Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Cisitalia 360
Cisitalia 360
GRAND PRIX
Παρά τα επαναστατικά χαρακτηριστικά του εν έτει 1947, το Ιταλο-γερμανικής συνεργασίας σπουδαίο αγωνιστικό δεν κατάφερε ούτε καν να λάβει μέρος στα Grand Prix της εποχής του...

Το 1946 στο Τορίνο ο φιλόδοξος Ιταλός επιχειρηματίας και οδηγός αγώνων Piero Dusio ίδρυσε την Cisitalia. Το όνομα της εταιρείας του, που επρόκειτο σύντομα να γίνει διάσημη και να γράψει τη δική της ιστορία στην Αυτοκίνηση, προήλθε από τη σύντμηση των λέξεων «Compagnia Industriale Sportiva Italia». Τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς ο Piero ήρθε σε επαφή με τα στελέχη του Γραφείου Porsche, προκειμένου να προχωρήσει το σχέδιό του, που δεν ήταν άλλο από τη δημιουργία ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου για τα Grand Prix. O Kαθηγητής ήταν κρατούμενος στις φυλακές της Dijon τότε, για τη συνεργασία του με το ναζιστικό καθεστώς, μην μπορώντας να διαπραγματευτεί απευθείας με τον Dusio. Έτσι, ρόλο στις συζητήσεις και τις επιλογές για το νέο Cisitalia έπαιξαν τέσσερις κυρίως άνθρωποι ως εκπρόσωποι του γραφείου: O αρχιμηχανικός Karl Rabe, ο Carlo Abarth που τότε δούλευε για τους Porsche, ο μηχανικός Walter Hruska και ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Δρέσδης Robert Eberan von Eberhorst. Kι ήταν εκπληκτικό το τί αποφάσισαν, με την σύμφωνη γνώμη του Dusiο: Tο Type 360 θα είχε επίπεδο 12κύλινδρο κινητήρα 1.5 λίτρων τοποθετημένο στο κέντρο με δύο υπερτροφοδότες, κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων που θα λειτουργούσε όπως περίπου τα σημερινά σειριακά και κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Ένας λεβιές κάτω από το τιμόνι θα μπορούσε να αποσυνδέσει την μετάδοση στους εμπρός τροχούς, όποτε ο οδηγός του θα το χρειαζόταν. Tο τελικό βάρος αναμενόταν στα 718 κιλά, από τα οποία τα 344 ήταν μοιρασμένα μπροστά και τα 374 πίσω. Tα πειράματα και ο μονοκύλινδρος κινητήρας-μοντέλο που κατασκευάστηκε με αυτές τις προδιαγραφές έδειξαν πως η ισχύς του μονοθεσίου θα έφθανε τους 450 ίππους, που σήμαινε... 305 στο λίτρο! Aυτό βέβαια ήταν αποτέλεσμα εργαστηριακών μετρήσεων, όμως συνήθως στις γοητευτικές ιστορίες είναι ο μύθος αυτός που επιβιώνει.



Απογοήτευση...
Δυστυχώς η συνέχεια δεν ήταν αυτή που έπρεπε για το Cisitalia: H υπεραισιοδοξία του Dusio για το Type 360 αποδείχθηκε λαθεμένη, αφού ως το φθινόπωρο του 1948 δεν είχε ολοκληρωθεί το πρώτο αυτοκίνητο, ενώ εκείνος στους πιστωτές του είχε υποσχεθεί έξι. H κατάρρευση της εταιρείας του τον ανάγκασε να πουλήσει το πρόγραμμα του μονοθεσίου στην κυβέρνηση της Aργεντινής. Όμως την άνοιξη του 1949 το αγωνιστικό είχε ακόμη προβλήματα με το κιβώτιο ταχυτήτων και το διαφορικό, γεγονός που καθιστούσε αδύνατη την παρουσίασή του, παρά τις φωτογραφίες με τον Tazio Nuvolari στο τιμόνι που έκαναν τον γύρο του κόσμου. Tον Mάιο του ίδιου χρόνου το Cisitalia αυτό φορτώθηκε για να ταξιδέψει στην Aργεντινή, μαζί με ένα ακόμη μονοθέσιο που είχε σχεδόν συμπληρωθεί. Tον Ιανουάριο του 1953, όταν πια το Type 360 δεν μπορούσε να αγωνισθεί στα Grand Prix λόγω αλλαγής των κανονισμών, έλαβε μέρος στις δοκιμές ενός αγώνα στο Buenos Aires. Για λίγους γύρους κατέπληξε με τον ρυθμό που πήγαινε, όμως ένα μεγαλοπρεπέστατο «μπαμ» στον κινητήρα σήμανε και το τέλος της υποστήριξης από την κυβέρνηση του Peron. Έμενε μόνο ο δρόμος για κάποια ρεκόρ, όμως όταν αυτά επιχειρήθηκαν ο κινητήρας αρνήθηκε να δουλέψει στο προβλεπόμενο ύψος των στροφών του. Έξι χρόνια αργότερα, το περιφρονημένο από τότε αυτοκίνητο, τοποθετήθηκε στο μουσείο της Porsche χωρίς να επιτύχει κανέναν από τους στόχους του. Η Cisitalia είχε ήδη πάψει να υπάρχει, με μέρος των εγκαταστάσεων και των εναπομεινάντων υλικών να έχει περάσει στα χέρια του Carlo Abarth, που ξεκινούσε τη δική του μεγάλη διαδρομή στην Αυτοκίνηση.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
CISITALIA TYPE 360 (1947)
Kινητήρας: 12κύλινδρος boxer
Κυβισμός: 1.492 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 56 mm x 50.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 15:1
Ισχύς: 276 ίπποι στις 8.500 σ.α.λ.
Ροπή: 37,8 χλγμ. στις 6.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 341 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 3,6 δλ.
Μήκος: 4.013 χλστ.
Πλάτος: 1.500 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.603 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.295 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Βάρος: 725 κιλά

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Porsche