Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Brasinca Uirapuru
Brasinca Uirapuru
gran turismo
Το βραζιλιάνικο gran turismo που μιμήθηκε η Jensen...

Η «Brasinca Ferramentas, Carrocerias e Veículos S/A» ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1949, με αντικείμενο τη διανομή των μοντέλων της Ford στην πολιτεία του Sao Paulo, χάρις στην επιτυχία της οποίας έγινε ένας από τους μεγαλύτερους πωλητές της αμερικανικής εταιρείας στην περιοχή. Παράλληλα, κατασκεύαζε αμαξώματα και ειδικά οχήματα, όπως επίσης και διάφορα μεταλλικά εξαρτήματα για λεωφορεία. To 1951, για παράδειγμα, είχε αναλάβει τη διαμόρφωση του αμαξώματος στο pick-up «Saveiro» της VW, αλλά και της καμπίνας του οδηγού σε φορτηγά της εποχής. Η μεγαλύτερη συμβολή της εταιρείας στη βιομηχανία αυτοκινήτου της Βραζιλίας, ήταν η ανάπτυξη του sport μοντέλου «GT 4200», που φιλοδοξούσε να γίνει το αντιπροσωπευτικό gran turismo της μεγαλύτερης χώρας της Λατινικής Αμερικής. Σχεδιάστηκε από τον εγκατεστημένο στην Βραζιλία Ισπανό στιλίστα Rigoberto Soler Gisbert και στη συνέχεια εξελίχθηκε σε μοντέλο παραγωγής με τη συνδρομή του προικισμένου μηχανικού Αngelo Mario Goncalves. Kάτω από το εμπρός καπό του φιλοξενούσε τον 6κύλινδρο σε σειρά κινητήρα της Chevrolet, χωρητικότητας 4.271 κυβικών εκατοστών και ισχύος 155 ίππων, χάρις στον οποίο το αυτοκίνητο με το χαλύβδινο χειροποίητο αμάξωμα επιτάχυνε από στάση έως τα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε 10,4 δευτερόλεπτα και ανέπτυσσε τελική ταχύτητα 200 χιλιομέτρων την ώρα. Επιδόσεις εξαιρετικές για την εποχή, τις οποίες διαχειριζόταν ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων, που μετέδιδε την κίνηση στους πίσω τροχούς. Όσο για την τροφοδοσία του καυσίμου, φρόντιζαν για το καλύτερο τα τρία καρμπιρατέρ της βρετανικής «SU».

Mόνο 77...
Η παραγωγή του «GT 4200» ξεκίνησε τον Μάρτιο του 1965. Όμως, λόγω του υψηλού κόστους της, τη συναρμολόγηση ανέλαβε η νέα εταιρεία «Sociedade Técnica de Veículos Ltda» (STV), στην οποία εντάχθηκε η ομάδα των μηχανικών του. Τα πρώτα 50 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν σχετικά γρήγορα, όμως το μοντέλο ήταν ό,τι πιο ακριβό υπήρχε σε τέσσερις τροχούς στη Νότια Αμερική: Όταν ένα VW Bettle κόστιζε τότε 5 εκατομμύρια cruzeiros κι ένα καλό Simca Rallye 11, για το gran turismo της Brasinca χρειάζονταν 16.

Η συμμετοχή του στους αγώνες ταχύτητας της Βραζιλίας δεν βοήθησε ιδιαίτερα τη διάδοσή του, αφού τα λεφτά ήταν τελικά πάρα πολλά. Προς το τέλος της σύντομης σταδιοδρομίας του στην εγχώρια αγορά απέκτησε και convertible έκδοση, η οποία κατασκευάστηκε σε μόλις τρεις μονάδες, ενώ τα στρογγυλά φωτιστικά του σώματα έδωσαν τη θέση τους στα τετράγωνα. Την ίδια εποχή το υποκοριστικό «Uirapuru», που είχε εν τω μεταξύ αποκτήσει, έγινε η επίσημη ονομασία του. To αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε και από την Τροχαία Εθνικών Οδών της χώρας (Policia Rodoviaria). To oριστικό τέλος του «GT 4200» ήρθε τον Ιούλιο του 1967, με την πτώχευση της STV. Η συνολική παραγωγή του ανέρχεται σε μόλις 77 μονάδες κι αυτή είναι η αιτία που στις ημέρες μας η αξία του στο χρηματιστήριο των συλλεκτών είναι ιδιαίτερα υψηλή.

Η ομοιότητα με το Interceptor
To 1966 η βρετανική Jensen παρουσίασε ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της ιστορίας της, το «Interceptor». Σε σχέση με το αυτοκίνητο από τη Βραζιλία, είχε πολύ καλύτερο φινίρισμα και ποιότητα κατασκευής, όμως σχεδιαστικά ήταν σαφώς εμπνευσμένο από το «Uirapuru», από το οποίο ήταν και δύο χρόνια νεώτερο. Είναι πολύ δύσκολο αυτό να είναι απλά μια σύμπτωση, η Brasinca διαμαρτυρήθηκε για το γεγονός, αλλά κανείς δεν ξέρει ποιά ακριβώς ήταν η συνέχεια. Όμως, το να ανήκεις στον Τρίτο Κόσμο της Αυτοκίνησης και να σε μιμείται ένας από τους πιο εκλεκτικούς κατασκευαστές του Πρώτου, είναι από μόνη της μια μεγάλη επιτυχία...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

BRASINCA UIRAPURU
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της Chevrolet
Κυβισμός: 4.271 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.25 mm x 100.6 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.3:1
Καρμπιρατέρ: 3 SU H4
Ισχύς: 155 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 32,7 χλγμ. στις 3.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: ανεξάρτητη, ελικοειδή ελατήρια
Ανάρτηση πίσω: άκαμπτος άξονας, ράβδος Panhard, ελικοειδή ελατήρια
Ανώτατη ταχύτητα: 200 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,4 δλ.
Μήκος: 4.350 χλστ.
Πλάτος: 1.800 χλστ.
Ύψος: 1.260 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.591 χλστ.
Φρένα: ταμπούρα
Ελαστικά: 175 x 400
Βάρος: 1.180 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Μάρτιος 1965-Ιούλιος 1967
Μονάδες παραγωγής: 77

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας