Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Από την 327 στην 850
Από την 327 στην 850
sportscars

Τα coupe που ξεχώρισαν στη γκάμα των μοντέλων της BMW, στο διάβα των δεκαετιών από τον Μεσοπόλεμο μέχρι την Πτώση του Τείχους του Βερολίνου.

Στο ξεκίνημα εκείνης της εποχής, στα μέσα της δεκαετίας του '30,οι Γερμανοί σχεδιαστές εγκατέλειψαν την παλιά τεχνοτροπία του κυβισμού και υιοθέτησαν την αεροδυναμική γραμμή που ερχόταν από την Αμερική, με ρέουσες γραμμές και καμπύλες, λεία, καμπυλοειδή τόξα φτερών και σχεδόν αισθησιακές καμπύλες αμαξώματος. Αφού χρησιμοποιήθηκε σε sport μοντέλα ή coupe πόλης, αυτό το στιλ είχε ήδη δημιουργήσει ένα ξεχωριστό είδος αυτοκινήτου στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: με δύο πόρτες και σταθερή οροφή, με ισχυρό κινητήρα και κυρίως προηγμένα χαρακτηριστικά και εξοπλισμό.

1937: 327 Coupe
Το πρώτο κεφάλαιο στην ιστορία των coupe της BMW ξεκίνησε με την «327». Με μήκος 4,5 μέτρα, όρισε νέες τάσεις με πολλά από τα στιλιστικά χαρακτηριστικά της. Το καπό του κινητήρα δεν ήταν πλέον χωρισμένο στη μέση και τοποθετημένο σε μεντεσέδες, αλλά άνοιγε προς τα πίσω σε ένα ενιαίο κομμάτι. Η ρεζέρβα που τοποθετείται εκτός του χώρου αποσκευών ήταν πλήρως καλυμμένη, ενώ ακόμα και η πινακίδα κυκλοφορίας που φωτιζόταν από μέσα ήταν ενσωματωμένη στο αμάξωμα. Ένα ακόμα τυπικό χαρακτηριστικό για την εποχή ήταν τα μερικά καλύμματα των πίσω τροχών με τα κλασικά τους «κοψίματα» για τη ροή του αέρα. Έχοντας υφασμάτινη ταπετσαρία ταιριαστή με το χρώμα του αυτοκινήτου και ειδικά σχεδιασμένα όργανα, το εσωτερικό έδιδε μία αίσθηση κομψότητας και στιλ. Τα δύο ανεξάρτητα μεταξύ τους καθίσματα μπροστά ήταν πλήρως ρυθμιζόμενα, με τις πλάτες τους να αναδιπλώνονται εντελώς, μέχρι το κάτω μέρος των καθισμάτων της πίσω σειράς. Εκτός από τον βασικό κινητήρα, έναν δίλιτρο σε σειρά εξακύλινδρο που απέδιδε 55 ίππους, η 327 Coupe προσφερόταν επίσης, ένα χρόνο μετά την παρουσίασή της, με τη μονάδα 80 ίππων της 328. Αυτός ο ισχυρός εξακύλινδρος χάριζε στην 327 Coupe τελική ταχύτητα 145 χιλιομέτρων την ώρα.




502 & 503

1954: 502 Coupe
Τα πρώτα μεταπολεμικά coupe της BMW δεν κατασκευάστηκαν σε μεγάλους αριθμούς. Ο Baur, ένας εξειδικευμένος Γερμανός κατασκευαστής αμαξωμάτων από τη Στουτγάρδη, πρόσθεσε ένα δίθυρο μοντέλο βασισμένο στην 501, ενώ η 502 Coupe απέκτησε τον νέο κινητήρα V8, που αντικατέστησε την 6κύλινδρη έκδοση το 1954. Με την παραγωγή αυτών των αυτοκινήτων να φτάνει στις 30 μονάδες, είναι εμφανώς ένα συλλεκτικό είδος. Όσον αφορά στη σχεδίαση, η μάλλον «μπαρόκ» Baur Coupe με τη ασυνήθιστη, σαν σκαλοπάτι, μετάβαση από το πίσω τμήμα της οροφής στο χώρο αποσκευών ήταν ένα ενδιάμεσο βήμα για το στοιχείο που χαρακτηρίζει ένα coupe: Με αυτό το δίθυρο μοντέλο να κατασκευάζεται σε πλατφόρμα sedan και με την έμφαση στα εμπρός καθίσματα, η γραμμή οροφής και το πίσω παρμπρίζ εξομαλύνθηκαν προς τα πίσω, όντας πιο επίπεδα. Aυτό το συγκεκριμένο σχήμα της κολόνας με τη μεγαλύτερη γωνία, θεωρείται τυπικό χαρακτηριστικό γνώρισμα της σχεδίασης των coupe.

1955: 503 Coupe
Μαζί με την 507 ήταν ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Όπως και η 502 Baur Coupe, δεν καταστρέφεται αισθητικά από μία κολόνα που να ενοχλεί τις γραμμές του αυτοκινήτου, ενώ και τα τέσσερα πλαϊνά παράθυρα ανοίγουν βυθιζόμενα εντελώς μέσα στο αμάξωμα. Κυρίως με τα παράθυρα ανοιχτά, η στενή κολόνα επιτυγχάνει μία έντονη εντύπωση ανώτερης σχεδιαστικής κομψότητας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: V8
Κυβισμός: 3.168 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.3:1
Καρμπιρατέρ: Zenith 32 NDIX
Ισχύς: 138 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Ροπή: 22,6 χλγμ. στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 174 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 11,1 δλ.
Μέση κατανάλωση: 13,2 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.750 χλστ.
Πλάτος: 1.710 χλστ.
Ύψος: 1.440 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.835 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.400 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.420 χλστ.
Βάρος: 1.465 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1955-1959

 

1962: 3200 CS

Φιλοτεχνώντας την 3200 CS, που παρουσιάστηκε επίσημα το 1962, το γραφείο του Nuccio Bertone δημιούργησε ένα πραγματικό παράδειγμα στιλ και σχεδιαστικής αρτιότητας. Η κατακόρυφη μάσκα μπροστά με δύο οριζόντιες γρίλιες στο πλάι, καθώς και η κολόνα με το χαρακτηριστικό «νεύρο» της, παραμένουν ιδιαίτερα γνωρίσματα των αυτοκινήτων της BMW μέχρι τις ημέρες μας. Φέροντας για πρώτη φορά το γράμμα «C», αυτό το coupe μήκους 4,83 μέτρων έπαιρνε κίνηση από ένα V8 μηχανικό σύνολο των 3.2 λίτρων και απέδιδε μέγιστη ισχύ 158 ίππων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: V8
Κυβισμός: 3.168 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: Zenith 34 PAITA
Ισχύς: 158 ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Ροπή: 24,4 χλγμ. στις 3.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 194 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 9,4 δλ.
Μέση κατανάλωση: 13,8 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.830 χλστ.
Πλάτος: 1.720 χλστ.
Ύψος: 1.460 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.835 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.330 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.416 χλστ.
Βάρος: 1.500 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Ιανουάριος 1962-Ιούνιος 1963

 

1965: 2000 CS

Η BMW παρουσίασε την 2000 C/CS σαν ένα πραγματικά άνετο, προηγμένο και κομψό αυτοκίνητο. Με κινητήρα 99 ίππων και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων στο βασικό εξοπλισμό της, η 2000 C αποτελεί νέο ορόσημο της BMW. Με ένα υψηλής ποιότητας εσωτερικό και κορυφαία αισθητική, το αμάξωμα της 2000 C/CS παρέπεμπε στο μέλλον: Η δομή της οροφής με στενές κολόνες θύμιζε καλλιτεχνικό δημιούργημα, το αμάξωμα του αυτοκινήτου ήταν «τραβηγμένο» προς τα έξω, ενώ τα εμπρός και πίσω τμήματα έγερναν επίσης προς τα έξω. Περαιτέρω λεπτομέρειες είναι οι εντυπωσιακοί προβολείς με ξεχωριστή μεσαία και μεγάλη σκάλα, που δίνουν στο αυτοκίνητο το υποκοριστικό «το coupe με τα κινέζικα μάτια» (chinese eye coupe), ενώ ολόκληρο το εμπρός τμήμα διακόπτεται μόνο από τη χαρακτηριστική μάσκα BMW.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Μ10
Κυβισμός: 1.990 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 89 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: Solex 40 PDSI
Ισχύς: 99 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 16 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 3 σχέσεων ZF
Ανώτατη ταχύτητα: 166 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 14,2 δλ.
Μέση κατανάλωση: 12 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.530 χλστ.
Πλάτος: 1.675 χλστ.
Ύψος: 1.360 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.550 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.330 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.376 χλστ.
Βάρος: 1.200 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Ιούνιος 1965-Ιούνιος 1969

1968: 2800 CS

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’60 η εμπορική επιτυχία των μοντέλων της BMW εξακολουθούσε να είναι παρατεταμένη και το κύρος της εταιρείας συνέχιζε να ανεβαίνει. Με την ενθάρρυνση όλων αυτών δημιουργήθηκε η 2800 CS, που παρουσιάστηκε το 1968. Μία ακόμα εξέλιξη της 2000 C/CS στον τομέα της σχεδίασης ήταν οι διπλοί προβολείς στο τοξοειδές εμπρός τμήμα της, ενώ η μάσκα περιβαλλόταν από οριζόντιους αεραγωγούς σε κάθε πλευρά και το αυτοκίνητο φορούσε ζάντες αλουμινίου στο βασικό εξοπλισμό του. Η ισχύς από το χώρο του κινητήρα έχει τα πλεονεκτήματα ενός 6κύλινδρου, ο οποίος έμελλε να θέσει νέα πρότυπα στην κατασκευή μηχανικών συνόλών και να αποτελέσει τη βάση για τις αγωνιστικές νίκες των επόμενων δεκαετιών: Η μονάδα των 2.8 λίτρων είχε έναν στρόφαλο με 7 ρουλεμάν και 12 αντίβαρα για αθόρυβη λειτουργία χωρίς κραδασμούς, έμβολα με τρεις ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης για άριστη διαδικασία καύσης, έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής και ισχύ 168 ίππων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.788 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 86 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.1:1
Καρμπιρατέρ: Ζenith 35/40 INAT
Ισχύς: 168 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 23,8 χλγμ. στις 3.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων ZF
Ανώτατη ταχύτητα: 211 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8,1 δλ.
Μέση κατανάλωση: 12,4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.660 χλστ.
Πλάτος: 1.670 χλστ.
Ύψος: 1.370 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.625 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.446 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.402 χλστ.
Βάρος: 1.330 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Δεκέμβριος 1968-Απρίλιος 1971

1976: 630 CS

Η 2800 CS που τελικά διανεμήθηκε με κινητήρες διαφόρων κυβισμών, με τον 6κύλινδρο να φτάνει από 2.5 μέχρι 3.2 λίτρα, αντικαθίσταται το 1976 από τη σειρά 6 Coupe. Και πάλι, σχεδόν 10 εκατοστά μακρύτερες από τις προκατόχους τους, η 630 CS και η 633 CSi προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη ευρυχωρία στο εσωτερικό με δύο καθίσματα μπάκετ πίσω. Γεγονός είναι, ωστόσο, ότι τα μοντέλα αυτά έχουν αποχωρήσει από την κατηγορία των συμπαγών σπορ coupe.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.986 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 89 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: Solex 4A1
Ισχύς: 182 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ.
Ροπή: 25,5 χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 214 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8,2 δλ.
Μέση κατανάλωση: 14,3 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.755 χλστ.
Πλάτος: 1.725 χλστ.
Ύψος: 1.365 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.626 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.422 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.487 χλστ.
Βάρος: 1.450 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1976-1979

1990: 850i

Με μία μόνο δεκαετία να απομένει μέχρι το τέλος της χιλιετίας, η 850i με τον πρώτο 12κύλινδρο κινητήρα της Γερμανίας από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, σηματοδοτεί την κορυφή της οικογένειας των BMW Coupe για τη νέα εποχή. Με νέα σχεδίαση-φυσιογνωμία και προβολείς που θύμιζαν την M1, αυτή η coupe ήταν ένα μοντέλο Gran Tourismo των πιο υψηλών προδιαγραφών. Με τον V12 των 296 ίππων, η 850i όχι μόνο προσέφερε άφθονα αποθέματα ισχύος, αλλά αποτέλεσε πρότυπο για περισσότερο από μία δεκαετία στον τομέα της κορυφαίας τεχνολογίας ανάρτησης και του επιπέδου άνεσης ενός πολυτελούς sedan υψηλών επιδόσεων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: V12
Κυβισμός: 4.988 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.8:1
Ισχύς: 296 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Ροπή: χλγμ. 45,7 στις 4.100 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 271 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6,1 δλ.
Μέση κατανάλωση: 17,7 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.780 χλστ.
Πλάτος: 1.855 χλστ.
Ύψος: 1.340 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.684 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.554 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.562 χλστ.
Βάρος: 1.790 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1990-1992

carhistory

Κείμενο & φωτογραφίες: BMW