Carhistory.gr Logo
  » america » Buick Centurion
Buick Centurion
america

Στην πρώτη συμμετοχή του στην ετήσια επίδειξη τεχνολογίας Motorama της General Motors, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το 1956, ο ταλαντούχος σχεδιαστής Chuck Jordan παρουσιάστηκε με στιλ.

Το concept Centurion με το λογότυπο της Buick είχε τη δική του υπογραφή κι υπήρχαν πολλά καινοφανή στοιχεία, που το έκαναν να ξεχωρίζει. Καταρχήν η εμφάνισή του, σε ελεύθερη πάντα απόδοση, παρέπεμπε στο εμπρός μέρος της κατά μία έννοια σε ηλεκτρική ξυριστική μηχανή. Εκτός από τη διάφανη οροφή, η οποία σαφώς εντυπωσίαζε, η πιο νεωτεριστική του πρόταση είχε να κάνει με μια κάμερα, που ήταν τοποθετημένη στο κεντρικότερο σημείο του πίσω μέρους του. Από αυτήν θα μπορούσε να δει ο οδηγός τι γινόταν πίσω από το αυτοκίνητό του, μέσω μιας οθόνης στο ταμπλό, η οποία μετέδιδε την εικόνα από την κάμερα, καταργώντας έτσι τους εσωτερικούς καθρέφτες. Στις ημέρες μας, αυτό δεν το θεωρούμε καινοφανές, αφού υπάρχουν αρκετά πρωτότυπα (ακόμη και μοντέλα παραγωγής υψηλού κύρους και κόστους) που φέρουν αυτήν την τεχνολογία. Για το 1956 όμως, αυτό ήταν μια μικρής κλίμακας επανάσταση. Ένα άλλο χαρακτηριστικό του Centurion ήταν μια προεξέχουσα κατασκευή δεξιά του τιμονιού, η οποία σχεδόν αιωρείτο επάνω από τη θέση όπου συνήθως οι κατασκευαστές τοποθετούσαν μια κονσόλα. Από εκεί, ο χειριστής του αυτοκινήτου μπορούσε να επιλέξει τις σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων, έχοντας εκτός των άλλων κερδίσει και περισσότερο χώρο για τα πόδια του.


Καινοτομίες και ευκολίες...
Η συνολική εικόνα του
άκρως εντυπωσιακού δίχρωμου αεροδυναμικού τετραθέσιου coupe ανέδιδε, όπως και κάθε σύγχρονη μικρή ή μεγάλη κατασκευή της εποχής, το άρωμα της πρώτης εποχής των πυραύλων και των αεριοπροωθούμενων μαχητικών αεροσκαφών. Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, που λόγω της διάφανης οροφής του δεν έκρυβε τίποτα από τον διερχόμενο παρατηρητή, υπήρχαν σημαντικές ευκολίες. Η πιο δημοφιλής από αυτές ήταν το γεγονός ότι τα εμπρός καθίσματα γλιστρούσαν αυτόματα προς τα πίσω, για την ευκολότερη είσοδο του οδηγού και του συνοδηγού. Επίσης αυτόματα, μπορούσαν να κινηθούν προς τα εμπρός, για να διευκολύνουν την επιβίβαση ή την αποβίβαση των πίσω επιβατών. Στον αντίποδα, εκπλήξεις δεν υπήρχαν στα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, όπου όλα είχαν τοποθετηθεί παραδοσιακά: O V8 κινητήρας των 322 κυβικών ιντσών (5.277 κυβικά εκατοστά, για τα ευρωπαϊκά και όχι μόνο δεδομένα) ήταν τοποθετημένος στο εμπρός μέρος, με την κίνηση να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις της εποχής, η ισχύς του Centurion ανερχόταν στους 220 ίππους στις 4.400 στροφές ανά λεπτό, αν και αυτό το στοιχείο σπάνια είχε σημασία για ένα concept. Όπως ήταν αναμενόμενο, καμιά συνέχεια δεν υπήρξε στο πιο εκθαμβωτικό έκθεμα του Motorama της χρονιάς εκείνης. Πολύ καιρό αργότερα, το πρωτότυπο έδωσε το όνομά του σε ένα από τα μοντέλα παραγωγής της Buick, το οποίο σταδιοδρόμησε στην αμερικανική αγορά από το 1971 μέχρι το 1973, που έδωσε τη θέση του στο Wildcat.

Λίγα λόγια για τον δημιουργό

Γεννημένος το 1927 στο Whittier της California, ο Chuck Jordan τελείωσε το σχολείο το 1945 και στη συνέχεια σπούδασε στο ΜΙΤ. Το ταλέντο του στο σχεδιασμό αυτοκινήτων φάνηκε πολύ νωρίς, του έδωσε μάλιστα και ένα βραβείο 4.000 δολαρίων σε σχετικό διαγωνισμό. Στην τελετή της βράβευσής του, ο αρχισχεδιαστής της GM Ηarley Earl έδωσε εντολή σε έναν από τους βοηθούς του να τον καλέσει στον μεγάλο αμερικανικό όμιλο όταν τελειώσει τις σπουδές του, όπερ και εγένετο το 1949. Στη συνέχεια ο Jordan συνέδεσε την επαγγελματική του ζωή με την General Motors, στην οποία παρέμεινε σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, διατελώντας και αντιπρόεδρος σχεδιασμού του ομίλου από το 1986 μέχρι το 1992 (μόνο έξι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των Harley Earl και Ed Welburn, έχουν αναλάβει μια τέτοια θέση στην ιστορία του ομίλου). Το Buick Centurion θεωρείται ένα από τις πιο σημαντικά έργα της καριέρας του, μαζί με τα Chevrolet Cameo Truck και Biscayne (1955), αλλά και τις Cadillac της περιόδου 1959-1962.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: General Motors