Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Bristol 400
Bristol 400
sportscars
Αφιέρωμα στα πρώτα μοντέλα της Bristol Cars, που σταδιοδρόμησαν στην ολιγάριθμη αγορά των ποιοτικών sport αυτοκινήτων της δεκαετίας του '50 με τον 6κύλινδρο κινητήρα της BMW...

Καταξιωμένη στο χώρο της Αεροναυτικής, η British Bristol Aeroplane Company αποφάσισε μετά το τέλος του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου να επεκταθεί στον κλάδο της κατασκευής αυτοκινήτων. Oι προϋποθέσεις ήταν ευνοϊκές για την εταιρεία, καθώς μεταξύ άλλων μηχανολογικών ωφελημάτων είχε λάβει ως πολεμική αποζημίωση και το δικαίωμα χρήσης του δίλιτρου 6κύλινδρου σε σειρά κινητήρα, που χρησιμοποιούσαν οι BMW 328. Το μηχανικό σύνολο των 1.971 κ.εκ., με τους ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης και τα τρία καρμπιρατέρ της Solex, σχεδιάστηκε από τον αρχιμηχανικό Φριτς Φίντλερ και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση του Βερολίνου το 1933. Ύστερα από μεθοδική εργασία και βελτιώσεις, ο κινητήρας έφθασε από τους 45 στους 80 ίππους στις πελατειακές «328», ενώ η αγωνιστική του έκδοση άγγιζε τους 120. Ο πόλεμος διέκοψε μεν τις δραστηριότητές του, όμως η λήξη του έδωσε την ευκαιρία στον κινητήρα να «αποβιβαστεί» σε άλλες χώρες και να διαπρέψει. Το 1946 ταξίδεψε στην Αγγλία, όπου με τη βοήθεια του Φίντλερ χρησιμοποιήθηκε σε κάθε είδους αγώνα από τους Βρετανούς κατασκευαστές: Bristol, Frazer–Nash, AC, Lister αλλά και τα μονοθέσια Cooper της F2 σημείωσαν με αυτόν σημαντικές νίκες σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’50. «Aποστρατεύτηκε» οριστικά το 1962, όταν η Βristol τον αντικατέστησε στα μοντέλα παραγωγής της με τον V8 της Cadillac.

«400»
Το πρώτο Bristol με την ονομασία «400» εμφανίστηκε το Μάρτιο του 1947 στη Γενεύη και χαιρετίστηκε ως αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων. Ουσιαστικά, ήταν σαν να βλέπεις μια 6κύλινδρη BMW της δεκαετίας του '30, κατασκευασμένη από βρετανικά χέρια: βασιζόταν στο πλαίσιο της «326», χρησιμοποιούσε τον κινητήρα της «328» και η εξωτερική του εμφάνιση βρισκόταν κάπου ανάμεσα στις δύο. Με χαλύβδινο αμάξωμα, καπό από αλουμίνιο και ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, διέθετε πολύ μικρό χώρο για τους πίσω επιβάτες. Η τιμή πώλησής του ορίστηκε στις 2.375 λίρες Αγγλίας. Ο ελαφρά τροποποιημένος από την αρχική του μορφή κινητήρας απέδιδε 80 ίππους, ικανούς να δώσουν στο αυτοκίνητο τελική ταχύτητα 148 χιλιομέτρων την ώρα. Στο ξεκίνημα της σταδιοδρομίας του το μοντέλο κόστιζε 2.375 λίρες Αγγλίας, ενώ ως το 1950 που αντικαταστάθηκε από το «401» αρίθμησε 487 μονάδες παραγωγής. Στους αγώνες της εποχής του, το «400» είχε ευδιάκριτη παρουσία. Στο ράλλυ Πολωνίας του 1948 έκανε την πρώτη του νίκη, με πλήρωμα δύο Τσέχους από την Πράγα. Στη συνέχεια, νικούσε συχνά την κλάση του, όπως στο Coppa Τοscana το 1949 και στο Τulip το 1952. Φυσικά δεν έλειψε από κούρσες όπως το Τarga Florio, το Μille Μiglia και το RAC, ενώ το 1949 τερμάτισε τρίτο στο Μοnte Carlo.

«401» και «402»
Το 401 saloon, που διαδέχθηκε το «400», κατασκευαζόταν από την Bristol Cars (η νέα ονομασία του κλάδου αυτοκινήτων της μητρικής εταιρείας) την περίοδο 1948-1953. Σε σχέση με τον προκάτοχό του έμοιαζε λιγότερο με BMW, ενώ το αμάξωμά του ήταν εμπνευσμένο από τις πρόσφατες δημιουργίες της Carrozzeria Touring. Αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του οι «κρυμμένες» από την κοινή θέα λαβές των θυρών, που άνοιγαν πατώντας ένα αυλάκωμα στην πόρτα. Είχε σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγιέρα και υδραυλικά φρένα (ταμπούρα) της Lockheed των 279 χιλιοστών. Αυτή τη φορά υπήρχε περισσότερος χώρος για τους πίσω επιβάτες, σε ένα αυτοκίνητο που πλέον ήταν πενταθέσιο και με αεροδυναμικό συντελεστή (Cd) μόλις 0.36. Η ισχύς του 6κύλινδρου κινητήρα, με τις κατάλληλες παρεμβάσεις από τους μηχανικούς της βρετανικής εταιρείας, ανέβηκε στους 85 ίππους. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι Βρετανοί δημοσιογράφοι του Ειδικού Τύπου, που το οδήγησαν τότε, ήταν «ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο, που πρόσφερε πολύ υψηλά επίπεδα άνεσης και επιδόσεων». Το 1952 η τιμή του ανερχόταν στις 3.530 λίρες Αγγλίας, ενώ ως το τέλος της επόμενης χρονιάς που η σταδιοδρομία του στην αγορά ολοκληρώθηκε, αρίθμησε 611 μονάδες παραγωγής (τις περισσότερες από κάθε άλλο μοντέλο της Bristol). Tη διετία 1949-1950 το «401» απέκτησε και cabriolet έκδοση με την κωδική ονομασία «402», η οποία παρήχθη σε 23 μόλις μονάδες και σήμερα θεωρείται ένα από τα σπανιότερα μοντέλα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

«403»
Το «403» είναι το τελευταίο μοντέλο της Bristol Cars με γρίλιες στο ψυγείο και μάσκα τύπου BMW. Κατασκευαζόταν από το 1953 μέχρι το 1955 και, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, δεν κυκλοφόρησε σε έκδοση cabriolet. Ήταν το τρίτο κατά σειρά από τα πέντε μοντέλα που παρήγαγε η βρετανική εταιρεία με τον γερμανικό κινητήρα, τον οποίο φρόντισε στην προκειμένη περίπτωση να ισχυροποιήσει μέσω μεγαλύτερων βαλβίδων και ρουλεμάνς, ανεβάζοντας την απόδοσή του στους 100 ίππους. Παράλληλα, οι μηχανικοί της εγκατέστησαν αντιστρεπτική δοκό στην εμπρός ανάρτηση, ενώ τοποθέτησαν βοηθητικό υλικό από αλουμίνιο (alfins) και στα φρένα των εμπρός τροχών. Με τη συνδρομή όλων αυτών, η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου ανερχόταν στα 169 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ επιτάχυνε από στάση ως τα 100 χλμ./ώρα σε 14,7 δευτερόλεπτα. Το κιβώτιο ταχυτήτων του ήταν το χειροκίνητο των τεσσάρων σχέσεων, που χρησιμοποιούσαν και όλοι οι προκάτοχοί του, με ασυγχρόνιστη την πρώτη. Το «403» αρίθμησε συνολικά 287 μονάδες παραγωγής, πριν δώσει τη θέση του στο διαφορετικής φιλοσοφίας «404».

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΒRISTOL 400
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της BMW
Κυβισμός: 1.971 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 66 mm x 96 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: SU
Ισχύς: 80 ίπποι στις 4.200 σ.α.λ.
Ροπή: 130 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 148 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 19,6 δλ.
Μήκος: 4.648 χλστ.
Πλάτος: 1.626 χλστ.
Ύψος: 1.499 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.896 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.302 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1151 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1947-1950
Μονάδες παραγωγής: 487

ΒRISTOL 401
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της BMW
Κυβισμός: 1.971 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 66 mm x 96 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: 3 Solex 32BI
Ισχύς: 85 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Ροπή: 145 Nm στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 156 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 17,4 δλ.
Μήκος: 4.826 χλστ.
Πλάτος: 1.702 χλστ.
Ύψος: 1.524 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.896 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.314 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1190 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1948-1953
Μονάδες παραγωγής: 611

ΒRISTOL 402
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της BMW
Κυβισμός: 1.971 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 66 mm x 96 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: 3 Solex 32BI
Ισχύς: 85 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Ροπή: 145 Nm στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 148 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 18 δλ.
Μήκος: 4.826 χλστ.
Πλάτος: 1.702 χλστ.
Ύψος: 1.500 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.896 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.314 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1250 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1949-1950
Μονάδες παραγωγής: 23

ΒRISTOL 403
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της BMW
Κυβισμός: 1.971 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 66 mm x 96 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: 3 Solex 32BI
Ισχύς: 105 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 152 Nm στις 3.750 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 169 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 14,7 δλ.
Μήκος: 4.900 χλστ.
Πλάτος: 1.702 χλστ.
Ύψος: 1.524 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.896 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.314 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1225 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1953-1955
Μονάδες παραγωγής: 287

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας