Carhistory.gr Logo
  » lost names » Claveau Automobiles
Claveau Automobiles
lost names

O Emile Claveau ήταν ένας άνθρωπος που υπηρέτησε την Αυτοκίνηση με τον δικό του τρόπο και αυτή είναι μια καλή ευκαιρία να μιλήσουμε για τις προηγμένης τεχνολογίας δημιουργίες του.

O ξεχασμένος στις ημέρες μας Γάλλος ερευνητής και εφευρέτης Εmile Claveau δεν διέθετε αυτό που ονομάζουμε τυπικά προσόντα, αφού οι σπουδές του δεν είχαν σχέση με την μηχανολογία ή έστω με τη βιομηχανική σχεδίαση, αλλά με τη ζωγραφική (ήταν απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Toυρ). Ωστόσο, στα 25 περίπου χρόνια που δραστηριοποιήθηκε στο χώρο του αυτοκινήτου, ο αυτοδίδακτος σχεδιαστής-μηχανικός απέδειξε πως είχε πάντοτε καλές ιδέες και πως έβλεπε μπροστά από την εποχή του. Παρά το γεγονός ότι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως κατασκευαστής με εμπορικό δαιμόνιο, αφού σε όλη τη σταδιοδρομία του πούλησε ελάχιστα αυτοκίνητα, ο Claveau είχε τελικά δίκιο σε ό,τι με μεγάλη βεβαιότητα υποστήριζε.

Ο επίμονος Γάλλος...
Ο Εmile ήταν ξεκάθαρα υπέρ της τεχνολογικής και χωροταξικής υπεροχής της μετάδοσης της κίνησης των οχημάτων στους εμπρός τροχούς, αρκετά χρόνια πριν η γερμανική DKW παρουσιάσει το Frontwagen, που έχει καταγραφεί ως το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο παραγωγής στην ιστορία (1931). Η απαλλαγή του αυτοκινήτου από το τούνελ της μετάδοσης και η παραχώρηση μεγαλύτερων χώρων στους επιβάτες ήταν γι αυτόν ένα εξίσου μεγάλο κέρδος σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση της καμπίνας. Η δεύτερη εμμονή του είχε να κάνει με την υιοθέτηση ανεξάρτητων αναρτήσεων σε όλους τους τροχούς, την εποχή που οι πρώτοι τολμηροί είχαν μόλις εμφανιστεί με ανεξάρτητες μόνο τις εμπρός. Όμως το πεδίο όπου οι γνωρίζοντες του βγάζουν το καπέλο, ήταν η μακρόχρονη προσήλωση στη μελέτη της αεροδυναμικής και στην εφαρμογή της στην Αυτοκίνηση, από τις αρχές κιόλας της δεκαετίας του '20. Έτσι παρουσίασε πρωτόγνωρα οχήματα με το σχήμα της σταγόνας, σε πρωτότυπη μορφή ή σε σχεδιαστική σπουδή και κάποια από αυτά με αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd) μόλις 0,29, όσο δηλαδή και η Citroen-Maserati (SM) της δεκαετίας του '70. Λέγεται ότι η δεύτερη πλήρως αεροδυναμική δημιουργία του, που την παρουσίασε υπό κλίμακα το 1930, έδωσε ιδέες στον Porsche για την σχεδίαση της Mercedes 170 H (W28) και αργότερα του σκαθαριού της Volkswagen. Ο Αυστριακός καθηγητής πιθανά είχε υπόψη του και την επιλογή της τοποθέτησης του κινητήρα στο κέντρο του αμαξώματος, που ο Emile είχε επιδείξει το 1926 στην πιο γνωστή από τις αεροδυναμικές κατασκευές του, όταν την εφάρμοσε και εκείνος για τα μονοθέσια της Auto Union στα Ευρωπαϊκά Grand Prix (1934). Σταθερός στις επιλογές του και με τις δημόσιες σχέσεις να μην είναι το δυνατό σημείο του, ο Claveau δεν έκανε παραχωρήσεις στις επιταγές του αεροδυναμικού σχεδιασμού, προκειμένου να καταλήξει σε μοντέλα παραγωγής με εξωτερική εμφάνιση που θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή από τον μέσο αγοραστή. Παρά την τεχνολογική υπεροχή των οχημάτων που παρουσίαζε, η αμφιλεγόμενη για τα μέτρα της εποχής αισθητική τους και το υψηλό τους κόστος θα απέτρεπαν κάθε υποψήφιο να τα αποκτήσει.

Claveau Automobiles

O Emile Claveau ξεκίνησε να κατασκευάζει οχήματα στο Παρίσι το 1923, αρχής γενομένης από το αεροδυναμικό 4CV, που διαθέσιμο ως sedan και cabriolet ήταν το μόνο μοντέλο της εταιρείας που είχε κάποιες ολιγάριθμες πωλήσεις. Χρησιμοποίησε δύο τύπους κινητήρων, έναν επίπεδο αερόψυκτο τετρακύλινδρο και έναν δίχρονο των δύο κυλίνδρων, που ήταν τοποθετημένοι πίσω. Η εξέλιξη εκείνου του αυτοκινήτου ήταν τα 6CV και 7CV των αρχών της δεκαετίας του '30, με τον κινητήρα πλέον τοποθετημένο εμπρός και την μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Όμως, η αληθινή επανάσταση του Claveau έλαβε χώρα στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1926, με την παρουσίαση του αεροδυναμικού sedan με το όνομα Auto Bloc, που εκτός των άλλων είχε τον κινητήρα του εγκατεστημένο στο κέντρο του αυτοφερόμενου αμαξώματός του, για την ιδανική κατανομή του βάρους μεταξύ των δύο αξόνων. To υπό κλίμακα μοντέλο του 1930 που βελτιστοποιούσε εκείνο το πρωτότυπο είχε περισσότερους χώρους για τους επιβάτες και ήταν κατά κάποιο τρόπο μια απάντηση στα ανάλογης αεροδυναμικής φιλοσοφίας Aerodinamica του 1914 και του Tropfenwagen της Rumpler των αρχών της δεκαετίας του '20. Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο ο Claveau επανήλθε στο προσκήνιο μέσω ενός ευμεγέθους σε διαστάσεις οκτακύλινδρου sedan, του Descartes, που έλαβε το συγκεκριμένο όνομα για να τιμήσει τον μεγάλο φιλόσοφο René Descartes. Το πρωτότυπο αυτού του αυτοκινήτου το είχε παρουσιάσει, σε κλίμακα 1 προς 5, στο Σαλόνι του Παρισιού το 1947. Όμως ο Καρτέσιος δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή, ενώ το ίδιο συνέβη και με το πολύ αξιόλογο 5CV του 1956, που διέθετε κινητήρα της DKW και στις ημέρες μας αποτελεί σημαντικό έκθεμα του Tampa Bay Automobile Museum.

CLAVEAU DESCARTES

TEXNIKA XAPAKTHPIΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 2.299 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 66 mm x 84 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.0:1
Καρμπιρατέρ: 1 Zenith EEI 30
Ισχύς: 85 ίπποι στις 4.200 σ.α.λ.
Ροπή: 18 χλγμ. στις 2.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 4.970 χλστ.
Πλάτος: 1.770 χλστ.
Ύψος: 1.550 χλστ.
Μεταξόνιο: 3.070 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.400 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.400 χλστ.
Βάρος: 900 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας