Carhistory.gr Logo
  » microcars » BMW Isetta
BMW Isetta
microcars

Ένα από τα πιο περίεργα κλασικά αυτοκίνητα είναι και αυτό το τρίκυκλο. Μπορεί να μην του φαίνεται, αλλά στην εποχή του ήταν εξίσου δημοφιλές, όσο είναι σήμερα οποιαδήποτε BMW…

Τα μικροσκοπικά «bubblecars» ήταν ένα γέννημα της πρώϊμης ενεργειακής κρίσης που ενέσκηψε στα μέσα της δεκαετίας του ’50, με το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ από τον Νάσερ. Από την άλλη πλευρά, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έκανε και πάλι τα πρώτα της βήματα μετά την καταστροφή της κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και οι σχετικές ελλείψεις σε πρώτες ύλες υπαγόρευαν την κατασκευή τέτοιων... μινιμαλιστικών αυτοκινήτων (αντίστοιχα μικροσκοπικά αυτοκινητάκια είχαν κατασκευάσει κι άλλες εταιρίες που –όπως και η BMW- σχετίζονταν με την αεροπορική βιομηχανία στη διάρκεια του πολέμου, όπως η Heinkel και η Messerschmitt). Η ευμάρεια που ήρθε μαζί με την δεκαετία του ’60, έφερε και το άδοξο τέλος αυτών των πρώϊμων σούπερ-μίνι, αλλά ακόμα κι έτσι, το Isetta της BMW είχε καταφέρει να πουλήσει σχεδόν 200.000 κομμάτια περνώντας στην ιστορία σαν ο πιο δημοφιλής εκπρόσωπος της κατηγορίας αυτής. Η αρχική ιδέα γι αυτό το παράξενο αυτοκίνητο ανήκει στην ιταλική φίρμα Iso, από την οποία η BMW αγόρασε τα δικαιώματα παραγωγής το 1955. Είναι διθέσιο, αλλά η είσοδος και η έξοδος των επιβατών γίνεται από την μία και μοναδική πόρτα, η οποία είναι ταυτόχρονα και το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Το άνω μέρος της κολώνας του τιμονιού και ο υποτυπώδης πίνακας οργάνων εδράζονται επάνω στην πόρτα και μετακινούνται μαζί της προς τα έξω, για να διευκολύνουν την πρόσβαση στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.Το αμάξωμά του πατά σε τέσσερις τροχούς (δύο εμπρός κι άλους δύο, τοποθετημένους πολύ κοντά πίσω) και κινείται από έναν μονοκύλινδρο, αερόψυκτο, τετράχρονο κινητήρα 298 κ.εκ., ισχύος 13 ίππων. Σε ορισμένες αγορές, και για φορολογικούς λόγους (έβγαζε άδεια μοτοσυκλέτας) το Isetta εισαγόταν με μονό τροχό πίσω. Ο κινητήρας του ουσιαστικά ήταν μια «μεγαλωμένη» έκδοση του κινητήρα των 247 κ.εκ., που το εξόπλισε τον πρώτο χρόνο της ζωής του και ο οποίος χρησιμοποιείτο στις μονοκύλινδρες 250άρες μοτοσυκλέτες, που επίσης κατασκεύαζε η BMW την εποχή εκείνη (BMW R-25, R-26, R-27). Ήταν τοποθετημένος εγκάρσια κι έδινε κίνηση στον πίσω τροχό μέσω αλυσίδας.

13 ίπποι και 80 χλμ./ώρα

Όσο κι αν είναι μικρό στο μάτι, το Isetta δεν είναι και το πιο κατάλληλο αυτοκίνητο για να περνά κανείς απαρατήρητος! Παρά τους 13 ίππους του κινητήρα του μπορεί με άνεση να φτάνει τα 80 χιλιόμετρα την ώρα, μια ταχύτητα που διατηρεί. Παρά τους μικρούς τροχούς των 10 ιντσών που «φοράει» διαθέτει ικανοποιητικά φρένα, ενώ ο οδηγός του έχει στη διάθεσή του και μια μεγάλη πάνινη ηλιοροφή, για να εγκαταλείψει το όχημα σε περίπτωση που μια σύγκρουση μπλοκάρει την (μοναδική) μπροστινή πόρτα. Το εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι αρκούντως λιτό: ένας διθέσιος πάγκος, αλλά και μια μεγάλη ηλιοροφή! Αξίζει να αναφέρουμε πως το αυτοκινητάκι αυτό στην εποχή του είχε επιτύχει και κάποιους αξιοσημείωτους άθλους στον στίβο των αγώνων: Μια χρονιά έλαβε μέρος στο Mille Miglia στο οποίο και τερμάτισε με μέση ωριαία ταχύτητα τα 76 χιλιόμετρα την ώρα!

Φυσικά, στο δρόμο είναι αρκετά θορυβώδες, αφού ο κινητήρας βρίσκεται κάτω από τον πάγκο για τους επιβάτες, ενώ οι τρεις ρόδες δεν είναι και ό,τι πιο ευσταθές στον ανώμαλο δρόμο. Με την οδήγηση του Isetta κατανοήσαμε γιατί οι παλαιότεροι ονόμαζαν τα τρίκυκλα αυτοκινητάκια... «λακκουβομαζώχτρες» -είναι αδύνατον να αποφύγεις λακκούβα με δαύτο! Πάντως, δίνει μια (ψευδή) αίσθηση ευρυχωρίας, κάτι που οφείλεται στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειές του, ενώ δεν τολμήσαμε να το... πιέσουμε για να δούμε πως συμπεριφέρεται στις στροφές!

Έχοντας μήκος που μετά βίας φτάνει τα 2,5 μέτρα θα μπορούσε ακόμα και σήμερα να ελίσσεται θαυμάσια στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, αν και το τιμόνι του δεν «κόβει» πολύ. Ωστόσο, εξακολουθεί να μπορεί να παρκάρει εκεί που μόνον μια μοτοσυκλέτα θα μπορούσε... Η παραγωγή του Isetta σταμάτησε τον Μάιο του 1962 και χρειάστηκαν σχεδόν 40 χρόνια για να ξαναδούμε ένα ανάλογο, πολύ μικρό αυτοκίνητο, όπως το Smart Fortwo, το οποίο έχει το ίδιο μικρό μήκος, αλλά σαφώς πιο συμβατική διαμόρφωση αμαξώματος.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΒΜW ISETTA 300
Kινητήρας: Μονοκύλινδρος τοποθετημένος πίσω
Κυβισμός: 298 κ.εκ.
Καρμπιρατέρ: 1
Ισχύς: 13 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Ροπή: 18,3 χλστ. στις 4.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μέση κατανάλωση: 3,7 λτ./100 χλμ.
Ανώτατη ταχύτητα: 82 χλμ/ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 39,4 δλ.
Μήκος: 2.250 χλστ.
Πλάτος: 1.341 χλστ.
Ύψος: 1.321 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.501 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.199 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 520 χλστ.
Βάρος: 353 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1955-1962

carhistory

Kείμενο: Κωνσταντίνος Ε. Δημητρέλης, φωτογραφίες: BMW