Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Aston Martin DB4
Aston Martin DB4
gran turismo

Μαζί με τις υπόλοιπες εξαιρετικές κατασκευές της σειράς «DB», η Aston Martin «DB4» στις αρχές της δεκαετίας του ’60 αποτέλεσε τη βρετανική απάντηση στις Ferrari της εποχής.

Το 1914 οι Pόμπερτ Bamford και Lionel Martin προσάρμοσαν με επιτυχία, στο σασί μιας μικροσκοπικής Isotta-Fraschini, έναν κινητήρα της Coventry-Simplex. Mε το αυτοκίνητο που τους προέκυψε από αυτόν τον συνδυασμό, έτρεξαν σε ορισμένους αγώνες. Ωστόσο, για την πρώτη πραγματική Aston Martin θα περιμένουμε ως το 1919, που ένα πρωτότυπο των 40 ίππων με κινητήρα 1.5 λίτρων και οδηγό τον Άντις κέρδισε το χρυσό κύπελλο στο London-Edinburgh Trial. Oι επιτυχίες στο Brooklands και αλλού οδήγησαν τους δύο δημιουργούς στην ίδρυση της εταιρείας «Bamford and Martin Ltd» το 1922 στο Λονδίνο. Tέσσερα χρόνια αργότερα η επιχείρηση μετονομάστηκε σε «Aston Martin Motors» και με αυτό καθιερώθηκε μέχρι σήμερα, παρά τις διοικητικές αλλαγές που σημειώθηκαν στο πέρασμα του χρόνου. Η περίοδος του Mεσοπολέμου κύλησε με αρκετές διακρίσεις και νίκες, λιγότερο ή περισσότερο σημαντικές, στους κλασικούς βρετανικούς αγώνες. Mε κινητήρες των 1.5 λίτρων (κι αργότερα δίλιτρους) που στην πρώτη αγωνιστική έκδοσή τους έφθαναν ως και τους 63 ίππους, οι Aston Martin κυκλοφορούσαν στους Aγγλικούς κυρίως δρόμους με καλαίσθητα saloon και tourer αμαξώματα. Το ακόμη ρομαντικό τότε τοπίο της Αυτοκίνησης επέτρεπε στον σχεδιαστή εκείνων των μοτέρ, τον Mπερτέλι, να συμμετέχει ως οδηγός στις «24 heures du Mans» και να ολοκληρώνει με τις «Aston» στην επιφανή πέμπτη θέση τα χρόνια του ’30. O δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος όμως τα έκοψε όλα στη μέση: όταν τελείωσε χρειάστηκαν χρόνια ακόμα και στους μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων για να ανασυγκροτηθούν και αυτό ήταν ακόμη πιο δύσκολο για την τότε μικρή κι ευπρόσωπη Aston Martin. 

DB 
Το 1947 η ιδιοκτησία της Aston Martin πέρασε στον επιχειρηματία DavidBrown, τον άνθρωπο που κατόρθωσε να ξεπεράσει τους πρωτοπόρους ιδρυτές της. Εκείνος επένδυσε ένα μέρος των χρημάτων του, αποκτώντας και τον έλεγχο της Lagonda. H τελευταία είχε περάσει προπολεμικά για λίγα χρόνια στον όμιλο της Rolls-Royce, στον οποίο ο Warren Owen Bentley είχε πουλήσει και την δική του «Bentley Cars». O Warren, που συνέχιζε να εργάζεται ως αρχιμηχανικός της Rolls-Royce, ήταν υπεύθυνος και για την κατασκευή των νέων 6κύλινδρων σε σειρά κινητήρων της Lagonda. Έτσι ο Bentley βρέθηκε να δουλεύει για τον David Brown και το καινούργιο μοτέρ του εξόπλιζε πλέον τις Aston Martin. Πέρα από τη διαχρονική σειρά «DB» που βασίστηκε σε αυτόν τον κινητήρα, ξεκίνησε τότε και η νικηφόρα αγωνιστική πορεία που θα έφθανε την εταιρεία ως την κορυφή. Η γεμάτη δάφνες δεκαετία του ’50 ολοκληρώθηκε με νίκη το 1959 στις 24 ώρες του Le Mans, με οδηγούς τους Carroll Shelby και Roy Salvadori. Tο επιστέγασμα εκείνης της χρονιάς ήταν η κατάκτηση του παγκόσμιου τίτλου -του πρώτου βρετανικού- στους αγώνες αντοχής.

DB4 
H βρετανική εταιρείαξεκίνησε τη δουλειά για τη DB4 το 1956, παράλληλα με την DB Mark III. Επικεφαλής του προγράμματος για την ανάπτυξή της ήταν ο John Wyer, ενώ για το σωληνωτό πλαίσιο την κύρια ευθύνη είχε ο σχεδιαστής Harold Beach και για τον κινητήρα ο σχεδιαστής-αρχιμηχανικός Tadek Marek. Το τετραθέσιο αμάξωμα επιμελήθηκε η Carrozzeria Touring από το Mιλάνο, χρησιμοποιώντας για τη δημιουργία του τις εξελιγμένες μεθόδους της Superleggera, σχετικά με τον συνδυασμό του χωροδικτύωματος με το αλουμίνιο. Ο Tadek Marek σχεδίασε ένα νέο 6κύλινδρο κινητήρα των 3.7 λίτρων από αλουμίνιο, με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Το νέο μηχανικό σύνολο δοκιμάστηκε για πρώτη φορά το 1956, ενώ πήρε και το βάπτισμα του πυρός στους βρετανικούς αγώνες με την DBR2 το 1957. Η Aston Martin DB4 των 240 ίππων στις 5.000 σ.α.λ. παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Λονδίνου το 1958, μαζί με την DB Mark III. Με τιμή αγοράς 3.976 λίρες, βάρος 1.308 κιλά και 225 χιλιόμετρα την ώρα τελικής ταχύτητας, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που μπορούσε να επιταχύνει από στάση έως τα 160 χιλιόμετρα την ώρα σε 21 δευτερόλεπτα και αμέσως μετά να ακινητοποιηθεί, σε συνολικό χρόνο μικρότερο των 30 δευτερολέπτων. Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας του συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των 4 σχέσεων, ενώ προαιρετικά υπήρχε και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων της Borg-Warner. Η convertible έκδοση της DB4, που κόστιζε 4.194 λίρες,παρουσιάστηκε στο London Motor Show το 1961. Η GT έκδοση ακολούθησε ένα χρόνο αργότερα, το 1959. Ανάμεσα στους καροσερίστες που ασχολήθηκαν με αυτήν ήταν και ο Ugo Zagatο, ο άνθρωπος που θεωρούσε το βάρος ως τον μεγαλύτερο εχθρό κάθε σπορ αυτοκινήτου. Οι «DB4» παρέμειναν στην παραγωγή ως το 1963 και οι αγωνιστικές εκδόσεις τους οδηγήθηκαν από τους διασημότερους πιλότους της εποχής στα βρετανικά νησιά (Jim Clark, Sir Stirling Moss, Peter Brooks, Jack Brabham, Peter Whitehead και Paul Frere ανάμεσά τους), κερδίζοντας δεκάδες τρόπαια. Ήταν, αμέσως μετά τις Jaguar «C/D Type», το αντίπαλο δέος όλων των GT μοντέλων της Ferrari. Η Αston Martin GT4 παρήχθη σε πέντε διαδοχικές σειρές (series 1,2,3,4,5) και αρίθμησε συνολικά 1.185 μονάδες, προτού αφήσει τη θέση της στην DB5.

TΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ASTON MARTIN DB4 GT
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.670 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 92 mm x 92 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.00: 1
Ισχύς: 306 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 37,3 χλγμ. Στις 5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 245 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 6,5 δλ.
Μήκος: 4.353 χλστ.
Πλάτος: 1.676 χλστ.
Ύψος: 1.321 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.362 χλστ.
Βάρος: 1.269 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 75

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Saloon
Μήκος: 4.480 χλστ.
Πλάτος: 1.676 χλστ.
Ύψος: 1.321 χλστ.
Convertible
Μήκος: 4.480 χλστ.
Πλάτος: 1.676 χλστ.
Ύψος: 1.323 χλστ.
 

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Aston Martin 

 

 

ASTON MARTIN DB4 GT

Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά

Κυβισμός: 3.670 κ.εκ.

Διάμετρος x διαδρομή: 92 mm x 92 mm

Σχέση συμπίεσης: 9.00: 1

Ισχύς: 306 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.

Ροπή: 37,3 χλγμ. Στις 5.000 σ.α.λ.

Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων

Ανώτατη ταχύτητα: 245 χλμ/ώρα

0-100 χλμ/ώρα: 6,5 δλ.

Μήκος: 4.353 χλστ.

Πλάτος: 1.676 χλστ.

Ύψος: 1.321 χλστ.

Μεταξόνιο: 2.362 χλστ.

Βάρος: 1.269 κιλά

Μονάδες παραγωγής: 75

 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

Saloon

Μήκος: 4.480 χλστ.

Πλάτος: 1.676 χλστ.

Ύψος: 1.321 χλστ.

Convertible

Μήκος: 4.480 χλστ.

Πλάτος: 1.676 χλστ.

Ύψος: 1.323 χλστ.

 

X

ASTON MARTIN DB4 GT

Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά

Κυβισμός: 3.670 κ.εκ.

Διάμετρος x διαδρομή: 92 mm x 92 mm

Σχέση συμπίεσης: 9.00: 1

Ισχύς: 306 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.

Ροπή: 37,3 χλγμ. Στις 5.000 σ.α.λ.

Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων

Ανώτατη ταχύτητα: 245 χλμ/ώρα

0-100 χλμ/ώρα: 6,5 δλ.

Μήκος: 4.353 χλστ.

Πλάτος: 1.676 χλστ.

Ύψος: 1.321 χλστ.

Μεταξόνιο: 2.362 χλστ.

Βάρος: 1.269 κιλά

Μονάδες παραγωγής: 75

 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

Saloon

Μήκος: 4.480 χλστ.

Πλάτος: 1.676 χλστ.

Ύψος: 1.321 χλστ.

Convertible

Μήκος: 4.480 χλστ.

Πλάτος: 1.676 χλστ.

Ύψος: 1.323 χλστ.

 

V