Carhistory.gr Logo
  » racing » SPEED » Blitzen-Benz
Blitzen-Benz
SPEED
Το τέρας των 21.500 κ.εκ., που το μακρινό 1909 έγινε το πρώτο βενζινοκίνητο όχημα στην ιστορία που ξεπέρασε την ταχύτητα των 200 χιλιομέτρων την ώρα. Όλα έχουν αλλάξει από τότε. Ποιός χρειάζεται πια τα κυβικά;

Το θηριώδες αγωνιστικό, που στις ημέρες μας διατηρείται σε άριστη κατάσταση και σε πλήρη λειτουργία από την Mercedes-Benz, είναι ένα από τα έξι συνολικά που κατασκευάστηκαν στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Benz & Cie στο Mannheim, το σωτήριο έτος 1909. Αν σας κάνει εντύπωση το λευκό του χρώμα, σας υπενθυμίζουμε πως η γερμανική εταιρεία υιοθέτησε το γνωστό μας ασημένιο μόλις το 1934, παρουσιάζοντας την W25 των ευρωπαϊκών Grand Prix. Mέχρι τότε το αγωνιστικό της χρώμα ήταν το λευκό, αυτός μάλιστα είναι και ο λόγος που η απόχρωση αυτή διατηρείται από το επίσημο τμήμα αποκαταστάσεων του αστεριού σε όλες τις racing δημιουργίες μέχρι εκείνη τη χρονιά. Αποκλειστικός σκοπός του Blitzen-Benz ήταν η κατάρριψη του απόλυτου ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά, διαδικασία ιδιαίτερα δημοφιλής στις πρώτες δεκαετίες της Αυτοκίνησης, η επιτυχημένη έκβαση της οποίας έδινε πρόσθετη αίγλη σε ανθρώπους και μηχανήματα. Για το σκοπό αυτό επιλέχθηκε ένας τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας, με τερατώδη για την εποχή μας χωρητικότητα, που ξεπερνούσε τα εικοσιένα χιλιάδες κυβικά εκατοστά και έδινε στην επιβλητική τετράτροχη κατασκευή ισχύ 200 ίππων.

Tα επιτεύγματα
Ο στόχος επετεύχθη στις 9 Νοεμβρίου 1909, στο εμβληματικό βρετανικό αυτοκινητοδρόμιο Brooklands (ψυχή των αγώνων στο Μεγάλο Νησί μέχρι το 1937). Οδηγός του τέρατος ήταν ο ψυχωμένος Γάλλος Victor Hémery, που εκείνη την ημέρα ανέβασε το επίσημο ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά στα 202,7 χιλιόμετρα την ώρα, επίδοση που βελτίωσε ένα χρόνο αργότερα ο Αμερικανός Βarney Oldfield. Όπλο του, στην επιτυχημένη προσπάθειά του, ήταν φυσικά το Blitzen-Benz. Το νέο ρεκόρ των 211,93 χιλιομέτρων την ώρα άντεξε για 12 ολόκληρα χρόνια και δεν καταρρίφθηκε παρά μονάχα το 1922, με την υποσημείωση πάντα ότι μεσολάβησε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, στη διάρκεια του οποίου δεν επιχείρησε κανείς να το σπάσει. Όμως, πέρα από το επίσημο ρεκόρ, υπήρχε και το ανεπίσημο (ήταν πολλές τότε οι διαφωνίες σχετικά με αυτό το θέμα, καθώς δεν ήταν εύκολος ο έλεγχος του τί έκανε ο καθένας και πώς το έκανε) του Glenn Curtiss από το 1907, που επετεύχθη με μια επίσης τερατώδη για τον καιρό εκείνο οκτακύλινδρη μοτοσικλέτα. Το Blitzen-Benz έκανε κτήμα του και αυτό το ρεκόρ, στις 23 Απριλίου 1911 στην παραλία της Daytona, με οδηγό τον Bob Burman. Τα 228,1 χιλιόμετρα την ώρα εκείνου του τολμηρού πιλότου έμειναν όρθια μέχρι το 1919, που έφτασε η στιγμή να γίνουν με τη σειρά τους παρελθόν.

Exite left...
Μετά το 1914 τα Blitzen-Benz ανακατασκευάστηκαν και διαμορφώθηκαν, με μια σειρά από τεχνικές αναθεωρήσεις, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε κανονικούς αγώνες και σε κανονικά αυτοκινητοδρόμια. Το 1923 έφτασε η ώρα της οριστικής αποστράτευσης, μια και ξεπεράστηκαν από τις εξελίξεις. Στις ημέρες μας, από τα έξι, επιβιώνουν μοναχά τα δύο. Το ένα από αυτά είναι ιδιοκτησία της Mercedes-Benz, ενώ το άλλο βρίσκεται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στα χέρια του Αμερικανού συλλέκτη Bill Evans.

Κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι της δημιουργίας...

...από την αυγή της Αυτοκίνησης μέχρι την εποχή μας, με αποτέλεσμα στο κεφάλαιο της απόλυτης ταχύτητας να έχουν αλλάξει σχεδόν τα πάντα. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως ήδη από τις ημέρες των πρώτων εξερευνητών οι μηχανικοί ήταν σε θέση να παράγουν μεγάλες ιπποδυνάμεις, που ακόμη και τώρα εντυπωσιάζουν. Η διαφορά είναι πως τότε για να επιτευχθούν απαιτούνταν τεράστιοι κινητήρες δεκάδων χιλιάδων κυβικών εκατοστών, οι οποίοι τοποθετούνταν σε απόκοσμα για τη σημερινή εικόνα των αυτοκινήτων τετράτροχα. Εκτός των άλλων, οι οδηγοί τους δεν γνώριζαν αν θα είναι ζωντανοί στο τέλος της προσπάθειάς τους, είτε αυτή ήταν επιτυχημένη, είτε όχι. Χάθηκαν πολλοί τότε, οι περισσότεροι σε αναλογία από κάθε άλλο αγωνιστικού χαρακτήρα γεγονός. Όμως, τα πράγματα έχουν αλλάξει πια, αν και χρειάστηκαν αρκετές δεκαετίες για να γίνει αυτό. Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '50 η Maserati 250F έγινε το πρώτο ατμοσφαιρικό αγωνιστικό στην ιστορία της Formula 1 που κατάφερε να ξεπεράσει τους 100 ίππους στο λίτρο. Στον καιρό μας, αυτό είναι πια ένα συνηθισμένο γεγονός στα αυτοκίνητα παραγωγής, με τη χρήση turbo (για την ακρίβεια, έχουμε φτάσει εύκολα στους 150, για τη συγκεκριμένη χωρητικότητα). Είναι θέμα χρόνου, αν δεν συμβαίνει ήδη, να πάμε στους 200 ίππους στο λίτρο για ένα κοινό αυτοκίνητο παραγωγής. Κι όλα αυτά σύντομα θα τελειώσουν, αφού οι κινητήρες εσωτερικής καύσης αργά ή γρήγορα θα εκλείψουν. Και τότε, δε θα χρειαζόμαστε ούτε καν τα κυβικά...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΒLITZEN-BENZ



Κατασκευαστής: Benz & Cie
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Bάρος κινητήρα: 407 κιλά
Κυβισμός: 21.504 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 185 mm x 200 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.8:1
Ανάφλεξη: με μανιατό 2 Bosch D4
Ισχύς: 200 ίπποι στις 1.600 σ.α.λ.
Ροπή: 875 Nm
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς με αλυσίδα
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 228 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.820 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.280 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.800 χλστ. (Βlitzen-Benz Nr. 6: 3.200 χλστ.)
Μετατρόχιο εμπρός: 1.330 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.320 χλστ.
Ελαστικά: Continental 820 x 120
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 73 λίτρα
Βάρος: 1.450 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1909
Μονάδες παραγωγής: 6

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Mercedes-Benz