Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Bleriot 500
Bleriot 500
motorbikes

Η τετράχρονη μοτοσικλέτα των 500 κ.εκ. της «Bleriot Aeronautique», που 100 χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση εξακολουθεί να εντυπωσιάζει.

O Γάλλος πρωτοπόρος της αεροπορίας Louis Bleriot μπορεί να μη χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις από εμάς, ωστόσο είναι σημαντικό να πούμε δυό λόγια για την προσφορά του στην κοινωνία των ανθρώπων, μέσω των τεχνολογιών που με περίσσιο θάρρος εξερεύνησε και εφάρμοσε. Θα ξεκινήσουμε με ένα στοιχείο περίπου ξεχασμένο στις ημέρες μας, το οποίο έχει να κάνει με τους πρώτους επιτυχημένους στην πράξη προβολείς των αυτοκινήτων, αφού εκείνος ήταν που μας απάλλαξε από τις άβολες ασετυλίνες και φώτισε καλύτερα τις νυχτερινές μας διαδρομές. Η εμπορική επιτυχία της εφεύρεσής του, έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στην χρηματοδότηση των πτητικών του πειραμάτων και τον βοήθησε να κατασκευάσει ένα από τα πρώτα μονοπλάνα στην Ιστορία. Στις 25 Ιουλίου 1909 και σε ηλικία 37 ετών έγινε ο πρώτος αεροπόρος που πέταξε επάνω από τη Μάγχη με αεροσκάφος βαρύτερο του αέρα. Mε την έκφραση αυτή ορίζεται το αεροπλάνο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, χαρακτηριστικό που το διαχωρίζει από τα αερόστατα και τις πτητικές συσκευές που βασίζονται στους ανέμους. Ο κινητήρας της ιπτάμενης κατασκευής του ήταν τρικύλινδρος αστεροειδής των 24 ίππων και έφερε την υπογραφή του Alessandro Anzani. Για να έχει οπτική αναφορά της κατεύθυνσης που ακολουθούσε και για να μπορεί να επιβεβαιώνει την ορθότητά της, η σύζυγός του προπορευόταν του αεροσκάφους του με ένα πλοίο. Όταν έφτασε στις βρετανικές ακτές, οι συνεργάτες του που ήταν ήδη εκεί, τον κατεύθυναν με τις σημαίες τους σε μια ανοιχτή χλοερή περιοχή για να προσγειωθεί.

 

Δέκα χρόνια αργότερα και με τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο να έχει τελειώσει, η αεροπορική δραστηριότητα σημείωσε επιβράδυνση για λίγο καιρό, πριν βρεί τελικά διέξοδο στην παραγωγή αεροσκαφών για επιβατικές μεταφορές. Η «Bleriot Aeronautique» για να επιβιώσει οικονομικά ανέλαβε συμβόλαια για την κατασκευή αλιευτικών σκαφών, στις εγκαταστάσεις που εν τω μεταξύ είχε ιδρύσει και διατηρούσε στην Αγγλία. Παράλληλα, στην κύρια αεροπορική έδρα της στο Παρίσι, καταπιάστηκε με την παραγωγή μιας μοτοσικλέτας. Το δίτροχο της γαλλικής εταιρείας ήταν βαμμένο σε ένα ασυνήθιστο μπλε χρώμα, με το οποίο υπενθύμιζε στους υποψήφιους αγοραστές του τις κατακτήσεις της στους ουρανούς. Ο κινητήρας της ήταν τετράχρονος με πλευρικές βαλβίδες, χωρητικότητας 497 κυβικών εκατοστών, με ισχύ που έφτανε τους πέντε ίππους. Συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων, ενώ η τελική της ταχύτητα ανερχόταν στα 75 χιλιόμετρα την ώρα. Κυκλοφόρησε από το 1919 μέχρι το 1923 σε τρεις εκδόσεις (Standard, Sport, Touriste), αλλά και σε sidecar, με τον κυβισμό του μηχανικού της συνόλου αυξημένο στα 750 κυβικά εκατοστά. Προαιρετικά, προσφερόταν και με... πίσω ανάρτηση.

«elle ne roule pas, elle vole»
Η μοτοσικλέτα της «
Bleriot Aeronautique» επικοινωνήθηκε έξυπνα στο κοινό των δύο τροχών, με το βασικό της διαφημιστικό μήνυμα να αναφέρει πως «δεν οδηγείται, πετάει». Έτσι, ο κάτοχός της ένοιωθε πως υπερέβαινε την απλή εμπειρία στο δρόμο και περνούσε σε μια άλλη διάσταση, αποδίδοντας φόρο τιμής στις αεροπορικές ρίζες της εταιρείας. Όλοι τους, είχαν πολύ καλά λόγια να πουν για το απροβλημάτιστο στη συντήρησή του μηχανάκι, για το άριστο σύστημα λίπανσής του, αλλά και για το γεγονός ότι δεν υπήρχαν αντλίες να αστοχήσουν ή σωληνώσεις για να σπάσουν. Ο Louis Bleriot έφυγε σχετικά νωρίς από τη ζωή, το 1936, νικημένος από την καρδιά του. Ωστόσο, κανείς δεν ξέχασε την προσφορά του στον κόσμο της αεροπορίας, ούτε όμως και την αριστοκρατική του μοτοσικλέτα. Μπορεί ο ρόλος της να μην ήταν πρωταγωνιστικός στην υστεροφημία τη δική του και της εταιρείας του, σίγουρα όμως της έδωσε περισσότερη «αύρα».

credits

Source: goodsparkgarage.com. Photos: upicture.wordpress.com yesterdays.nl hiveminer.com fr.academic.ru wikimedia.org picssr.com thejalopy.com pewterrun.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας