Carhistory.gr Logo
  » LCV » Bedford OB
Bedford OB
LCV

Κλασική φιγούρα των δρόμων του Ηνωμένου Βασιλείου τη δύσκολη δεκαετία του '40, έμεινε ονομαστό και για το χαρακτηριστικό κλαψούρισμα που προερχόταν από το κιβώτιο ταχυτήτων, αναγγέλοντας την επικείμενη άφιξή του.

To βρετανικό λεωφορείο OB εντάχθηκε για πρώτη φορά στη γκάμα της Bedford τον Αύγουστο του 1939, ως αντικαταστάτης του 6κύλινδρου WTB των 3.2 λίτρων, που παραγόταν από το 1934. Το μεταξόνιό του, μήκους 4.420 χλστ., ήταν μεγαλύτερο από του προκατόχου του. Με αμάξωμα σχεδιασμένο να μεταφέρει 26-29 επιβάτες και φρένα με υδραυλική υποβοήθηση, έφερε ένα νέο μηχανικό σύνολο βενζίνης και επίσης 6κύλινδρο, που είχε κατασκευαστεί από την εταιρεία το 1938. Με χωρητικότητα 3.519 κυβικών εκατοστών, απέδιδε 72 ίππους στις 3.000 στροφές ανά λεπτό, ενώ συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Φυσικά, η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς. Όσο για τους επιβάτες, είχαν στη διάθεσή τους ράφια για τα πράγματά τους επάνω από το κεφάλι τους, ενώ ο πίσω χώρος αποσκευών χρησιμοποιήθηκε επίσης για την αποθήκευση του εφεδρικού τροχού. Ωστόσο, μόλις 73 μονάδες του μοντέλου πρόλαβαν να περάσουν την αλυσίδα παραγωγής του εργοστασίου: Το ξεκίνημα του δεύτερου μεγάλου πολέμου του 20ου αιώνα στην Ευρώπη διέκοψε όλες τις ειρηνικές εξελίξεις, καθώς προείχε η άμυνα της Μεγάλης Βρετανίας έναντι του κινδύνου κατάληψής της από τους Ναζί κι αργότερα η συμμετοχή της στην απελευθέρωση των χωρών της γηραιάς ηπείρου από τα γερμανικά δεσμά. Κατά τη διάρκεια εκείνης της εξαετούς αναταραχής η εταιρεία κατασκεύαζε οχήματα για στρατιωτικούς σκοπούς και για ανάλογων περιστάσεων μετακινήσεις.

H παραγωγή του OB άρχισε ξανά τον Οκτώβριο του 1945 στο Dunstable του Bedfordshire, με το λεωφορείο να έχει ελάχιστες εξωτερικές αλλαγές, σε σύγκριση με τον προπολεμικό σχεδιασμό του. Η τιμή πώλησης της βασικής έκδοσης των 26 θέσεων ανερχόταν στις 1.315 λίρες Αγγλίας, με την αντίστοιχη των 29 θέσεων να είναι ελάχιστα ακριβότερη. Η μορφή του έμεινε αμετάβλητη μέχρι το 1951, που ολοκληρώθηκε ο κύκλος του στη γκάμα της εταιρείας. Το σύνολο της παραγωγής του αρίθμησε 12.766 μονάδες, καθιστώντας το λεωφορείο της Bedford ένα από τα πιο δημοφιλή του είδους του, από την αυγή της Αυτοκίνησης έως εκείνη την εποχή. Σχεδιασμένο για να ταξιδεύει με ταχύτητα έως 65 χιλιόμετρα την ώρα, που ήταν μεγάλη για όχημα μαζικών μετακινήσεων στα χρόνια πριν και μετά τον πόλεμο, έμεινε ονομαστό στη βρετανική ύπαιθρο για τον χαρακτηριστικό ήχο-κλαψούρισμα που προερχόταν από το κιβώτιο ταχυτήτων και πρόδιδε τον ερχομό του. Στις ημέρες επιζούν περίπου 180 Bedford OB, τα περισσότερα άριστα συντηρημένα, τα οποία δίνουν το παρών σε νοσταλγικές εκδηλώσεις και σημαντικές επετείους, εντυπωσιάζοντας ακόμη το κοινό...

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Bedford