Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Bentley EXP Speed 8
Bentley EXP Speed 8
ENDURANCE

Η νικηφόρα επιστροφή της Bentley Motors στις 24 ώρες του Le Mans...

Η περίφημη βρετανική εταιρεία κατασκευής πολυτελών τετρατρόχων υψηλών επιδόσεων ιδρύθηκε το 1920 από τον χαρισματικό μηχανικό Walter Owen Bentley, ο οποίος έμεινε στην Ιστορία ως ένας από τους πρωτοπόρους της Αυτοκίνησης. Το πρώτο μοντέλο της Βentley είχε τρίλιτρο κινητήρα με εκκεντροφόρο επικεφαλής, σταθερή κυλινδροκεφαλή και τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο. Γρήγορα όμως πήραν σειρά στην παραγωγή τα αυτοκίνητα με 6κύλινδρους κινητήρες, με τα οποία η φήμη της εταιρείας κυριολεκτικά απογειώθηκε: Τρεις ακόμη νίκες έως το 1930 στις «24 ώρες» του Le Mans προστέθηκαν στις προηγούμενες δύο, των τρίλιτρων μοντέλων, αναγκάζοντας τον EttoreBugatti να δηλώσει πως οι Βentley ήταν «τα ταχύτερα φορτηγά στον κόσμο», εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο και τις ενστάσεις του για τη σχεδίασή τους.

Στη σκιά της Rolls…
Η αλήθεια βέβαια ήταν διαφορετική, αφού τα αμαξώματα της εταιρείας ήταν μεν ιδιαίτερα στιβαρά, πλην όμως πανέμορφα, ενώ δύσκολα έβρισκες εκείνη την εποχή τετραθέσιο
convertible καλύτερο από τις «3-litre Sport» και «Speed 6» της Βentley. Όσο για τον ιδρυτή της, μπορεί να ήταν ένας εξαίρετος μηχανικός, αυτό όμως δεν τον προστάτεψε από σοβαρά διαχειριστικά λάθη. Αυτά, με τη συνδρομή και της πρώτης παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, οδήγησαν το 1931 την Bentley στην αγκαλιά της Rolls-Royce. Η τελευταία δε χειρίστηκε καλά την εταιρεία, υποχρεώνοντάς την να παράγει επί δεκαετίες μοντέλα πανομοιότυπα με εκείνη. Η τακτική αυτή άλλαξε μόνο από τη δεκαετία του ’80 και έπειτα, με την παρουσίαση της «ΜulsanneTurbo» και της «Turbo R». Ωστόσο, η πρώτη πραγματικά διαφορετική Βentley από το μακρινό 1952, ήταν η δίθυρη τετραθέσια «ContinentalR» του 1991.

Aπό την Arnage στην Speed 8…
Λίγο αργότερα, προέκυψε το πολυτελές σεντάν «Αrnage» με τους κινητήρες της ΒΜW, η οποία βρισκόταν ήδη σε διαμάχη με τη Volkswagen για τον κυριότητα και τον πλήρη έλεγχο της βρετανικής εταιρείας. Το 1998 η δεύτερη έγινε ιδιοκτήτρια της Βentley, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για εκείνη. Μέσα στα πλαίσια της ανάκαμψης στην παγκόσμια αγορά των πολυτελών μοντέλων, αλλά και της διατήρησης του μοναδικού χαρακτήρα των αυτοκινήτων του Βρετανού κατασκευαστή, αποφασίστηκε η επιστροφή στις «24 ώρες» του Μαν. Αυτή αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη, καθώς το 2003 (ύστερα από 73 ολόκληρα χρόνια) η «ΕΧP Speed 8» έφερε στη Βentley την έκτη της νίκη στη θρυλική πίστα, αναβιώνοντας για λίγο τον μύθο των «Bentley Boys».

Τόσο ίδιο, όμως διαφορετικό...
H
Bentley EXP Speed 8 δεν ήταν αυτό που με ελαφριά καρδιά χαρακτηρίστηκε ως αντίγραφο του Audi R8. Ασφαλώς, στηρίχτηκε στα δικά του μηχανικά μέρη, ενώ χρησιμοποίησε και τον twin-turbo V8 των 3.6 λίτρων της γερμανικής εταιρείας. Από εκεί και πέρα όμως, υπήρχαν διαφοροποιήσεις: Το κλειστού cockpit πρωτότυπό της εξελίχθηκε από την Racing Technology Norfolk (RTN), στο Ηνωμένο Βασίλειο, με επικεφαλής σχεδιασμού τον Peter Elleray. Το κιβώτιο ταχυτήτων των έξι σχέσεων δεν προερχόταν από το R8, αλλά από μια εταιρεία εξειδικευμένη στις περαιτέρω αγωνιστικές αναβαθμίσεις, την Xtrac. Επίσης, προμηθευτής των ελαστικών του βρετανικού αυτοκινήτου ήταν η Dunlop και όχι η Michelin, που τροφοδοτούσε την Audi.


The Bentley Boys

Το 2001 η Bentley επέστρεψε στις 24 Ώρες του Le Mans, μετά από απουσία 68 ετών. Τα δύο κλειστού cockpit πρωτότυπά της (τα μόνα πιστοποιημένα στην κατηγορία LM GTP) έδωσαν καλές υποσχέσεις για τη συνέχεια στο θεσμό, με το ένα από αυτά να τερματίζει στην τρίτη θέση του βάθρου των νικητών (Andy Wallace- Butch Leitzinger- Eric van de Poele) και το άλλο να εγκαταλείπει από την τέταρτη θέση λόγω εξόδου τη νύχτα μέσα στη βροχή (Martin Brundle -Stéphane Ortelli- Guy Smith). Το 2002 οι Βρετανοί γύρισαν στη θρυλική πίστα με τη χωρητικότητα του κινητήρα αυξημένη στα 4 λίτρα, αλλά κέρδος μόνο την τέταρτη θέση στον τερματισμό (Andy Wallace- Butch Leitzinger- Eric van de Poele). Το 2003, με την επίσημη Audi να απέχει, αλλά και με τη σημαντική συνδρομή της Joest Racing, οι δύο EXP Speed 8 με ελαστικά της Michelin πλέον κέρδισαν το πολυθρύλητο Le Mans, κάνοντας μάλιστα το 1-2 στον τερματισμό. Πρώτο είδε την καρό σημαία το αυτοκίνητο με τον αριθμό 7 και πλήρωμα τους Rinaldo Capello -Tom Kristensen -Guy Smith, ενώ δεύτερο στο βάθρο των νικητών ανέβηκε το αγωνιστικό με τον αριθμό 8 και πλήρωμα τους Mark Blundell -David Brabham -Johnny Herbert (όλοι τους με σημαντική έως μεγάλη εμπειρία στη Formula 1). Η επιτυχία της Bentley έδωσε στον όμιλο VW-Audi την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του στο Le Mans. Μετά τούς πανηγυρισμούς, η βρετανική εταιρεία αποσύρθηκε από τους μεγάλους αγώνες αντοχής, έχοντας φτάσει εκεί που επιθυμούσε.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΒΕΝΤLEY EXP SPEED 8
Kινητήρας: 90º V8
Κυβισμός
: 3.995 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 87 mm x 84 mm
Ισχύς
: 650 ίπποι
Ροπή
: 800 Νm
Μετάδοση κίνησης
: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων
: Σειριακό Xtrac 6 σχέσεων
Ανάρτηση
: διπλά ανισομεγέθη ψαλίδια, σπειροειδή ελατήρια, τηλεσκοπικά αμορτισέρ
Μήκος
: 4.640 χλστ.
Πλάτος
: 1.990 χλστ.
Μεταξόνιο
: 2.730 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός
: 1.700 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω
: 1.680 χλστ.
Βάρος
: 900 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Bentley