Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Bizzarrini 500 Coupe
Bizzarrini 500 Coupe
concept & prototypes

Το πρώτο λαμπερό δείγμα δουλειάς του κορυφαίου Ιταλού σχεδιαστή-μηχανικού Giotto Bizzarrini.

Ο Giotto Bizzarrini, ο σημαντικότερος ανεξάρτητος σχεδιαστής-μηχανικός αυτοκινήτων που γέννησε τουλάχιστον η Ιταλία, είδε για πρώτη φορά το φως της ημέρας στις 6 Ιουνίου 1926, στο Quercianella της επαρχίας του Livorno. Ήταν γιός πλούσιου γαιοκτήμονα της περιοχής, οπωσδήποτε με πολλά υποσχόμενο μέλλον, περαιτέρω όμως και με πολύ καλές οικογενειακές περγαμηνές. Ο παππούς του, που ονομαζόταν επίσης Giotto, ήταν ένας βιολόγος που είχε συνεργαστεί με τον Guglielmo Marconi για τις εφευρέσεις του, ειδικά στο ραδιόφωνο. Προς τιμήν του, ένα από τα τμήματα της βιβιλοθήκης του Livorno, είχε την επωνυμία Bizzarrini. Ο εγγονός του όμως έμελλε να τον ξεπεράσει και αυτό φάνηκε από πολύ νωρίς, όταν έλαβε το πτυχίο μηχανικού το 1953, με την διατριβή του να έχει ως αντικείμενό της τον επανασχεδιασμό ενός μεταχειρισμένου Fiat Topolino.

Ξεκινώντας ιδανικά
Ο νεαρός Giotto Bizzarrini, όσο φοιτούσε στο Πανεπιστήμιο της Pisa, ήταν πάντα ένα βήμα πάνω από το μέσο όρο του μαθητή. Η κατασκευαστική του δεινότητα αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά από εκείνη κιόλας την εποχή, όταν αποφάσισε να επικοινωνήσει τη δική του άποψη για τα φθηνά και δημοφιλή μοντέλα της εποχής. Το Fiat 500 (Topolino) ήταν το πιο αντιπροσωπευτικό αυτοκίνητο για τις λαϊκές τάξεις, ρόλο που μεταπολεμικά ανέλαβαν το Σκαθάρι της Volkswagen και το Citroen 2CV. Έτσι, αγόρασε ο ίδιος ένα Fiat 500Β του 1948 και το μετέτρεψε κατά το δοκούν, κάνοντάς το αγνώριστο. Αρχικά βελτίωσε την ισχύ του μικρού κινητήρα των 569 κ.εκ., μεταβάλλοντας τις βαλβίδες από πλευρικές σε επικεφαλής, ανεβάζοντας έτσι την απόδοσή του από τους 13 στους 16,5 ίππους. Προηγούμενα, του είχε αλλάξει θέση, μεταφέροντάς τον σχεδόν μέσα στο διαμέρισμα των επιβατών. Ασφαλώς, είχε χρησιμοποιήσει και μια ειδική κυλινδροκεφαλή από το Τορίνο, αντίστοιχη με εκείνη που χρησιμοποιούσε το αθλητικότερο Siata. Επίσης, αντικατέστησε το αρχικό καρμπιρατέρ με αντίστοιχο της Dell'Orto.

Kάνοντας τη διαφορά
Μέχρι εκεί, θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει πως όποιος μπορούσε να ξοδέψει κάποια παραπάνω λεφτά την εποχή εκείνη, θα διέθετε ένα Topolino προσωπικών προδιαγραφών (εκατοντάδες άλλωστε ήταν οι custom εκδόσεις του ποντικιού της Fiat). Όμως, ο Bizzarrini είχε δουλέψει τέλεια και στο πλαίσιο, δημιουργώντας κάτι που έμεινε μοναδικό. Καταρχήν, σχεδίασε ένα κλειστό coupe αμάξωμα χρησιμοποιώντας μια σωληνοειδή δομή, παρόμοια με αυτήν των μοντέλων της Ferrari. Οι αεροδυναμικές μελέτες του κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το δάκρυ κυλά καλύτερα μέσα στον αέρα κι έτσι προέκυψε το σχήμα του αυγού στο πίσω μέρος.

Είσαι τρελός; Δούλεψε στο Maranello!
Είναι περιττό να πούμε ότι εντυπωσιάστηκαν οι πάντες από το Topolino Coupe του Bizzarrini. Ένα από τα οφέλη για τον ίδιο ήταν το γεγονός ότι η Alfa Romeo τον άφησε να τρέξει το μικρό coupe στην πίστα δοκιμών της, όπου ανέπτυξε ταχύτητα 155 χλμ/ώρα, ίση με εκείνη του νέου 1900 sedan της! Όταν ο Enzo Ferrari άκουσε για τον Giotto Bizzarrini και το περίεργο αυτοκίνητο που οδήγησε, είπε χαρακτηριστικά: Όποιος αρκετά τρελός για να οδηγήσει ένα τέτοιο παράξενο αυτοκίνητο, είναι σίγουρα κατάλληλος για δουλειά στο Maranello. Όπως αργότερα αποδείχτηκε, τα λόγια του ήταν προφητικά...

 Happy end...
Στις ημέρες μας, το αυτοκίνητο βρίσκεται σε άψογη κατάσταση και εμφανίζεται τακτικά στο Mille Miglia Storico, αλλά και σε αρκετές ακόμη δημοφιλείς νοσταλγικές εκδηλώσεις ανά τον κόσμο.

 

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας