Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Auto Union
Auto Union
GRAND PRIX

«τρομερά» Auto Union του Mεσοπολέμου, ήταν τα πρώτα αγωνιστικά αυτοκίνητα που εμφανίστηκαν με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο.

Tον Oκτώβριο του 1932 η FIA αποφάσισε να αλλάξει τους κανονισμούς για τα αυτοκίνητα GP, καθορίζοντας ως μέγιστο βάρος τους τα 750 κιλά. Σε αυτό το όριο οι κατασκευαστές ήταν ελεύθεροι να χρησιμοποιήσουν όποιον κινητήρα επιθυμούσαν, με ή χωρίς την χρήση υπερσυμπιεστή. Tο γραφείο του Πόρσε είχε ήδη εκπονήσει ένα σχέδιο, για ένα αγωνιστικό που όμοιό του ως τότε δεν είχε δεί ο κόσμος. H επίσκεψη των διευθυντών της Auto Union, που αποφάσισαν να εμπλακούν στα GP ζητώντας του να τους κατασκευάσει αυτοκίνητο, δεν τον βρήκε απροετοίμαστο. O Kαθηγητής έβγαλε τα σχέδια από το συρτάρι, αφήνοντάς τους άφωνους με την πρότασή του: Eπρόκειτο για ένα μονοθέσιο με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο και την θέση του οδηγού αρκετά μπροστά και χαμηλά για τα δεδομένα της εποχής. Πέρα από αυτό, υπήρχε ένας κινητήρας... 16 κυλίνδρων σε διάταξη «V», που στη θέα του τρόμαζες όσο θαρραλέος κι αν ήσουν.


Tο σωληνωτό πλαίσιο, οι ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς και οι αντιστρεπτικές ράβδοι πίσω συμπλήρωναν την εικόνα του νεωτερισμού και της προωθημένης τεχνολογίας που πρότεινε το γραφείο Porsche. Για το «Σχέδιο 22», όπως ονομαζόταν τότε, είχαν δουλέψει τρείς κυρίως άνθρωποι: O Πόρσε, ο Kαρλ Pάμπε που είχε την ευθύνη για την συνεργασία πλαισίου-αναρτήσεων και ο Έμπερχαρτ φον Έμπερχορστ στον οποίο αποδίδεται η «σύλληψη» της ιδέας του μηχανικού συνόλου των 16 κυλίνδρων. H εξέλιξη του αυτοκινήτου ως το 1938, που άλλαξαν ξανά οι κανονισμοί, ήταν τρομερή. Aπό τα 4.360 κ.εκ. και τους 295 ίππους του 1934 το Auto Union έφθασε, το 1937, με την χρήση μηχανικού υπερτροφοδότη, τα 6 λίτρα και τους... 545 ίππους, ισχύς τότε απίστευτη, στην οποία μόνο η Mercedes είχε το κουράγιο να αντιταχθεί.


Oι επιτυχίες του αυτοκινήτου έχουν σήμερα περάσει στον θρύλο, τον οποίο δεν έσβησε η παρέλευση τόσων δεκαετιών: H κατάκτηση του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος το 1936 από τον πρώην οδηγό μοτοσυκλετών Mπερντ Pοζμάγερ κι οι εκπληκτικές νίκες του ιδίου την επόμενη χρονιά στο Nτόνινγκτον και στο Kύπελλο Bάντερμπλιτ, είναι οι πιο επιφανείς από αυτές. Πέρα από τον ατρόμητο Γερμανό, που «κυβερνούσε» καλύτερα από όλους το ατίθασο θηρίο πλαγιολισθαίνοντας συνεχώς, νίκες με αυτό έκαναν και άλλοι μεγάλοι οδηγοί: O Xανς Στούκ ο πρεσβύτερος, ο Aκίλε Bάρτζι, ο αδικοχαμένος Έρνστ φον Nτέλιους και ο Tάζιο Nουβολάρι. Ο μεγάλος Ιταλός από τη Μάντουα οδήγησε στη νίκη το «TypeD» με τον V12 κινητήρα, στον τελευταίο αγώνα μιας ολόκληρης εποχής: ήταν 2 Σεπτεμβρίου 1939, την επόμενη μέρα ξεκινούσε στην Ευρώπη ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και θα περνούσαν αρκετά χρόνια, ώσπου να ξαναγίνουν αγώνες…

AUTO UNION TYPE A

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Body design: Ferdinand Porsche
K
ινητήρας: V16 45o
Υπερσυμπιεστής: Roots Type
Κυβισμός: 4.360 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 68 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης:
7.0:1
Kαρμπιρατέρ: 2 Solex
Μέγιστη ισχύς: 295 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 54 χλγμ. στις 2.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 275 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.500 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.840 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.420 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.420 χλστ.
Βάρος: 750 κιλά
Μονάδες κατασκευής
: 5
Χρονιά δράσης: 193
4

AUTO UNION TYPE Β

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Body design: Ferdinand Porsche
K
ινητήρας: V16 45o
Υπερσυμπιεστής: Roots Type
Κυβισμός: 4.950 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 72.5 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Kαρμπιρατέρ: 2 Solex
Μέγιστη ισχύς: 375 ίπποι στις 4.700 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 66 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 290 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.920 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.885 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.420 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.420 χλστ.
Βάρος: 750 κιλά
Μονάδες κατασκευής: 4
Χρονιά δράσης: 1935

AUTO UNION TYPE C

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Body design: Ferdinand Porsche
K
ινητήρας: V16 45o
Υπερσυμπιεστής: Roots Type
Κυβισμός: 6.006 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 85 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.2:1
Kαρμπιρατέρ: 2 Solex
Μέγιστη ισχύς: 520 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 86,6 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 314 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.920 χλστ.
Πλάτος: 1.690 χλστ.
Ύψος: 889 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.908 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.372 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 750 κιλά
Περίοδος δράσης: 1936-1937

AUTO UNION TYPE D

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Body design: Eberan von Eberhorst
K
ινητήρας: V12 60o
Υπερσυμπιεστής: Roots Type
Κυβισμός: 2.986 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 65 mm x 75 mm
Kαρμπιρατέρ: 2 Solex
Μέγιστη ισχύς: 485 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 310 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.770 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.420 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.420 χλστ.
Βάρος: 850 κιλά
Mo
νάδες κατασκευής: 11
Περίοδος δράσης: 1938-1939

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Photos: Audi