Carhistory.gr Logo
  » LCV » Citroen Geri
Citroen Geri
LCV
Πολλά ήταν άλλοτε τα pick-up, που βασίζονταν στο Dyane της Citroen και κυκλοφορούσαν σε μικρούς αριθμούς στις τοπικές ανά τον κόσμο αγορές. Το Geri όμως, ήταν το λιγότερο γνωστό από όλα...

Tη δεκαετία του '70, η Γιουγκοσλαβία ήταν ακόμη ενιαία και ο ήρωας του απελευθερωτικού αγώνα ενάντια στους Νazi στρατάρχης Τίτο παρέμενε απόλυτος κυρίαρχος στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Έχοντας διαχωρίσει τη θέση του από τον Stalin ήδη από το 1948 και απομακρυνθεί oριστικά από την ιδιότητα του ηγέτη ενός κράτους-δορυφόρου της Σοβιετικής Ένωσης, έψαχνε να βρει τον δρόμο του ανάμεσα στον σοσιαλισμό και τον καπιταλισμό. To 1953, διακρίνοντας την ανάγκη να μπει η Γιουγκοσλαβία στον παγκόσμιο βιομηχανικό χάρτη, κίνησε τις διαδικασίες για τον μετασχηματισμό του «Vojno Tehnicki Zavod» (Τεχνικού Ινστιτούτου Στρατού) που κατασκεύαζε όπλα σε «Zavodi Crvena Zastava» (Εργοστάσιο Κόκκινης Σημαίας), με στόχο πλέον την μαζική παραγωγή αυτοκινήτων. Τον Αύγουστο του 1954 η νέα εταιρεία υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με τη Fiat, η οποία μετέπειτα αποδείχθηκε κομβικής σημασίας. Για τον ιταλικό όμιλο, ήταν μια ακόμη εφαρμογή της πολιτικής ανοίγματός της στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού, η οποία αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχημένη και με διάρκεια δεκαετιών. Για τη Zastava και τη Γιουγκοσλαβία όμως, ήταν η αρχή του παντός, αφού από το 1965 έγινε και εκείνη εξαγωγέας αυτοκινήτων. H επιτυχημένη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της Zastava στο Kragujevac, που σύντομα έγινε η καρδιά της Αυτοκίνησης στη μεγάλη βαλκανική χώρα, ώθησε και άλλους Ευρωπαίους κατασκευαστές να δουλέψουν με γιουγκοσλαβικές εταιρείες. Μια από αυτές ήταν η Citroen, που το 1972 ήρθε σε συμφωνία με τις σλοβένικες Iscra και TOvarna MOtornih koles Sezana (TOMOS), για την παραγωγή αυτοκινήτων από κοινού. Το γαλλικό εργοστάσιο είχε ήδη μια συνεργασία μικρής κλίμακας με τη δεύτερη, από το 1959. Για τις ανάγκες της νέας συμφωνίας δημιουργήθηκε η Cimos (Citroën+Tomos), που ανήκε κατά 50% στους Γάλλους και κατά 50% στην κυβέρνηση της Γιουγκοσλαβίας

Γιουγκοσλαβία, Κίνα, Νότιος Κορέα και Ελλάδα
Η προαναφερθείσα κοινοπραξία επέτρεψε στη Citroën να παράγει και να πωλεί αυτοκίνητα στη βαλκανική χώρα. Η συμφωνία αυτή μπορεί εύκολα να συγκριθεί με τους ισχύοντες κανονισμούς στην Κίνα, με βάση τους οποίους κάθε ξένος κατασκευαστής αυτοκινήτων πρέπει να δημιουργήσει μια κοινοπραξία με έναν τοπικό κατασκευαστή, για την εγχώρια παραγωγή οχημάτων. Η ίδια ακριβώς στρατηγική ακολουθήθηκε και στη Νότιο Κορέα, με αποτέλεσμα η ασιατική χώρα να είναι στις ημέρες μας από τις ισχυρότερες στον κόσμο σε αυτόν τον βιομηχανικό τομέα. Ανάλογες προσπάθειες, σε μικρότερη κλίμακα, είχαν ξεκινήσει περίπου τους ίδιους καιρούς και στην Ελλάδα. Όμως, η διαχρονικά εγκληματική δομή των ελληνικών κρατικών υπηρεσιών, δεν επέτρεψε την άνθησή τους.

Geri
Η Cimos Citroën παρήγαγε 2CV, CX, DS, Ami 6, Ami 8, Dyane και GS. Δύο αυτοκίνητα, βασισμένα στο Dyane, κατασκευάστηκαν για την τοπική αγορά, αλλά δεν εξήχθησαν ποτέ: το Dak (ένα μικρό Acadiane) και το Geri (ένα pick-up φορτηγό). To πρώτο σημείωσε μια σχετική επιτυχία μεταξύ των Γιουγκοσλάβων οδηγών και κατασκευάστηκε σε 2.200 μονάδες. Ωστόσο, από το 1981 μέχρι το 1985, παρήχθησαν μόνο 900 μονάδες για το Geri. Στις ημέρες μας, επιζούν μόνο 16 από αυτά.

credits

Source & photos: 2cvkeza.weebly.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας