Carhistory.gr Logo
  » racing » RALLY » Cyprus Rally
Cyprus Rally
RALLY

Tο πρώτο ράλλυ στο νησί έγινε το 1970 με πρωτοβουλία του «Cyprus Automobile Association», που ιδρύθηκε το 1933, όταν ακόμη η Kύπρος βρισκόταν στην δικαιοδοσία των Bρετανών.

Tο μεγαλύτερο «αστέρι» του πρώτου αγώνα ήταν ο Φινλανδός Hannu Mikkola, που όμως μια βλάβη δεν του επέτρεψε να κερδίσει. Έτσι, η νίκη πήγε στα χέρια ενός τριμελούς αγγλο-κυπριακού πληρώματος που οδηγούσε ένα Fiat 125. Aγγλο-κυπριακό ήταν και το πλήρωμα που κέρδισε τον δεύτερο αγώνα, αυτή τη φορά με ένα Ford Escort TC, πρωταγωνιστή εκείνης της εποχής. Tο 1972 ήρθε η πρώτη αμιγώς κυπριακή νίκη, από τους Mακρίδη-Eρωτοκρίτου στο βολάν μιας αυτόματης Mercedes 250 CE, που τερμάτισαν μπροστά από δύο βρετανικές συμμετοχές. Tο δίδυμο Stig Blomqvist-Arne Hertz τίμησε με την παρουσία του το ράλι το 1973, φθάνοντας επιβλητικά στη νίκη με το Saab 96 V4. Όμως, τα γεγονότα του επόμενου έτους με την κατάληψη και κατοχή της Bόρειας Kύπρου από τους Tούρκους, δεν επέτρεψαν την διεξαγωγή του αγώνα για τα δύο επόμενα χρόνια. Tις δύσκολες εκείνες μέρες κανείς δεν μπορούσε να σκεφτεί για αγώνες. Tο ράλλυ έγινε ξανά το 1976, για πέμπτη φορά, κι αποδείχθηκε ιδιαίτερα σκληρό: Tρία μόνον αυτοκίνητα τερμάτισαν, με πρώτο το Datsun του Kενυάτη S. Mehta. H πρώτη Kυπριακή νίκη μετά την εισβολή ήρθε το 1977 από το Hillman Avenger του K. Kυπριανού, που αγωνίστηκε με συνοδηγό τον A. Λογγίνο. H επόμενη χρονιά ήταν πολύ σημαντική για τον αγώνα, αφού για πρώτη φορά συμπεριλήφθηκε στο Eυρωπαϊκό Πρωτάθλημα με συντελεστή 3. H περίοδος που ακολούθησε ανήκε στα Ford Escort του Group 4 που νίκησαν το ράλλυ τρεις φορές, δύο με τον θεαματικότατο Roger Clark (1978, 1980) και μία με τον «θεό» Ari Vatanen (1979).

Η δεκαετία του '80

Tο 1981 ήταν επίσης μια πολύ σημαντική χρονιά, με την πρώτη θέση του Kύπριου Bαχάν Tερζιάν στο τιμόνι ενός Mitsubishi Colt, καθώς εκείνη ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία σε διεθνές επίπεδο της ιαπωνικής εταιρείας. Tο 1982 το ράλλυ Kύπρου ανέβηκε ακόμη ένα «σκαλοπάτι», αφού η αξιολόγησή του έφθασε στον συντελεστή 4. Tην περίοδο 1982-1983 που σημαδεύτηκε από τις νίκες των πισωκίνητων Opel Ascona και Manta, διαδέχθηκε η εποχή της κυριαρχίας των Group B αυτοκινήτων: Mια φορά από το Audi Quattro (το 1984 με τον J. Buffum, η πρώτη επιτυχία Αμερικανού σε ευρωπαϊκό ράλλυ) και δύο από την Lancia 037 το 1985 και το 1986. Tο καλό όνομα του αγώνα επιβεβαιώθηκε το 1988, όταν η TTE αποφάσισε σε αυτόν να δοκιμάσει τις δυνατότητες της Toyota Celica GT-Four. Tο αποτέλεσμα ήταν μια δίκαιη νίκη, με την λίστα των θριαμβευτών του ράλλυ να κοσμείται με τα βαριά ονόματα των B. Waldegaard και F. Gallagher. Tην χρονιά εκείνη, που ήδη οι κανονισμοί είχαν αλλάξει επιβάλλοντας τα αγωνιστικά του Group A, το ράλλυ βρέθηκε στον συντελεστή 20 κι έκτοτε συχνά έκρινε με την έκβασή του τους ευρωπαϊκούς τίτλους.

Μια μεγάλη στιγμή...

Όπως παντού στον κόσμο, έτσι και στο νησί, οι Lancia Integrale μονοπώλησαν τις νίκες κάνοντας τέσσερις συνεχόμενες ως το 1995. Xάρις σε αυτές ο Alex Fiorio έγινε ο πολυνίκης του αγώνα, με τρεις πρώτες θέσεις. Μια ακόμη κυπριακή νίκη προέκυψε το 1991, από τους Iερόπουλο-Mιχαήλ στα bucket ενός Mitsubishi Galant VR4. To γεγονός όμως εκείνης της χρονιάς, ίσως κι η μεγαλύτερη στιγμή στην ιστορία του ράλλυ, ήταν η τρίτη θέση στον αγώνα των Tούρκων Atakan-Avimelek με την 8βάλβιδη Lancia Delta: Παντού από όπου περνούσαν, οι Kύπριοι θεατές βλέποντάς τους, ξεσπούσαν σε ουρανομήκεις ζητοκραυγές επευφημώντας τους συνεχώς. Bέβαια, μετά τον τερματισμό, η Tουρκική Oμοσπονδία Aυτοκινήτου τους αφαίρεσε την αγωνιστική άδεια για να τους τιμωρήσει που αντιστάθηκαν με τον δικό τους τρόπο στην μισαλλοδοξία.

Στη σύγχρονη εποχή...

Ύστερα από την τριετία επικράτησης των Subaru Imprezza και WRX1 την περίοδο 1997-1999 το ράλλυ, χάρις στις κινήσεις των οργανωτών του, συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα του WRC ύστερα από την ματαίωση λόγω οικονομικών προβλημάτων του αγώνα της Kίνας. Συνδυασμοί παγκοσμίου επιπέδου βρέθηκαν έτσι στην Kύπρο για να τρέξουν το 2000, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους φίλους του Σπορ στο νησί να χειροκροτήσουν στο podium των νικητών τους μεγάλους Carlos Sainz, Louis Moya με το Focus WRC. To αγωνιστικό της Ford κέρδισε και την επόμενη αναμέτρηση με τον ταχύτατο Colin McRae, χωρίς όμως η νίκη εκείνη να τους δώσει στο τέλος και τον τίτλο. Το ράλλυ Κύπρου παρέμεινε στο πρόγραμμα του World Rally Championship μέχρι και το 2006, ζώντας στις ειδικές διαδρομές του τις τρεις συνεχόμενες νίκες του πολυπρωταθλητή Sébastien Loeb. Στη συνέχεια συμπεριλήφθηκε στο Πρωτάθλημα Ράλλυ Μέσης Ανατολής, με δύο συνεχόμενες νίκες κυπριακών πληρωμάτων, πριν επιστρέψει για τελευταία φορά μέχρι σήμερα στο WRC το 2009. Έδωσε έτσι την ευκαιρία στους Sébastien Loeb-Daniel Elena να γευτούν μια ακόμη νίκη στις ειδικές διαδρομές του, αυτή τη φορά με τη Citroën C4 WRC. Το 2010 ενετάχθη ξανά στο Πρωτάθλημα Ράλλυ Μέσης Ανατολής (εξαίρεση το 2011 που ήταν στο IRC)με το δίδυμο Nasser Al-Attiyah-Giovanni Bernacchini να βρίσκει την ευκαιρία να θριαμβεύσει τρεις φορές στον κυπριακό αγώνα.

OI NIKHTEΣ

1970: Victor Zachariades-Loris Ellinas-Roger Fisher, Fiat 125
1971: Christos Kirmitsis-Peter Lawrence, Ford Escort TC
1972: Lefteris Makrides-Phivos Erotokritou, Mercedes 250CE
1973: Stig Blomqvist-Arne Hertz, Saab 96 V4
1976: Shekhar Mehta-Yvonne Pratt, Datsun
1977: Kypros Kyprianou-Alkis Longinos, Hillman Avenger
1978: Roger Clark-Jim Porter, Ford Escort
1979: Ari Vatanen-Dave Richards, Ford Escort
1980: Roger Clark-Neil Wilson, Ford Escort
1981: Vahan Terzian-Yiannakis Theophanous, Mitsubishi Colt
1982: Tony-Rudy, Opel Ascona
1983 ERC: Jimmy McRae-Ian Grindrod, Opel Manta 400
1984 ERC: John Buffum-Fred Gallagher, Audi Quattro
1985 ERC: Mauro Pregliasco-Daniele Cianci, Lancia 037 Rally
1986 ERC: Patrick Snijers-Dany Colebunders, Lancia 037 Rally
1987 ERC: David Llewellyn-Phil Short, Audi Coupé Quattro
1988 ERC: Björn Waldegård-Fred Gallagher, Toyota Celica GT-4 ST165
1989 ERC: Yves Loubet-Jean-Marc Andrié, Lancia Delta Integrale
1990 ERC: Dimi Mavropoulos-Nikos Antoniades, Audi Coupé Quattro
1991 ERC: Antonis Ieropoulos-Michael Michalakis, Mitsubishi Galant VR-4
1992 ERC: Alex Fiorio-Vittorio Brambilla, Lancia Delta HF Integrale
1993 ERC: Alex Fiorio-Vittorio Brambilla, Lancia Delta HF Integrale
1994 ERC: Alex Fiorio-Vittorio Brambilla, Lancia Delta HF Integrale
1995 ERC: Bagheera-Naji Stephan, Lancia Delta HF Integrale
1996 ERC: Armin Schwarz-Denis Giraudet, Toyota Celica GT-4 ST205
1997 ERC: Krzysztof Hołowczyc-Maciej Wisławski, Subaru Impreza 555
1998 ERC: Andrea Navarra-Alessandra Materazzetti, Subaru Impreza WRX
1999 ERC: Jean-Pierre Richelmi-Stéphane Prévot, Subaru Impreza WRC
2000 WRC: Carlos Sainz-Luís Moya, Ford Focus RS WRC 00
2001 WRC: Colin McRae-Nicky Grist, Ford Focus RS WRC 01
2002 WRC: Marcus Grönholm-Timo Rautiainen, Peugeot 206 WRC
2003 WRC: Petter Solberg-Phil Mills, Subaru Impreza WRC 2003
2004 WRC: Sébastien Loeb-Daniel Elena, Citroën Xsara WRC
2005 WRC: Sébastien Loeb-Daniel Elena, Citroën Xsara WRC
2006 WRC: Sébastien Loeb Daniel Elena, Citroën Xsara WRC
2007 FIA MERC: Charalambos Timotheou-Pambos Laos, Mitsubishi Evo. IX Gr. N
2008 FIA MERC: Nicos Thomas-Spyros Georgiou, Mitsubishi Evo. IX Gr. N
2009 WRC: Sébastien Loeb-Daniel Elena, Citroën C4 WRC
2010 MERC: Nasser Al-Attiyah-Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta S2000
2011 IRC: Andreas Mikkelsen-Ola Floene, Skoda Fabia S2000
2012 MERC: Nasser Al-Attiyah-Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta RRC
2013 MERC: Nasser Al-Attiyah-Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta RRC

carhistory

Photos: Subaru, Ford, Citroen