Carhistory.gr Logo
  » america » Buick Century Cruiser
Buick Century Cruiser
america

To πρωτότυπο που σχεδιάστηκε για κρουαζιέρες στις αυτοματοποιημένες λεωφόρους του απώτερου μέλλοντος.

Βάση γι αυτή τη φουτουριστική δημιουργία του 1969 αποτέλεσε το concept ΙV της διάσημης σειράς Firebird, που είχε παρουσιαστεί από την General Motors πέντε χρόνια νωρίτερα. Με την κίνηση αυτή ο μεγάλος αμερικανικός όμιλος θέλησε να δείξει στο κοινό της Αυτοκίνησης πως βλέπει αρκετές δεκαετίες μπροστά, κατά τις οποίες η τεχνολογία θα κληθεί να αυτοματοποιήσει μια σειρά καθημερινών ανθρώπινων δραστηριοτήτων, προκειμένου να τις καταστήσει πιο οικονομικές και κυρίως πιο ασφαλείς. Η οδήγηση, κατά πάσα πιθανότητα, θα είναι μια από αυτές. Μέσω του Century Cruiser (με το λογότυπο της Buick) η GM κατέθετε τη δική της άποψη σε αυτόν τον προβληματισμό, καθώς το πόνημά της ήταν ένα πειραματικό όχημα αυτόνομης οδήγησης. Στο προωθημένο για την εποχή εσωτερικό του απουσίαζαν όλα τα τυπικά όργανα διακυβέρνησης ενός αυτοκινήτου (τιμόνι, ποδωστήρια για το γκάζι και τα φρένα), καθώς ήταν περιττά. Aν ο οδηγός του ήθελε για κάποιο λόγο τον έλεγχο, τα αεροπορικού τύπου joysticks που βρίσκονταν δεξιά και αριστερά από το κάθισμά του, μπορούσαν άνετα να τον εξυπηρετήσουν.

Autonomous car...
Σε αντίθεση με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το ζήτημα της αυτόνομης οδήγησης οι σύγχρονες αυτοκινητοβιομηχανίες, κατασκευάζοντας πρωτότυπα που μπορούν να κινηθούν ανεξάρτητα από το εύρος και την προέλευση των πληροφοριών που χρησιμοποιούν, το Buick Century Cruiser πρότεινε μια διαφορετική και πιο συμμετοχική λογική: Συλλογή πλήθους ενημερωτικών στοιχείων από διάφορα ηλεκτρονικά κέντρα παρακολούθησης της ροής των αυτοκινητοδρόμων, τα οποία θα εισάγονται σε μια διάτρητη κάρτα με προκαθορισμένα δρομολόγια, προγραμματίζοντας ανάλογα και τις διαδρομές του αυτόνομου οχήματος από ειδική υποδοχή. Η θέση του στο δρόμο, θα πρέπει να βρίσκεται υπό διαρκή παρακολούθηση από μια συσκευή ανίχνευσης, με οποιαδήποτε κατάσταση να κοινοποιείται στον οδηγό (ή, σωστότερα, επιβάτη) μέσω μιας προβλεπόμενης οθόνης. Συμπερασματικά, το πειραματικό πρωτότυπο θα μπορούσε να ανταπεξέλθει με επιτυχία σε συνθήκες αυτόνομης οδήγησης, αν παράλληλα με εκείνο εξελίσσονταν σταδιακά και οι προαναφερόμενες υποδομές. Όπως γνωρίζετε, τα παραπάνω στην πλειοψηφία τους συνέβησαν με το πέρασμα του χρόνου και κάθε νέα προσπάθεια εξέλιξης αυτόνομου μοντέλου βασίζεται σε όλο και περισσότερα στοιχεία, με τη συνδρομή και του Διαδικτύου. Ασφαλώς όμως, η πλήρως αυτόνομη οδήγηση είναι πολύ μακριά για τα τωρινά δεδομένα και κανείς ακόμη δεν γνωρίζει ποιές θα είναι μέχρι τότε οι τεχνολογικές της παράμετροι. Το σημαντικό με το αυτοκίνητο της General Motors είναι ότι πρότεινε κάτι πολύ συγκεκριμένο, σε πρώιμες έως προφητικές εποχές.

Καινοτομίες
Πέρα από την αυτόνομη θεώρηση των πραγμάτων και την πολύ εντυπωσιακή εξωτερική σχεδίασή του, το Century Cruiser διέθετε και πολλές άλλες καινοτομίες. Σε αυτές περιλαμβάνονται μια οθόνη που προσέφερε πανοραμική θέα του δρόμου πίσω και χώρος αποσκευών, του οποίου το δάπεδο χαμήλωνε ή ανυψωνόταν ηλεκτρονικά για ευκολότερη πρόσβαση. Φυσικά οι τέσσερις επιβάτες του είχαν στη διάθεσή τους ψυγείο και τηλεόραση, καθώς και τραπέζι, ενώ τα ανατομικά καθίσματά τους ήταν περιστρεφόμενα. Ουσιαστικά, η καμπίνα του ήταν ένα σαλόνι επάνω σε τροχούς, με τις κλασικές πόρτες να έχουν δώσει τη θέση του σε ένα συρόμενο θόλο (canopy style) που έκανε ακόμη ευκολότερη την πρόσβαση στον θάλαμο διακυβέρνησης-διαβίωσης. Όλα ελέγχονταν με το πάτημα ενός κουμπιού, ενώ για την καλύτερη πέδηση υπήρχαν δύο πτερύγια σταθερότητας και στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου, μετά από τους εμπρός τροχούς. Τέλος, τα καλύμματα των τροχών μπορούσαν να μετακινηθούν προς τα έξω, προκειμένου να επιτρέπεται σε αυτούς να στρίβουν ευκολότερα.

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: General Motors