Carhistory.gr Logo
  » america » Chevrolet Stylemaster
Chevrolet Stylemaster
america
To πρώτο μεταπολεμικό μοντέλο παραγωγής της Chevrolet, με το οποίο η αμερικανική εταιρεία επέστρεψε με επιτυχία στον στίβο των πωλήσεων.

Στις 7 Δεκεμβρίου 1941 οι ιαπωνικές δυνάμεις βομβάρδισαν την αμερικανική βάση στο Pearl Harbor της Χαβάης, προκαλώντας εκατόμβη νεκρών και τεράστιες υλικές ζημιές. Την επόμενη ημέρα oι HΠΑ κήρυξαν τον πόλεμο εναντίον του Άξονα (Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία), αφού τα διπλωματικά μέσα δεν αρκούσαν για να απαντήσουν σε ένα τέτοιο χτύπημα. Στο τέλος εκείνου του μήνα, η παραγωγή αυτοκινήτων στη χώρα διεκόπη, καθώς οι πρώτες βιομηχανικές ύλες ήταν απαραίτητες για τις ανάγκες της σύρραξης. O δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος έληξε στις 2 Σεπτεμβρίου 1945, με την επίσημη παράδοση της Ιαπωνίας. Μία εβδομάδα νωρίτερα, ένα «Μ-24» ήταν το τελευταίο άρμα μάχης που εξήλθε από τη γραμμή παραγωγής της Cadillac. H εταιρεία επαναδραστηριοποιήθηκε στον κλάδο του αυτοκινήτου από τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, όπως άλλωστε και οι περισσότεροι κατασκευαστές στις ΗΠΑ. Κάποιοι, όπως η Chrysler και η Studebaker, δεν ήταν έτοιμοι να ξεκινήσουν πριν τον Δεκέμβριο. Οι ανάγκες για νέα αυτοκίνητα ήταν μεγάλες, με δεδομένο ότι για τέσσερα περίπου χρόνια κανείς δεν μπορούσε να αγοράσει τίποτα. Ελάχιστοι ήταν οι κατασκευαστές (μόλις δύο, η Studebaker και η Kaiser-Frazer) που κατάφεραν να παρουσιάσουν νέα μοντέλα στην επανεκκίνησή τους. Όλοι οι υπόλοιποι, βασίστηκαν στα αυτοκίνητα που είχαν σχεδιάσει το 1941. Περισσότερα από δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν το 1946, ενώ οι τιμές πώλησης των προσφερόμενων μοντέλων στην αγορά είχαν διπλασιαστεί. Για την Oldsmobile, σήμανε η ώρα να παρουσιάσει το πρώτο αληθινό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων («Hydra-Matic Drive»), που είχε έτοιμο από το 1940. Στη μητρική της εταιρεία, την General Motors, ο πρόεδρος Charles E. Wilson και ο διευθύνων σύμβουλος Alfred P. Sloan Jr. ήταν πολύ ευχαριστημένοι από την εξέλιξη αυτή. Όσο για το άλλο παρακλάδι της GM, τη Chevrolet, ήταν εκείνη τη χρονιά η πρώτη εταιρεία που έβαλε διαφήμιση στην τηλεόραση. Κι όπως θα δούμε παρακάτω, είχε κάθε λόγο για να το κάνει...



Re-born in USA...
Η σειρά «Stylemaster» εισήχθη στη γκάμα της Chevrolet το 1946 ως το εισαγωγικό της μοντέλο, μαζί με το «Fleetmaster», που απευθυνόταν σε βαθύτερα πορτοφόλια. Ουσιαστικά όμως, ήταν ένα ανανεωμένο «Master Deluxe» του 1942, που βασιζόταν στην προπολεμική πλατφόρμα «Α». Ο κινητήρας του, χωρητικότητας 3.547 κυβικών εκατοστών, ήταν εξακύλινδρος σε σειρά και συνεργαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων. Απέδιδε 83 ίππους (90 στην ισχυρότερή του έκδοση), δίνοντας στο αυτοκίνητο τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 120 χιλιόμετρα την ώρα. Στην αμερικανική αγορά κυκλοφόρησε σε δίθυρο και τετράθυρο sedan αμάξωμα, καθώς και σε δίθυρο coupe. Έως το 1948, που ολοκληρώθηκε η εμπορική του σταδιοδρομία, υποβλήθηκε σε ελάχιστες εξωτερικές αλλαγές. Τη θέση του στη γκάμα της Chevrolet πήρε η σειρά «Special», που και αυτή διανεμήθηκε στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου σε δύο υπομοντέλα, τα «Styleline» και «Fleetline».



Στόχος επετεύχθη
Το «Stylemaster», όπως και το πολυτελές αδελφάκι του «Fleetmaster», πήγε πολύ καλά στον τομέα των πωλήσεων. Το 1946, που ήταν η πρώτη χρονιά της παραγωγής του, αρίθμησε 169.163 ταξινομήσεις. Αντίστοιχα, η πλουσιότερη έκδοσή του κατέγραψε 162.632 και αμφότερα κατατάχθηκαν στην δεύτερη και τρίτη θέση του top-10 των πωλήσεων της χρονιάς εκείνης. Μαζί με το «Fleetline» (65.433 ταξινομήσεις) έδωσαν στη Chevrolet τη δεύτερη θέση στο σύνολο του έτους, πίσω από τη Ford, με σχεδόν 400.000 πωλήσεις. Το μοντέλο παραγόταν σε πέντε Πολιτείες των ΗΠΑ (στο Oakland της Καλιφόρνια, στο Tarrytown της Nέας Υόρκης, στο Flint του Mίτσιγκαν, στο Norwood του Oχάιο, στο Saint Louis του Mιζούρι και στο Arlington του Tέξας), καθώς και στο Ontario του Καναδά. Κατασκευαζόταν επίσης και στη μακρινή Αυστραλία, στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της ανήκουσας στη General Motors Holden, όπου παρήχθη και ως δίθυρο πολλαπλών χρήσεων (utility).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

CHEVROLET STYLEMASTER SPORT SEDAN (1947)
Αμάξωμα: 4θυρο sedan
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά GM Chevrolet 216
Κυβισμός: 3.547 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 88.9 mm x 95.25 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Καρμπιρατέρ: Carter
Ισχύς: 83 ίπποι στις 3.200 σ.α.λ.
Ροπή: 228 Nm στις 1.100 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 119 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 24,4 δλ.
Μήκος: 5.023 χλστ.
Πλάτος: 1.864 χλστ.
Ύψος: 1.679 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.946 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.464 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.524 χλστ.
Βάρος: 1.420 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Ιανουάριος-Δεκέμβριος 1947

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας