Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Benelli 125 Leoncino
Benelli 125 Leoncino
motorbikes
Το συμπαθέστατο «λιονταράκι» των 125 κ.εκ. ήταν η πρώτη μεγάλη εμπορική επιτυχία της Benelli στα δύσκολα χρόνια μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

Mια παλιά καλή συνήθεια των κατασκευαστών, που διατηρείται και στις ημέρες μας, αφορά στην εμπνευσμένη από το ζωϊκό βασίλειο κωδικοποίηση των μοντέλων τους. Οι Ιταλοί, για παράδειγμα, «βάφτισαν» τα αυτοκίνητά τους με ονόματα ή υποκοριστικά αγαπητών πλασμάτων που ζούσαν στην αυλή τους, χωρίς να εξαιρέσουν και αυτά που πετούσαν πάνω από το κεφάλι τους ή κολυμπούσαν στους ωκεανούς. Στόχος, η δημιουργία οικειότητας με την καθημερινότητα του ανθρώπου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το όνομα ήταν το «πρώτο βιολί» στη διαφημιστική καμπάνια που έκανε το εργοστάσιο για το προϊόν του. Ο πιο επιτυχημένος εμπορικά συνδυασμός των παραπάνω και διαχρονικά πιο δημοφιλής παραμένει η «Σφήκα» (Vespa) της Piaggio, που είναι το πιο διάσημο scooter όλων των εποχών. Στον κόσμο των τεσσάρων τροχών, ανάλογη αίγλη έχει και το «Ποντικάκι» (Topolino) της Fiat, που υπήρξε το πιο καλοπουλημένο μοντέλο στην ιταλική χερσόνησο από το 1936 μέχρι το ξεκίνημα του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και από τη λήξη του ως το 1949.

 

Στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, τα αγωνιστικά Colibri και «Δελφίνι» (Delfino) της Stanguellini μιμήθηκαν το προγενέστερο , αν και τα ονόματά τους δεν έχουν τη χιουμοριστική προσέγγιση του τελευταίου: Το μικρό κόκκινο μονοθέσιο, που κέρδιζε την κλάση του στις αναβάσεις το 1932 ανήκε στον Augusto Monaco, ο οποίος το βάφτισε με το όνομα του... σκύλου του. Λιγότερο αυτοσχεδιασμό, αλλά εξίσου γόνιμη ευρηματικότητα στην ονομασία του δείχνει το αεροδυναμικό δίτροχο «Χελιδόνι» (Rondine) της Gilera, που πετούσε στην άσφαλτο με 272 χιλιόμετρα την ώρα, με το συγκεκριμένο υποκοριστικό να αποδίδεται και στην έκδοση παραγωγής του. Κλείνοντας αυτή τη σύντομη αναφορά, δε μπορούμε να παραλείψουμε και το «Κουταβάκι» (Cucciolo) της Ducati, που ουσιαστικά ήταν το όνομα ενός μικρού κινητήρα. Ύστερα από όλα αυτά, δεν μας φαίνεται παράξενο το γεγονός ότι η Benelli ονόμασε «λιονταράκι» τη μοτοσικλέτα που παρουσίασε στο ξεκίνημα της δεκαετίας του '50. Μάλιστα, προχώρησε ακόμη πιο πέρα, με τη φιγούρα του βασιλιά της φύσης να ξεχωρίζει σε όρθια θέση και με σηκωμένο το ένα πόδι, τοποθετημένη επάνω στο εμπρός φτερό. Κι άλλες εταιρείες (BSA, DKW κλπ.) έκαναν το ίδιο, με τη διαφορά όμως πως αντί για κάποιο ελκυστικό γλυπτό από ελαφρύ μέταλλο εγκαθιστούσαν εκεί το ευμεγέθες λογότυπό τους. 

 

Η Benelli οφείλει την ύπαρξή της στη χήρα Teresa από το Pesaro, που το 1911 άνοιξε ένα συνεργείο επισκευής τροχοφόρων, για να έχουν οι έξι γιοί της μια δουλειά για να ζήσουν. Η «Fratelli Benelli», χάρις στα άξια παιδιά, ξεπέρασε κάθε προσδοκία της. Μέχρι το 1920 η νεαρή εταιρεία παρουσίασε τον πρώτο της κινητήρα, έναν δίχρονο δικύλινδρο, που το επόμενο έτος εγκατέστησε σε μια μοτοσικλέτα δικής της κατασκευής. Από τον επόμενο χρόνο και ως την ώρα που ξέσπασε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος είχε κερδίσει τέσσερα ιταλικά πρωταθλήματα, ενώ παρά τον σκληρό ανταγωνισμό, οι επιτυχίες της συνεχίστηκαν και στη διάρκεια της δεκαετίας του '60. Παρά την σχεδόν πλήρη καταστροφή των βιομηχανικών της εγκαταστάσεων στον πόλεμο, η Benelli κατάφερε να λειτουργήσει ξανά, παράγοντας τη διετία 1949-1950 το «Letizia» των 97 κ.εκ. και από το 1951 το «125 Leoncino» των 123 κ.εκ. σε δίχρονες και σε τετράχρονες εκδόσεις. Τη διάδοση του μοντέλου στην αγορά βοήθησε και η χρονική συγκυρία, αφού πρόλαβε να καθιερωθεί λίγο πριν την αλματώδη άνοδο των scooters, ικανοποιώντας ένα μέρος των αναγκών του κοινού για προσιτό μεταφορικό μέσο. Η μεγάλη εμπορική επιτυχία του έφθασε στο αποκορύφωμά της το 1953, όταν η Benelli κέρδισε το πρώτο «Motogiro d'Italia», με αναβάτη τον Leopoldo Tartarini. Mε ισχύ 6 ίππων και τους μονοκύλινδρους κινητήρες του να συνδυάζονται με κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, το «λιονταράκι» σταδιοδρόμησε σε 13 διαφορετικές εκδόσεις με επιτυχία για αρκετά χρόνια, ενώ η συνολική του παραγωγή αρίθμησε 72.000 μονάδες.

credits

Source & photos: officinebenelli.it, wikimedia.org, ruotedasogno.com, bike-urious.com, asimarket.it, automotoepoca-garage1.it

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας