επουλώσουν τα δεινά του. Διερευνώντας τις εμπορικές της προοπτικές, είδε μεταξύ άλλων την προηγμένη τεχνολογία και τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας του Atom, το οποίο οδήγησε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων. Το πρωτότυπο είχε παραμείνει προφυλαγμένο στα χρόνια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, ενώ πρόσφατα είχε αναβαθμιστεί ο κινητήρας του από τους μηχανικούς, αποκτώντας περισσότερη ισχύ. Σύμφωνα με την παράδοση που έχει δημιουργηθεί, η πολύ θετική εντύπωση που του έκανε το αυτοκίνητο ήταν καθοριστική για την τελική του απόφαση: O David Brown προχώρησε στην απόκτηση της Aston Martin κι αυτό ήταν σίγουρα ένα από τα καλύτερα παντρολογήματα στην ιστορία της Αυτοκίνησης, αφού επί των ημερών του η εταιρεία έζησε μεγάλες στιγμές.


 

Για πολλά χρόνια, το Atom ήταν ιδιοκτησία ενός φανατικού συλλέκτη των μοντέλων της Aston Martin, ο οποίος δεν έχανε την ευκαιρία να το οδηγεί συχνά. Κατά συνέπεια, είναι ο πιο κατάλληλος να μας μιλήσει γι αυτό:

«Ήταν πολύ της μόδας, στην αιχμή του σχεδιασμού για τα τέλη του Μεσοπολέμου και σίγουρα κάποιος θα ήταν πολύ περήφανος να το έχει δικό του. Η διαμόρφωση του εμπρός καπό του δεν παρατηρείται σε καμία άλλη Aston Martin. Σχεδιάστηκε κατά παραγγελία για το αυτοκίνητο στο σχήμα δέλτα-πτέρυγας, παίρνοντας έμπνευση από τα αεροπλάνα. Το εσωτερικό είναι εξίσου εντυπωσιακό, με καθίσματα αεροπορικού στιλ σε ένα πολυτελές, βαθύ κόκκινο δέρμα. Τα πίσω καθίσματα φαίνονται ευρύχωρα, αν και αυτή είναι μια εντύπωση που δημιουργείται όταν ανοίγουν οι στενές πόρτες, με τις εμπρός να αναπτύσσονται με αντίθετη φορά. Όταν το οδηγείς, εντυπωσιάζεσαι με την ευκολία της λειτουργίας του ημι-αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, ενώ στο δρόμο καταλαβαίνεις πως αν τελικά του φορούσαν ισχυρότερο κινητήρα οι επιδόσεις του θα ήταν ακόμη πιο καλές. Ακόμη κι ο θόρυβος στην καμπίνα, ήταν πρωτόγνωρα ελαχιστοποιημένος για αυτοκίνητο της εποχής».

Στην άκρη, για δεύτερη φορά...

Είναι βέβαιο, ότι αν δεν ξεσπούσε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος λίγους μήνες μετά την παρουσίασή του, το Atom θα είχε εξελιχθεί σε ένα μοντέλο παραγωγής με πολύ καλές προϋποθέσεις. Αντί όμως να συμβεί αυτό, αυτή η πιο καλή ιδέα αναγκάστηκε να μείνει άπρακτη, παρά τις προοπτικές που είχε. Όταν ήρθε η ειρήνη στην Ευρώπη, ο τότε επικεφαλής της εταιρείας Arthur Sutherland και οι συνεργάτες του άρχισαν να προβληματίζονται για τη διαμόρφωσή του σε sedan παραγωγής. Είχαν αρκετή δουλειά να κάνουν: Έπρεπε να επιμηκύνουν το σασί για να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος για τους πίσω επιβάτες, να κάνουν αλλαγές στο σύστημα πέδησης, να μειώσουν το ύψος του και να μικρύνουν το ρεζερβουάρ βενζίνης, ώστε να αυξηθεί ο χώρος αποσκευών. Στην τελευταία περίπτωση, θα αναζητούσαν ένα άλλο κιβώτιο ταχυτήτων, αφού το Cotal πλέον δεν θα χωρούσε. Όμως, παρά τα 140.000 και πλέον χιλιόμετρα δοκιμών που προηγήθηκαν, οι διοικητικές εξελίξεις τους πρόλαβαν όλους. Ο νέος ιδιοκτήτης, παρά το γεγονός ότι ήταν εντυπωσιασμένος από τη δουλειά που είχε γίνει στο Atom, ήθελε να ξεκινήσει την εμπλοκή του ως ιδιοκτήτης μιας ξεχωριστής εταιρείας κατασκευής αυτοκινήτων, με ένα coupe μοντέλο. Έτσι, το Atom παρέμεινε ένα μοναδικό σύμβολο για την Aston Martin, με εξέχουσα θέση στην ιστορία της.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ASTON MARTIN ATOM
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.970 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82.6 mm x 92 mm
Καρμπιρατέρ: 2 SU
Ισχύς: 82 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 11,3 χλγμ. στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Ημιαυτόματο Cotal 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 177 χλμ/ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 19 δλ.
Μεταξόνιο: 2.591 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Βάρος: 1.220 κιλά

carhistory

Photos: Aston Martin