Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Caudron Renault C.440 Goéland
Caudron Renault C.440 Goéland
airplanes
Το χαμηλής πτέρυγας δικινητήριο αεροπλάνο ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα της εποχής του, ενώ παρήχθη σε μεγαλύτερους αριθμούς από οποιοδήποτε άλλο στην κατηγορία του.

Το Caudron C.440 Goeland (γλάρος) αναπτύχθηκε από τον σχεδιαστή αεροσκαφών Marcel Riffard για να ικανοποιήσει την ανάγκη μιας γρήγορης και οικονομικής, όσο και άνετης μεταφοράς ενός περιορισμένου αριθμού επιβατών, συνδυάζοντας οικονομία και αεροδυναμική υπεροχή. Το χαμηλής πτέρυγας μονοπλάνο πέταξε για πρώτη φορά το 1934 ο πιλότος δοκιμών Raymond Delmotte. Η άτρακτος του Caudron ήταν κατασκευασμένη από ξύλο και όχι από ελαφρά μεταλλικά υλικά, εκτός από το ρύγχος και κάποιες επιφάνειες της οροφής (ο Hugo Junkers, αν θυμάστε, είναι ο πρώτος που χρησιμοποίησε εξ ολοκλήρου αλουμίνιο). Ο πρόβολος της ουράς του ήταν επίσης ξύλινος, ενώ οι εσωτερικοί του χώροι συνδύαζαν εκτός του ξύλου ελαφρύ κόντρα-πλακέ και καλής ποιότητος δέρμα. Το σύστημα προσγείωσης ήταν αρθρωτό, με τους τροχούς να βυθίζονται στους προβλεπόμενους χώρους στα διαμερίσματα των κινητήρων, όταν το αεροπλάνο ήταν στον αέρα. Το πρωτότυπο έφερε ένα τροχό σε κάθε σκέλος, όμως σε όλες τις εκδόσεις παραγωγής αυτοί έγιναν δύο, με αμφότερες τις θύρες έγκλεισής τους να είναι διαιρούμενες. Η συγκεκριμένη τεχνική επιλογή χαρακτήρισε όλους τους γλάρους, έως το τέλος της επιτυχημένης σταδιοδρομίας τους. Στη βασική επιβατική του διαμόρφωση, το «Goeland» πρόσφερε άνετη διαμονή καμπίνας για έξι επιβάτες. Ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης, ο οποίος εκτελούσε και τα καθήκοντα του ασυρματιστή, κάθονταν πλάι-πλάι και είχαν διπλά χειριστήρια. Χώροι αποσκευών υπήρχαν στο εμπρός και στο πίσω μέρος, όπου βρισκόταν και η τουαλέτα.

1934-1943
Το αεροσκάφος της Caudron παραγόταν σε διάφορες εκδόσεις χωρίς προβλήματα μέχρι την έκρηξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, με πιο αντιπροσωπευτική την «C.445», που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ένα μεγάλο φάσμα διαδρομών. Επίσης, στην υποέκδοση «C.445M» προσέφερε πολύτιμες υπηρεσίες στις στρατιωτικές επικοινωνίες, όντας και ιδανικό στην εκπαίδευση πληρωμάτων. Οι αεροπορικές εταιρείες μεταφοράς επιβατών «Air France», «Air Bleu» και «Régie Air Afrique» εμπλούτισαν σταδιακά τους στόλους τους με πολλά «Goelands, κυρίως της σειράς «C.445», εκτελώντας σειρά δρομολογίων στη Βόρεια Αφρική, στη Γαλλική Δυτική Αφρική και στη Μαδαγασκάρη. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά εντός Ευρώπης, ήταν το βραδινό ταχυδρομείο από το Παρίσι στην Ισπανία. Η συγκεκριμένη έκδοση πουλήθηκε και στο εξωτερικό (Βουλγαρία, Ισπανία, Γιουγκοσλαβία), ενώ το 1940 δύο αεροσκάφη αυτού του τύπου δόθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία του Βελγίου. Μετά την πτώση της Γαλλίας και την κατοχή της από τους Νazi, η παραγωγή του γλάρου συνεχίστηκε, για να καλύψει τις ανάγκες των κατακτητών στη διάρκεια του πολέμου. Οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις επίταξαν 44 «C.445» και 10 «C.445M», που εκτελούσαν πλέον δρομολόγια για λογαριασμό της «Deutsche Luft Hansa» και της «Luftwaffe». Κατασκεύασαν όμως και σημαντικό αριθμό από «C.445M» και «C.449», στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Renault στο Billancourt και στο εργοστάσιο της Caudron στο Issy-les-Moulineaux. Οι χιτλερικοί χρησιμοποίησαν το «Goeland» κυρίως ως εκπαιδευτικό για τους πιλότους και τους ασυρματιστές τους, αλλά και για τη μεταφορά τραυματιών στην εξειδικευμένη έκδοση ασθενοφόρου «C.447». Επίσης, 12 αεροσκάφη κατασκευάστηκαν το 1942 για λογαριασμό της «Slovenské vzdušné zbrane». Αρκετά ακόμη υπηρέτησαν στο ελεγχόμενο από τους Γερμανούς καθεστώς του Vichy, ενώ άλλα ήταν διάσπαρτα στις κτήσεις της Γαλλίας στο εξωτερικό, τα περισσότερα από αυτά στη Βόρεια Αφρική. Πολλά διεσώθησαν από τις Ελεύθερες Γαλλικές Δυνάμεις και βρέθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, προσφέροντας με τον τρόπο τους στον αγώνα για την απελευθέρωση της χώρας. Ο βομβαρδισμός των εγκαταστάσεων της Renault στο Billancourt από τους Συμμάχους το 1943 εξασθένησε πολύ σοβαρά την παραγωγή τους, η οποία επανεκκίνησε μετά τον πόλεμο.

Mετά τον πόλεμο

Στα μέτρα αναδιάρθρωσης της γαλλικής βιομηχανίας που ακολούθησαν μετά την επούλωση των πρώτων πληγών, η Renault και η Caudron εθνικοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα η δεύτερη ως «Ateliers Aéronautiques d'Issy-les-Moulineaux» να γίνει μέλος της «SNCA du Nord». Τα 325 αεροσκάφη που κατασκεύασε έπειτα από αυτήν την εξέλιξη ονομάστηκαν «Nord Goeland» και επιλέχτηκαν από αερομεταφορείς όπως η «Air France», η «Sabena», η «Aigle Azur» και η «Compagnie Air Transport» (CAT).

Oι εκδόσεις

Παρά το γεγονός ότι έγινε συνήθεια να αναγνωρίζεται ως «C.440», το δικινητήριο μονοπλάνο της Caudron απέκτησε άλλες 12 εκδόσεις, εκτός της πρωτότυπης αρχικής («C.441», «C.444», «C.445», «C.445/1», «C.445/2», «C.445/3», «C.445M», «C.445R», «C.446 Super Goéland», «C.447», «C.448», «C.449»). Η συνολική παραγωγή του πολύ επιτυχημένου αεροσκάφους αρίθμησε 1.702 μονάδες, με τις 256 από αυτές να μη μπορούν να ταξινομηθούν με ακρίβεια σε κάποιες από τις προαναφερόμενες εκδόσεις του.

C.440: πρωτότυπο (3 μονάδες)
C.441: με κινητήρες Renault 6Q-01 Bengali (4 μονάδες)
C.444: πρώτη έκδοση με προπέλες αντίθετης περιστροφής, που εγκρίθηκε σε όλες τις επόμενες εκδόσεις (17 μονάδες)
C.445: ίδια με την C.444, αλλά με μεγαλύτερες πτέρυγες (114 μονάδες)
C.445/1: 2 μονάδες
C.445/2: 3 μονάδες
C.445/3: μεταπολεμική έκδοση παραγωγής (510 μονάδες)
C.445M: στρατιωτική έκδοση (404 μονάδες)
C.445R: έκδοση με μεγαλύτερη αυτονομία (1 μονάδα)
C.446 Super Goéland: 1 μονάδα
C.447: ασθενοφόρο (31 μονάδες)
C.448: έκδοση με υπερτροφοδότη (7 μονάδες)
C.449: τελική έκδοση παραγωγής (349 μονάδες, στις οποίες υπάγονται και οι C.449/1, C.449/2, C.449/3, C.449/4, C.449/5)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

CAUDRON RENAULT C.445M
Κατασκευαστής: Societe Anonyme des Avions Caudron
Σχεδιαστής: Marcel Riffard
Πρώτη πτήση: 1934 (Raymond Delmotte)
Kατασκευαστής: Caudron
Σχεδιαστής: Marcel Riffard
Πλήρωμα: 2 (πιλότοι)
Μήκος: 13,68 μ.
Εκπέτασμα φτερών: 17,59 μ.
Εμβαδόν φτερών: 42 τ.μ.
Ύψος: 3,40 μ.
Βάρος κενό: 2.292 κιλά
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 3.500 κιλά
Κινητήρες: δύο 6κύλινδροι σε σειρά Renault 6Q-00/01 ή 08/09 Bengali, 220 ίππων έκαστος
Ανώτατη ταχύτητα: 300 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 261 χλμ./ώρα
Αυτονομία: 1.000 χλμ.
Ύψος πτήσης: 7.000 μέτρα
Moνάδες παραγωγής: 1.702 (όλες οι εκδόσεις)

credits

Source: aviastar.org, aviatechno.net, sas1946.com, avionslegendaires.net. Photos: aviatechno.net, avionslegendaires.net

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας