Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Brough Superior
Brough Superior
motorbikes

Οι καλύτερες μοτοσικλέτες της δεκαετίας του '30 δημιουργήθηκαν εξαιτίας της επιθυμίας ενός γιού να ξεπεράσει σε φήμη τον πατέρα του.

To 1919 o George Brough, γιός του καταξιωμένου κατασκευαστή μοτοσικλετών William Brough, αποφάσισε να ιδρύσει δική του εταιρεία παραγωγής δικύκλων. Ο πατέρας του κατασκεύαζε με επιτυχία από το 1902 με έδρα το Nottingham τις μοτοσικλέτες που έφεραν το όνομά του, αυτό όμως δεν ήταν αρκετό για τον George, που ήθελε να κάνει τη δουλειά με το δικό του τρόπο. Μεταξύ αυτών που είχε σκεφτεί και στη συνέχεια εφάρμοσε ήταν να μην κατασκευάζει όλα τα εξαρτήματα και τα μηχανικά μέρη των μοτοσικλετών του μόνος του, αλλά να αγοράζει κάποια από άλλες εταιρείες για να μειώσει το λειτουργικό κόστος. Επίσης, ήθελε τα δίτροχά του να έχουν sport χαρακτήρα και να είναι τα πιο προηγμένα τεχνολογικά, επηρρεασμένος από το γεγονός ότι ο ίδιος ήταν πολύ καλός αναβάτης και με αρκετές αγωνιστικές επιτυχίες. Όλα αυτά ίσως ήταν αναμενόμενα από τον πατέρα του και θα μπορούσαν να αποτελούν απλά ένα σύμπτωμα του χάσματος των γενεών, όμως η ενέργεια του George να ονομάσει τις μοτοσικλέτες του Brough Superior ήταν κάτι που δεν περίμενε: Η προσθήκη του χαρακτηρισμού ανώτερες (superior) ως δεύτερο συνθετικό στην ονομασία, υπονοούσε σύμφωνα με εκείνον πως οι δικές του δίκυκλες κατασκευές ήταν κατώτερες.Brough Superior εφοδιάστηκαν από την αρχή με δικύλινδρους V κινητήρες, που εκείνη την εποχή και γι αρκετό καιρό ακόμη αποτελούσαν την καλύτερη επιλογή για μοτοσικλέτες με sport χαρακτήρα, όπως εκείνες. Μεταξύ των προμηθευτών της εταιρείας με μηχανικά σύνολα συμπεριλαμβάνονται η συμπατριώτισσά της Matchless, τα υστερότερα χρόνια της δραστηριότητάς της, όπως και η ελβετική MAG. Όμως, τη μερίδα του λέοντος στην ολιγάριθμη συνολική παραγωγή των Superior καταλαμβάνει ο πολύ ομαλής λειτουργίας κινητήρας της JAP. Mε αυτόν παρουσιάστηκε η εξαιρετική SS80 το 1922, αλλά και η υπεράνω όλων SS100 δύο χρόνια αργότερα. Με απόδοση 45 ίππων, το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο των 1.000 κυβικών εκατοστών ήταν από τα αγαπημένα όσων από τους ευκατάστατους αναβάτες είχαν και sport ανησυχίες.

Super Sports 100

Στην περίπτωση της SS100 ο V2 κινητήρας συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων τριών σχέσεων προερχόμενο από την Sturmey Archer, οι οποίες άλλαζαν με το χέρι, μέσω ενός μοχλού που βρισκόταν στη βάση του ρεζερβουάρ. Η υψηλών προδιαγραφών μοτοσικλέτα του George Brough είχε κλειστό πλαίσιο τύπου αιώρας, με σύνδεσμο λαιμού τετράγωνης δομής και μονό εμπρός κατακόρυφο σωλήνα. Το ειδικά τροποποιημένο εμπρός πηρούνι ήταν τύπου Harley Davidson, ενώ οι πλήμνες και τα ταμπούρα προέρχονταν από την Εnfield. Το κομψό σχήμα του ρεζερβουάρ συνέβαλε στην ομορφιά της δίτροχης κατασκευής, από την οποία δεν έλειπε η σέλα με ελατήρια για την απορρόφηση των κραδασμών και ο μοχλός στο πλάι του ηλεκτρικού προβολέα, για τη ρύθμιση της δέσμης του φωτός. Όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία προσέδιδαν εξαιρετική ευστάθεια στην SS100, που εκμεταλλευόμενη την άψογη συνεργασία πλαισίου-κινητήρα μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 160 χιλιομέτρων την ώρα και δίκαια να θεωρείται η υπερμοτοσικλέτα της εποχής. Η 15ετής παραγωγή της (1924-1939) αρίθμησε συνολικά 383 μονάδες, οι οποίες όπως είναι λογικό έχουν πλέον μεγάλη συλλεκτική αξία. O πιο γνωστός από τους φίλους της την εποχή της ακμής της ήταν ο Τ.Ε. Lawrence (ο Λώρενς της Αραβίας, όπως τον ξέρουμε καλύτερα εμείς, είχε στην κατοχή του τέσσερις SS100 και σκοτώθηκε οδηγώντας μια από αυτές, τον Μάιο του 1935). Κορυφαία έκδοση αυτής της θαυμάσιας μοτοσικλέτας ήταν η Alpine Grand Sports, που απέδιδε πέντε ίππους περισσότερους χάρις στη χρήση εμβόλων υψηλής συμπίεσης, είχε δικό της λογότυπο κι εφοδιαζόταν με σκληρά κάνιστρα αποσκευών στο πίσω μέρος της, με εσωτερικές θήκες.

ΒROUGH SUPERIOR SS100
Kινητήρας: V2 JAP
Κυβισμός: 988 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85.5 mm x 86 mm
Ισχύς: 45 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
Μεταξόνιο: 1.498 χλστ.
Φρένα εμπρός: ταμπούρα
Φρένα πίσω: ταμπούρα
Βάρος: 154 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας