Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Citroen Traction Avant
Citroen Traction Avant
1915-1950
Δεν πρόκειται μόνο για διαχρονικό «καύχημα» της γαλλικής βιομηχανίας, αλλά και για ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα παραγωγής όλων των εποχών.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’20 η Citroen ήταν η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, απασχολώντας 25.000 άτομα, ενώ 450.000 οχήματα με το σήμα της κυκλοφορούσαν στους δρόμους. Όμως, αυτό δεν ήταν αρκετό για τον Αndre Citroen, που αναζητούσε τρόπους για να παρουσιάσει το πιο προηγμένο αυτοκίνητο. Εκτός από τις πολύ προχωρημένες για την εποχή του και μεγάλης εμβέλειας διαφημιστικές εκστρατείες προώθησης των μοντέλων του, ο ιδιοκτήτης της γαλλικής εταιρείας αναζητούσε νέες και περισσότερο βιομηχανοποιημένες τεχνολογίες μετάλλων, ώστε να προσδώσει στα αυτοκίνητά του στοιχεία που να ξεπερνούν κατά πολύ τον ανταγωνισμό.




Η περιπέτεια μιας ιδέας…

Η «Τraction Avant» «γεννήθηκε» σε ένα επαγγελματικό ταξίδι του Citroen στις ΗΠΑ, στο οποίο έγινε κοινωνός σε πρωτοποριακές τεχνικές επεξεργασίας των μετάλλων. Ο Andre αποφάσισε να εφαρμόσει τα όσα είδε και στην πατρίδα του, εισάγοντας νέα λογική στην παραγωγική διαδικασία των αυτοκινήτων, των οποίων τα αμαξώματα κατασκευάζονταν τότε κυρίως από ξύλο. Όμως, η εισαγωγή στη Γαλλία των εργαλειομηχανών που ήταν απαραίτητες για τη δουλειά, αποδείχθηκε καταστροφική: Το Δεκέμβρη του 1934, νικημένος από οικονομικά προβλήματα, αναγκάστηκε να πουλήσει την εταιρεία στον Louis Michelin κι ένα χρόνο αργότερα πέθανε από καρκίνο. Παράλληλα, ο δημιουργικός προβληματισμός για το μοντέλο που επρόκειτο να αντικαταστήσει στη γκάμα της εταιρείας τη «Rosalie», βρισκόταν σε εξέλιξη. Η ομάδα που το σχεδίασε, με επικεφαλής τον Αndre Lefebvre και «πρώτο βιολί» τον Flaminio Bertoni χρησιμοποίησε καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για την εποχή, όπως η μπροστινή κίνηση (εξ ου και η ονομασία «Τraction Avant»), η ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς με ράβδους στρέψης, τα υδραυλικά φρένα και ο εκκεντροφόρος επικεφαλής. Αρχής γενομένης τον Φεβρουάριο του 1933, δύο πρωτότυπα του αυτοκινήτου ήταν έτοιμα τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς. Δύο μήνες αργότερα παρουσιάστηκαν στον Andre Citroen, ενώ τον Απρίλιο της επόμενης χρονιάς η έκδοση παραγωγής ήταν έτοιμη και το ένδοξο ταξίδι της «Traction Avant» στον κόσμο της Αυτοκίνησης ξεκινούσε…

Η μεγαλύτερη επιτυχία

Ευτυχές για την «Τraction Avant» ήταν το γεγονός ότι ο νέος ιδιοκτήτης, που συνάμα ήταν και ο μεγαλύτερος πιστωτής του Andre Citroen, αποδείχθηκε υπέρμαχος τoυ νέου μοντέλου. Το αποτέλεσμα ήταν το αυτοκίνητο να μείνει στην παραγωγή για 23 χρόνια, να κατασκευαστεί συνολικά σε 759.110 μονάδες και να παραχθεί κατόπιν αδείας του γαλλικού εργοστασίου σε ακόμη έξι χώρες. Στην τελευταία περίοδο της σταδιοδρομίας του, το 1954 και στην έκδοση «15Η», εφοδιάστηκε με υδροπνευματική ανάρτηση στον πίσω άξονα, που διατηρούσε σταθερό το ύψος του από το δρόμο, ανεξάρτητα από τους επιβάτες και το βάρος των αποσκευών. Αυτή ήταν μια ιδέα που ερευνούσε από το 1942 ο μηχανικός της Citroen Paul Mages, την οποία εξέλιξε κατά τη διάρκεια της κατοχής της χώρας του από τους Ναζί. Με τον τρόπο αυτό η «Traction Avant» έγινε ο «δοκιμαστικός σωλήνας» για την ανάπτυξη της πλήρως εξελιγμένης (στον εμπρός και στον πίσω άξονα) υδροπνευματικής ανάρτησης του επερχόμενου DS, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1955.

Αμαξώματα και εκδόσεις

Oι αριθμοί που υιοθετήθηκαν για την κωδικοποίηση των διάφορων εκδόσεων του αυτοκινήτου δεν ήταν ασυνήθιστοι στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, αφού αντιστοιχούσαν στο φορολογικό σύστημα της χώρας και ήταν σε χρήση και από τους άλλους κατασκευαστές, όπως η Peugeot και η Renault. To 7, το 11 και το 15 παρέπεμπαν σε φορολογήσιμους ίππους, οπότε και η κλιμάκωση των μοντέλων ήταν ανάλογη. Η Citroen «Τraction Avant», στη μακρά διάρκεια της εμπορικής της σταδιοδρομίας, κυκλοφόρησε συνολικά σε τέσσερα είδη αμαξωμάτων: Sedan, Familiale, Coupe & Hatchback. Το τριών όγκων Sedan διέθετε και εκδόσεις με το μακρύτερο μεταξόνιο των 3.270 χλστ., οι οποίες όμως δε συνοδεύονταν με τον κινητήρα των 7 φορολογήσιμων ίππων, που συνδυάζονταν αποκλειστικά με το «κοντό». Το Familiale ήταν μεγαλύτερο σε μήκος, φθάνοντας τα 4.960 χλστ. ώστε να υπάρχει ο ανάλογος χώρος για τρεις σειρές καθισμάτων, με εννέα θέσεις. Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος όμως επηρέασε πολύ την παραγωγή του, η οποία άρχισε ξανά μόλις το 1953, με οκταθέσιες πλέον εκδόσεις. Η Familiale ξεχώριζε αμέσως από τη Sedan, αφού διέθετε έξι πλευρικά παράθυρα. Ίσως οι πιο όμορφες Τraction Avant να είναι εκείνες με το δίθυρο Coupe αμάξωμα, οι οποίες αρχικά διέθεταν και ένα εξωτερικό κάθισμα πίσω (όπως στο αυτοκίνητο του Donald Duck), που σύντομα καταργήθηκε για λόγους ασφαλείας. Σίγουρα όμως οι πιο σπάνιες είναι οι Cabriolet, καθώς πολύ λίγες από αυτές κατασκευάστηκαν.  Τέλος, η Ηatchback των δύο όγκων που είναι γνωστή ως Commerciale, παρουσιάστηκε τις παραμονές του πολέμου και ήταν μπροστά από την εποχή της, με την πίσω πόρτα να αποτελείται από δύο ίσα μεταξύ τους τμήματα, το επάνω και το κάτω. Αυτό άλλαξε το 1954, όταν η παραγωγή της άρχισε ξανά, καθώς η πόρτα ήταν πλέον ενιαία και άνοιγε μέχρι το ύψος της οροφής.

Κινητήρες

1934 7A: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.303 κ.εκ., 32 ίπποι
1934 7B: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.529 κ.εκ., 35 ίπποι
1934 7S: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.911 κ.εκ., 46 ίπποι
1935-1940 7C: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.628 κ.εκ., 36 ίπποι
1935-1938 11A-11B: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.911 κ.εκ., 46 ίπποι
1939-1954 11B: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.911 κ.εκ., 56 ίπποι
1955-1957 11D: 4κύλινδρος σε σειρά, 1.911 κ.εκ., 60 ίπποι
1938-1955 15/6: 6κύλινδρος σε σειρά, 2.866 κ.εκ., 77 ίπποι

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

CITROEN TRACTION AVANT 11L (1934)
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.911 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 78 mm x 100 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.9:1
Ισχύς: 46 ίπποι στις 3.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 106 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.450 χλστ.
Πλάτος: 1.620 χλστ.
Ύψος: 1.540 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.910 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ.
Mετατρόχιο πίσω: 1.320 χλστ.

CITROEN TRACTION AVANT 15/6 Η (1954)
Αμάξωμα: 4θυρο sedan
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.866 κ.εκ.
Ισχύς: 77 ίπποι στις 3.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 135 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.760 χλστ.
Πλάτος: 1.760 χλστ.
Ύψος: 1.560 χλστ.
Bάρος: 1.400 κιλά

carhistory

Photos: Citroen