Carhistory.gr Logo
  » microcars » Berkeley T60
Berkeley T60
microcars

To Berkeley T60 ήταν ένα δημοφιλές τρίτροχο sport μοντέλο στην εποχή του, με βάση τα δεδομένα της τότε αγοράς. Κατασκευαστής του ήταν ο Lawrence Bond, ένας από τους πιο επιτυχημένους σχεδιαστές μίνι αυτοκινήτων στη Μεγάλη Βρετανία.

Όταν ο Lawrence Bond ήταν 40 χρονών πήρε μέρος με επιτυχία σε ένα αγώνα με ορεινό χαρακτήρα, ο οποίος συνέβαλε στην απόφασή του να δημιουργήσει το δικό του μικρό όχημα. Έχοντας ως δεδομένο και το μεγάλο boom των πωλήσεων των minicars στη Γηραιά Αλβιόνα και αλλού, οδηγήθηκε στην απόφαση να εξελίξει ένα ελαφρύ roadster με αμάξωμα από fiberglass. Το μηχανικό σύνολο του αυτοκινήτου του ήταν δίχρονο, με την κίνηση να μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς. Προκειμένου να προχωρήσει τα σχέδιά του, ίδρυσε το 1956 από κοινού με τον Charles Panter, εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων με την ονομασία Berkeley. Ο συνεταίρος του ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τροχόσπιτων στην Ευρώπη, ο οποίος ήθελε να αντισταθμίσει τις εποχιακές διακυμάνσεις των πωλήσεων με την παραγωγή ενός αυτοκινήτου.


Από το Β60 στο Τ60
Το πρώτο Berkeley, με την κωδική ονομασία B60, ήταν τετράτροχο. Χρέη κινητήρα εκτελούσε ο δίχρονος αερόψυκτος δικύλινδρος των 15 ίππων της Anzani, χωρητικότητας 322 κυβικών εκατοστών. Η κίνηση μεταδιδόταν με αλυσίδα, στους εμπρός τροχούς. Σύντομα ακολούθησε η Β65, με το μοτοσικλετιστικό μηχανικό σύνολο της Anzani να αντικαθίσταται από ένα αντίστοιχων τεχνικών χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων που έδινε ζωή στην Excelsior Talisman, χωρητικότητας 328 κυβικών εκατοστών και ισχύος 18 ίππων. Με αυτόν, το αυτοκίνητο ξεπερνούσε πλέον σε τελική ταχύτητα τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, εκεί που προηγούμενα υπερέβαινε τα 95. Από την B65 προήλθε το τρίτροχο roadster Τ60, που εξελίχθηκε στο πιο επιτυχημένο στη σύντομη ιστορία της βρετανικής εταιρείας, με βάση τους αριθμούς παραγωγής του. Διαμορφώθηκε έτσι για να μπορεί να το κυκλοφορήσει και όποιος είχε στην κατοχή του μόνο άδεια οδήγησης μοτοσικλέτας και όχι αυτοκινήτου, μια ιδέα που στη συνέχεια αποδείχθηκε πολύ καλή. Με ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, το T60, που ήταν το μοναδικό τρίτροχο μοντέλο της βρετανικής εταιρείας, μπορούσε να αποκτηθεί με μαλακή ή σκληρή οροφή, ενώ η τιμή πώλησής του προσδιοριζόταν στις 400 λίρες.

Διαδρομή...

Το 1958 έκανε την εμφάνισή του το Berkeley B90, με τον αερόψυκτο δίχρονο τρικύλινδρο κινητήρα των 492 κυβικών εκατοστών της Excelsior, ο οποίος απέδιδε 30 ίππους. Τον επόμενο χρόνο πήραν σειρά τα Β95 και Β105, με τον αριθμό στον κωδικό τους να συνεχίζει να ισούται με τα μίλια τελικής ταχύτητας που επιτύγχαναν. Αυτή τη φορά μηχανικό σύνολο ήταν το δικύλινδρο των 692 κυβικών εκατοστών, που έδιναν κίνηση στις μοτοσικλέτες Royal Enfield Super Meteor και Constellation, ισχύος 40 και 50 ίππων αντίστοιχα. Η εταιρεία έχει στο ρεπερτόριό της και μια ανεπιτυχή προσπάθεια μετάβασης στα τετραθέσια οχήματα, με το όνομα Foursome και με τον κινητήρα των 492 κυβικών εκατοστών, από την οποία κατασκευάστηκαν συνολικά μόλις 22 μονάδες. Παρά το μικρό τους μέγεθος, τα Berkeleys σημείωσαν ορισμένες σεβαστές επιτυχίες στους αγώνες των ημερών τους. Το 1959 ένα αγωνιστικό της εταιρείας, με κινητήρα 492 κυβικών εκατοστών, κέρδισε την κατηγορία του στην 12ωρη κούρσα αντοχής της Monza. Διακρίσεις σε επίπεδο κλάσης υπήρξαν και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς πολλά από τα αυτοκίνητα του μικρού Βρετανού κατασκευαστή εξήχθησαν στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, τα περισσότερα στην Πολιτεία της Καλιφόρνια.

Το τέλος

Ο ερχομός του Austin-Healey Sprite Mark I το 1958, μιας κατασκευής που ήταν σαφώς καλύτερη ως αυτοκίνητο και κόστιζε φθηνότερα, δυσκόλεψε την εμπορική διείσδυση της Berkeley, όπως άλλωστε και άλλων μικρών βρετανικών εταιρειών της εποχής. Το εργοστάσιο της εταιρείας στην πόλη Biggleswade κοντά στο Cambridge επιχείρησε να αναβαθμιστεί με το Bandit, το οποίο φορούσε τετρακύλινδρο πλέον κινητήρα, προερχόμενο από τη Ford. Όμως, μόνο δύο πρωτότυπα ολοκληρώθηκαν, καθώς το όλο εγχείρημα ήταν πολύ ακριβό για την Berkeley και δεν θα έφερνε κέρδη. Το 1960 ήταν μια σκληρή χρονιά για τον ένα από τους δύο εταίρους, τον Charles Panter, που όπως πολλοί άλλοι συνάδελφοί του υπέστη τις συνέπειες από την αναπάντεχη κατάρρευση της ευρωπαϊκής αγοράς τροχόσπιτων. Χωρίς κεφάλαια και με τον ανταγωνισμό να έχει πια θεριέψει, η εταιρεία ανέστειλε τις εργασίες της το 1961. Στα τέσσερα περίπου χρόνια που δραστηριοποιήθηκε ως κατασκευαστής αυτοκινήτων, η συνολική παραγωγή της Berkeley αρίθμησε περίπου 3.000 μονάδες, από τις οποίες οι 2.000 ήταν sports cars.

ΒΑΣΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

BERKELEY T60 (1959)
Κατασκευαστής: Berkeley Ltd
Kινητήρας: δίχρονος δικύλινδρος αερόψυκτος
Κυβισμός: 328 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 58 mm x 62 mm
Ισχύς: 18 ίπποι
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 96 χλμ/ώρα
Βάρος: 295 κιλά]
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1959-Δεκέμβριος 1960
Μονάδες παραγωγής: 1.800

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας