Carhistory.gr Logo
  » portraits » Carroll Shelby
Carroll Shelby
portraits
Tα έργα και οι ημέρες μιας από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες της Αυτοκίνησης, με διεθνή ακτινοβολία, που έκτισε το δικό του μύθο στην αμερικανική ήπειρο.

Τα πρώτα στοιχεία που κατέστησαν τον Carrol Shelby ιδιαίτερα σημαντικό ως οδηγό αγώνων και ως επικεφαλής αγωνιστικής ομάδας φάνηκαν πολύ νωρίς, ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’50, όταν στα αυτοκινητοδρόμια μεσουρανούσαν ακόμη ο Αυστραλός πρωταθλητής της F1 Jack Brabham και ο Νεοζηλανδός Bruce ΜcLaren. Ο Shelby ήταν φτιαγμένος από το ίδιο με εκείνους DNA, καθώς το μεγάλο οδηγικό του ταλέντο συνδυαζόταν με τις άριστες μηχανικές του γνώσεις (κάτι που δε βρίσκεις εύκολα πλέον στους οδηγούς αγώνων των ημερών μας). Δεν είναι τυχαίο ότι και οι τρεις τους ίδρυσαν πολύ επιτυχημένες αγωνιστικές ομάδες που έγραψαν ή και συνεχίζουν να γράφουν μεγάλη ιστορία στον παγκόσμιο μηχανοκίνητο αθλητισμό (Brabham, McLaren, Cobra). Η προσωπικότητά του μπορεί επίσης να αντιστοιχηθεί με εκείνη του καλού φίλου και συναθλητή του Dan Gurney, ενός πολύ μεγάλου Αμερικανού οδηγού, που όπως οι προαναφερθέντες ήταν κορυφαίος σε όλες τις μορφές αγώνων ταχύτητας. Επίσης, δεν είναι τυχαίο πως και οι τέσσερις αυτοί άνθρωποι, αποτελούν μαζί με λίγους ακόμη τις προσωπικότητες-σφραγίδες των αγωνιστικών δρώμενων της δεκαετίας του ’60.

Ο μαχητής
Γεννημένος στο Λίσμπουργκ του Τέξας το 1923, ο Carrol Shelby αναγκάστηκε να περάσει τη μισή παιδική του ηλικία στο κρεβάτι, καθώς από την ηλικία των επτά ετών διαγνώστηκαν τα σοβαρά προβλήματα που είχε με την καρδιά του. Επτά χρόνια αργότερα τα περισσότερα από αυτά είχαν αντιμετωπιστεί με επιτυχία και η ζωή του πλέον δεν κινδύνευε, αν και στο εξής θα έπρεπε να είναι προσεκτικός σε όλη τη διάρκειά της. Στη συνέχεια, αφού απέκτησε τις πρώτες του οδηγικές εμπειρίες στο τιμόνι ενός Willys, φοίτησε στο Woodrow Wilson High School κι ύστερα γράφτηκε στη σχολή Τεχνολογίας και Αεροναυτικής της Γεωργίας. Όμως, δε μπόρεσε να την ολοκληρώσει λόγω του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, στον οποίο υπηρέτησε ως πιλότος και εκπαιδευτής.

Ο οδηγός
Ξεκινώντας τη δραστηριότητά του ως οδηγός αγώνων στις αρχές της δεκαετίας του ’50 οδήγησε με επιτυχία Cad-Allard, Aston Martin και Maserati. Με τις 300S και 450S της ιταλικής εταιρείας κέρδισε τέσσερις πολύ σημαντικούς αγώνες το 1957 (Laguna Seca, Palm Springs, Lime Rock, Cumberland), με αποτέλεσμα να ανακυρηχθεί οδηγός της χρονιάς από το διεθνούς φήμης περιοδικό Sports Car Illustrated. Την ίδια χρονική περίοδο πραγματοποίησε 16 αμερικανικά ρεκόρ ταχύτητας, με ένα ειδικά διασκευασμένο αεροδυναμικό και υπερτροφοδοτούμενο Austin-Healey 100S. Τα δύο επόμενα χρόνια δοκίμασε και την τύχη του στη Formula 1, κάνοντας συνολικά οκτώ αγώνες, το 1958 με την ξεπερασμένη πλέον Maserati 250 F της Scuderia Centro Sud και το 1959 με την αποτυχημένη στα Grand Prix Aston Martin DBR4/250. Ωστόσο, με τη βρετανική εταιρεία σημείωσε εκείνη τη χρονιά τη μεγαλύτερη επιτυχία της σταδιοδρομίας του, κερδίζοντας με την DBR1 των αγώνων αντοχής τις περίφημες «24 ώρες» του Le Mans. Με τη συνδρομή αυτής της νίκης, που επετεύχθη με συνοδηγό τον Roy Salvadori, η Aston Martin κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων του 1959. Όμως, το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς, οι τακτικές ιατρικές εξετάσεις που έκανε έδειξαν πως η καρδιά του δεν θα άντεχε άλλο αυτούς τους ρυθμούς. Έτσι, στα 36 του και στο απόγειο της καριέρας του, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τους αγώνες και να υπηρετήσει την Αυτοκίνηση ως κατασκευαστής sport αυτοκινήτων…

Cobra: η γέννηση ενός μύθου

Όλα άρχισαν όταν ο Shelby απέκτησε την άδεια εισαγωγής από τη Μεγάλη Βρετανία των sport αυτοκινήτων της AC Motors, που είχε τότε στη γκάμα της ένα πολύ όμορφο roadster, το οποίο «φορούσε» τον 6κύλινδρο δίλιτρο κινητήρα της Bristol (που ουσιαστικά ήταν της BMW, αφού είχε δοθεί ως πολεμική αποζημίωση από τους Γερμανούς στους Βρετανούς). Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο ήταν πολύ καλό, αλλά «μετρούσε» ήδη πάνω από δύο δεκαετίες ζωής και δεν ήταν ιδιαίτερα δυνατό για τα δεδομένα των αρχών της δεκαετίας του ’60. Έτσι, ο Carrol σκέφτηκε να τον αντικαταστήσει με τον χωρητικότητας 4,26 λίτρων V8 της Ford, απόδοσης 335 ίππων. Η AC Cobra, όπως αρχικά ονομάστηκε πριν γίνει ευρύτερα γνωστή ως Shelby Cobra, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης το 1962. Το αυτοκίνητο έγινε δεκτό με διθυραμβικά άρθρα από τον Τύπο, ενώ οι διακρίσεις στους αγώνες άρχισαν σχεδόν αμέσως. Ένα χρόνο αργότερα, τρεις Cobra αναβαθμισμένες στα 4,8 λίτρα και με ισχύ 360 ίππων, έλαβαν μέρος στις «24 ώρες» του Le Mans. To εγχείρημα επαναλήφθηκε το 1964, με τις Cobra Daytona Coupe των 390 ίππων. Δώδεκα μήνες αργότερα ακολούθησε η επτάλιτρη έκδοση του roadster, με την τερατώδη –κι όχι μόνο για τότε- ισχύ των 550 ίππων, που κατασκευάστηκε σε 19 μόλις μονάδες. Εν τω μεταξύ, την περίοδο 1964-1965, οι μεγάλες νίκες διαδέχονταν η μία την άλλη σε φημισμένες πίστες όπως το Sebring, η Reims, η Daytona και το Νurburgring. Αποκορύφωμα, η κατάκτηση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος GT αυτοκινήτων άνω των δύο λίτρων το 1965. Και, όπως αποδείχθηκε, αυτά όλα ήταν μόνο η αρχή, αφού το μοντέλο με απαράλλακτο σχήμα παράγεται ακόμη, τόσο στη Μεγάλη Βρετανία (ως AC MK VI με τους 6,2 λίτρων κινητήρες της Chevrolet), όσο και στην Αμερική (ως Shelby Cobra με τον 7λιτρο της Ford).

GT 500: η προέκταση των Mustang

Το «Άγριο Άλογο της Β. Αμερικής», που το 1964 διαδέχθηκε το «Thunderbird», ήταν μια προσωπική επιτυχία του Lee Iaccoca. Το 2+2 θέσεων αμάξωμά του προσαρμόστηκε στο πλαίσιο του διαφορετικής φιλοσοφίας «Falcon» κι ο πρώτος κινητήρας που χρησιμοποίησε ήταν ένας μάλλον ασθενικός V4. Σύντομα όμως ακολούθησαν τα V6 και V8 μηχανικά σύνολα, για όσους ήθελαν ένα ισχυρότερο «Mustang», συνοδευμένο με κάθε λογής αξεσουάρ. Η 8κύλινδρη έκδοση, η «GT 350» με ισχύ 271 ίππων, εμφανίστηκε τον Ιανουάριο του 1965. Στα μηχανικά της μέρη επενέβη την ίδια χρονιά ο Carrol Shelby, ισχυροποιώντας την στο έπακρο: η «Shelby Mustang» ξεπέρασε τους 300 ίππους, ενώ εξοπλίστηκε με ακόμη περισσότερους στην αγωνιστική «350 R». Τα αυτοκίνητα με τις δύο παράλληλες λωρίδες κατά μήκος του αμαξώματος απέκτησαν την κορυφαία τους έκδοση «GT 500» το 1968, με τον επτάλιτρο κινητήρα των 360 ίππων της «Cobra 428».

Ο άνθρωπος

Έμεινε στην ιστορία για το επιτυχημένο «πάντρεμα» της φιλοσοφίας των αγγλικών roadsters με τον καθαρά αμερικάνικο χαρακτήρα των muscle cars και τιμήθηκε αρκετές φορές στη ζωή του με διάφορα σημαντικά βραβεία, για την προσφορά του στην προώθηση της ιδέας της Αυτοκίνησης. Αυτό όμως που τον τιμά περισσότερο από όλα είναι η δράση του ιδρύματος «Carroll Shelby Children's Foundation», που δημιουργήθηκε με δικά του έξοδα και σκοπός του είναι να εξασφαλίζει οικονομικούς πόρους για τη θεραπεία των φτωχών παιδιών που πάσχουν από καρδιακά νοσήματα: Η καρδιά του ήταν αληθινά μεγάλη, παρά τις μικρές της διαστάσεις, που του δημιούργησαν τόσα προβλήματα…

credits

Source & photos: Ford, Aston Martin

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας