Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Brabham BT52
Brabham BT52
GRAND PRIX

Το μονοθέσιο που έδωσε την ευκαιρία στον Nelson Piquet να αρπάξει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα των οδηγών μέσα από τα χέρια του Alain Prost.

 

Tο 1982 στην ομάδα της Brabham τον Νelson Piquet πλαισίωσε ο Ricardo Patrese και όλοι ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξοι σχετικά με το νέο 4κύλινδρο turbo κινητήρα της BMW, με τον οποίο είχαν μόλις εξοπλιστεί. Παράλληλα, η γερμανική εταιρεία με αυτό τον τρόπο εισήλθε για πρώτη φορά στον κόσμο της Formula 1. Εκείνη η αγωνιστική περίοδος ξεκίνησε στο Κyalami της Νότιας Αφρικής, όπου ο Piquet με αρκετά λάθη δεν έδειξε να έχει προσαρμοσθεί στην τεχνική οδήγησης των αυτοκινήτων τούρμπο. Αργότερα στο Paul Ricard, οι δύο Brabham-BMW που προηγήθηκαν έδειξαν τις μεγάλες δυνατότητές τους, αν και προδόθηκαν από τον κινητήρα και εγκατέλειψαν. Tην επόμενη αγωνιστική περίοδο, το 1983, η διοίκηση του Σπορ αποφάσισε να απαγορεύσει οριστικά τα συρόμενα «skirts» και με την επιβολή επίπεδης ποδιάς στο κάτω μέρος των αυτοκινήτων, κατάργησε ουσιαστικά τη δυνατότητα στους σχεδιαστές για τη δημιουργία του φαινομένου «ground effect». Οι εμπρός αεροτομές των μονοθεσίων προσέφεραν τώρα δυνατότητες καλύτερης πρόσφυσης και ο αρχισχεδιαστής της Μπράμπαμ Gordon Murray παρουσιάζει το εντυπωσιακό «ΒΤ 52». Στον πρώτο αγώνα του πρωταθλήματος, στη Bραζιλία, το βάπτισμα του πυρός για τη νέα Brabham-ΒΜW ήταν νικηφόρο. Στον Καναδά ο Rene Arnoux απειλήθηκε μόνο από τον Ricardo Patrese, που για περισσότερο από μια ώρα τον καταδίωξε, ώσπου να σπάσει το κιβώτιο ταχυτήτων της Βrabham του. Στο Hockenheim, ο turbo του συνεχώς επιτιθέμενου Νelson Piquet μπορεί να πήρε φωτιά και να αχρηστεύθηκε, όμως ο συνδυασμός είχε δείξει για μια ακόμη φορά τις δυνατότητές του και το τι μπορούσε να κάνει μέσα στην πίστα.



Αντεπίθεση ως το Πρωτάθλημα...

Στη Μonza η BMW είχε νέους κινητήρες για τα Brabham και ο Murray παρουσίασε τις αναβαθμισμένες «ΒΤ 52Β». Τα αυτοκίνητα του Bernie Ecclestone, ιδιοκτήτη τότε της ομάδας, έπρεπε οπωσδήποτε να νικήσουν αν ήθελαν να διεκδικήσουν τίτλο και ξέφυγαν από την αρχή. Ο κινητήρας του Patrese μπορεί να έσπασε, εκείνος όμως του Piquet ήταν ασυναγώνιστος. Ο Βραζιλιάνος κέρδισε, ενώ ο ανταγωνιστής του Αlain Prost εγκατέλειψε με μηχανικά προβλήματα. Ο 6κύλινδρος turbο της Porsche έκανε το δεύτερο αγώνα του στο πλαίσιο της ΜcLaren και η υπόθεση του τίτλου παρέμενε ακόμη ανοικτή. Ο Νelson επανέλαβε την επιτυχία του στο Brands-Hatch, όπου ο Τambay με τη Ferrari αποσύρθηκε νωρίς, χάνοντας τις λιγοστές ελπίδες που του είχαν απομείνει για την τελική επικράτηση. Η δεύτερη θέση δε στερούσε ακόμη καμιά φιλοδοξία από τον Prost. Η ώρα της αλήθειας ήρθε στο Κyalami, όπου η αγωνιστική περίοδος έφθανε στο τέλος της. Εκεί ο Frank Williams παρουσίασε τα νέα του μονοθέσια, τις «FW-09» με τον 6κύλινδρο κινητήρα της Honda. Ο Αrnoux έχασε κάθε πιθανότητα, όταν ο κινητήρας της Ferrari αρνήθηκε να ζήσει περισσότερους από 9 γύρους. Στη Renault είχαν φέρει μαζί τους και δημοσιογράφους για να γιορτάσουν τα επινίκια, όμως οι ανταποκρίσεις τους έφτασαν στην πατρίδα με την είδηση πως «ο τίτλος χάθηκε»: Ο Prost είχε εγκαταλείψει με μηχανικό πρόβλημα και ο Piquet δε χρειάστηκε καν να νικήσει για να στεφθεί πρωταθλητής. Η τρίτη θέση του αρκούσε και τη διατήρησε, επιτρέποντας στους Ricardo Patrese και Αndrea de Cesaris να προσπεράσουν.

Απόηχος

Συναρπαστική ήταν εκείνη η διοργάνωση, αφού για το έπαθλο ανταγωνίσθηκαν τέσσερις οδηγοί και τρεις ομάδες. Στη Renault έχασαν τη μεγαλύτερη ευκαιρία για τον τίτλο και το λάθος τους ήταν ο εφησυχασμός πως δε θα ξεπερασθούν. Δεν υπολόγισαν ότι θα μπορούσε κάποιος από τους αντιπάλους τους να βελτιωθεί σε σύντομο χρόνο. Αυτός ο κάποιος ήταν η ομάδα της Brabham, που με δημιουργό τον Murray, εκτελεστή τον Piquet και τα μηχανικά σύνολα της BMW επικράτησαν ακριβώς στο τέλος. Ήταν μόλις η δεύτερη χρονιά εμπλοκής της γερμανικής εταιρείας στη Formula 1, μέσω της προμήθειας κινητήρων στην ομάδα της Brabham. Ωστόσο, αυτό το τόσο σύντομο χρονικό διάστημα ήταν αρκετό για την αποφασιστική συνδρομή της στην κατάκτηση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Οδηγών από τον Νelson Piquet.

TEXΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

BRABHAM BT52
Κινητήρας: BMW M12/13 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.499 κ.εκ.
Ισχύς: 600 ίπποι στις 9.500 σ.α.λ.
Ροπή: 45,8 χλγμ. στις 8.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων της Ηewland
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Μεταξόνιο: 2.845 χλστ.
Βάρος: 540 κιλά

carhistory

Photos: BMW