Carhistory.gr Logo
  » lost names » DKW F89
DKW F89
lost names

Το τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου βρήκε την Auto Union σοβαρά τραυματισμένη, καθώςκαι θύμα της διαίρεσης της Γερμανίας σε δύο στρατόπεδα. Ωστόσο, έστω και με καθυστέρηση, η πρώτη άνοιξη ήρθε για τον μεγάλο κατασκευαστικό όμιλο με το DKW F89.

Στα χρόνια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου τα εργοστάσια της Αuto Union κατασκεύαζαν κυρίως ελαφρά τεθωρακισμένα οχήματα κι ερπυστριοφόρα φορτηγά για την Wermacht. Εξαιτίας αυτής της δραστηριότητας οι εγκαταστάσεις της βομβαρδίστηκαν από τους Συμμάχους, με αποτέλεσμα τις καταστροφές σε τεχνικό υλικό και μέσα παραγωγής. Μετά το 1945 όλες οι βιομηχανικές μονάδες της εταιρείας βρέθηκαν στον σοβιετικό τομέα ελέγχου. Τότε η Αudi, η DKW, η Wanderer και η Horch εθνικοποιήθηκαν με σκοπό το εναπομείναν υλικό και η τεχνογνωσία τους να καλύψει τις άμεσες ανάγκες της μεταπολεμικής περιόδου. Όταν ιδρύθηκε η Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, μέσα σε ψυχροπολεμικό κλίμα μεταξύ των δύο κυρίαρχων πολιτικο-οικονομικών συστημάτων, η Αuto Union έχασε κάθε ελπίδα να επιστρέψει στις παλιές της εγκαταστάσεις. Το «Ανατολικό Μπλοκ» τα επόμενα χρόνια θα κατασκεύαζε σε αυτές τα δικά του αυτοκίνητα: H αρχή έγινε το 1948 με τα IFA, που δεν ήταν παρά δίχρονα αυτοκίνητα με σασί της DKW που συναρμολογούνταν στο παλιό εργοστάσιο της Αudi στο Ζwickau. Για την Auto Union μέλλον υπήρχε μόνο στην τότε Ομοσπονδιακή Γερμανία, όπου και επαναδραστηριοποιήθηκε το 1949 μετακομίζοντας στο Düsseldorf. Ύστερα από ένα χρόνο η εταιρεία μετέφερε μέρος της υποδομής της στο Ingolstadt, συνεχίζοντας και εκεί την προσπάθεια να σταθεί στα πόδια της μετά από δεκαετή παύση και αναμονή.

H πρώτη μεταπολεμική παραγωγή
H παραγωγή της Auto Union ξεκίνησε ξανά τον Αύγουστο του 1950, με ένα δίχρονο δικύλινδρο μοντέλο των 684 κ.εκ., το «F89». Tο αυτοκίνητο ήταν προσθιοκίνητο, διατηρώντας όλα τα χαρακτηριστικά των προπολεμικών DKW. Tο αμάξωμα των coupe και cabriolet εκδόσεων είχε επιμεληθεί η καροσερία Karmann από το Όσναμπρικ, στην οποία ανατέθηκε η παραγωγή τους, που αρίθμησαν συνολικά 7.000 μονάδες. Στο τέλος εκείνης της χρονιάς τα αποτελέσματα κρίθηκαν ικανοποιητικά για τα τότε δεδομένα της εταιρείας: 4.044 εργαζόμενοι είχαν ολοκληρώσει 1.380 αυτοκίνητα, 6.873 τρανσπόρτερς και 24.606 μοτοσικλέτες (η DKW παρέμενε τότε ένας από τους κυριότερους Γερμανούς κατασκευαστές δικύκλων). Όσο για το πρώτο μεταπολεμικό επιβατικό μοντέλο της DKW, που παραγόταν στις νέες εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Ντίσελντορφ και στη βασική του έκδοση κόστιζε 5.830 γερμανικά μάρκα, ήταν ένα αυτοκίνητο που συνδύαζε το μοντέρνο για την εποχή αμάξωμα του πρωτοτύπου «F9» του 1939 με τον αξιόπιστο δίχρονο κινητήρα των 23 ίππων που προερχόταν από το «F8». Το «F89» ήταν διαθέσιμο ως saloon, διθέσιο ή τετραθέσιο convertible, coupe και estate με την προσθετική ονομασία Universal. Tο 1953 η γκάμα της DKW ενισχύθηκε και με το «F91», επίσης δίχρονο και με κινητήρα τρικύλινδρο των 896 κυβικών εκατοστών. Eκείνο το αυτοκίνητο, που αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές και η παραγωγή του έφθασε τις 230.000 μονάδες, βασίστηκε στο πρωτότυπο «F9» που διασώθηκε από τη λαίλαπα του πολέμου. Τον επόμενο χρόνο η σταδιοδρομία του «F89» ολοκληρώθηκε, με τη συνολική του παραγωγή να αριθμεί 59.475 μονάδες.

Ο ανθρώπινος παράγοντας
Tην μεγαλύτερη συμβολή για την επιτυχημένη επαναλειτουργία της Auto Union είχαν οι Karl Khan και Richard Bruhn, ανώτατα στελέχη της εταιρείας από την προπολεμική εποχή: O πρώτος δούλευε με τον Rasmussen από το 1922 και ο δεύτερος βρέθηκε στον όμιλο από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’30. Kαι οι δύο αποσύρθηκαν από την δράση την διετία 1956-1957, αφήνοντας την πρωτοβουλία κυρίως στον Γουίλιαμ Bέρνερ και τον δόκτορα Bέρνερ Xένζε.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

DKW F89 P MEISTERKLASSE LIMOUSINE (1950)
Αμάξωμα: δίθυρο sedan
Kινητήρας
: δίχρονος δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 684 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 76 mm x 76 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.25:1
Καρμπιρατέρ: Solex 32PBI
Ισχύς: 23 ίπποι στις 4.200 σ.α.λ.
Ροπή
: 45 Nm στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης
: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 99 χλμ/ώρα
0-90 χλμ./ώρα: 44 δλ.
Μήκος: 4.200 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.450 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.350 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.190 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 790 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1950-1954
Μονάδες παραγωγής: 59.475 (όλοι οι τύποι)

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Audi