Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Dacia 1100
Dacia 1100
iron curtain

Το πρώτο μοντέλο παραγωγής της ρουμανικής εταιρείας

Η αυτοκινητοβιομηχανία της Dacia ιδρύθηκε το 1966 στο Colibasi, που σήμερα λέγεται Mioveni, μια όμορφη μικρή πόλη που απέχει 15 χιλιόμετρα από το Pitesti. H αρχική επίσημη ονομασία της, πριν επικρατήσει οριστικά το αρχαίο όνομα της Ρουμανίας (Δακία) ήταν Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP). To μεγαλεπήβολο εγχείρημα της κατασκευής και λειτουργίας ενός εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων μέσα στη Ρουμανία, εντασσόταν στη γενικότερη προσπάθεια εκβιομηχάνισης της χώρας, που βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη στα μέσα της δεκαετίας του '60. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού, οι εμπνευστές του προγράμματος αποφάσισαν να μην κατασκευάσουν ένα εξαρχής δικό τους μοντέλο (μια διαδικασία ιδιαίτερα χρονοβόρα έως την υλοποίησή της) και αντί αυτού να ζητήσουν την άδεια παραγωγής στη χώρα τους ενός από τα γνωστά ευρωπαϊκά μοντέλα των 1.100 έως 1.300 κυβικών εκατοστών. Όταν ανακοίνωσαν τις προθέσεις τους, αρκετά εργοστάσια εκδήλωσαν ζωηρό ενδιαφέρον, υποβάλλοντας προτάσεις. H Peugeot έβαλε στο τραπέζι των συζητήσεων το 204, η Fiat το 1100D, η Alfa Romeo τα μοντέλα της στα 1.300 κυβικά, η Austin το Mini και η Renault το 10. Όμως, την απόφαση έκρινε η ιστορική επίσκεψη του Προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας Charles de Gaulle στοΒουκουρέστι το 1966 και η συνάντησή του με τον Νicolae Ceausescu, που τότε συμπλήρωνε ένα χρόνο στην ηγεσία της Ρουμανίας: H Renault ήταν η τελική επιλογή. Η σύμβαση της συνεργασίας υπογράφτηκε τον Σεπτέμβριο του 1966 και μέχρι τα μέσα της επόμενης χρονιάς, σε χρόνο ρεκόρ, οι κτιριακές εγκαταστάσεις του εργοστασίου ήταν έτοιμες. Την 1η Ιουλίου του 1968 η UAP είχε ήδη 217 υπαλλήλους, ενώ στις 3 Αυγούστου ξεκίνησε δοκιμαστικά το πρώτο πρόγραμμα εργασιών. Στόχος των Ρουμάνων ήταν η παραγωγή του Renault 12, όμως η καθυστέρηση της έναρξης παραγωγής του μοντέλου στη Γαλλία (ξεκίνησε τελικά το δεύτερο εξάμηνο του 1969), άλλαξε αναγκαστικά την επιλογή τους. Έτσι, αφού αρχικά οι υπεύθυνοι του εργοστασίου φλέρταραν με το 16, ως μεταβατική λύση προέκυψε το 8...

Λίγα λόγια για το 8

Με την κωδική ονομασία «8» είναι γνωστό ένα μικρό τετράθυρο γαλλικό αυτοκίνητο οικογενειακού χαρακτήρα, με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω, που παραγόταν από τη Renault στη μεγαλύτερη διάρκεια της δεκαετίας του ’60. Η ομοιότητά του με το προσθιοκίνητο πρωτότυπο «Tipo 103» της Αlfa Romeo δεν είναι τυχαία, αφού στα χρόνια που προηγήθηκαν της εμφάνισης του «8» Γάλλοι και Ιταλοί είχαν μια δημιουργική συνεργασία στη σχεδίαση και ανάπτυξη μικρών και οικονομικών μοντέλων. Το Renault 8 παραγωγής παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1962. Bασισμένο στο «Dauphine», ήταν το πρώτο μικρό σε διαστάσεις αυτοκίνητο που διέθετε δισκόφρενα τόσο στους εμπρός, όσο και στους πίσω τροχούς. Αρχικός του κινητήρας ήταν ένας νέος, τετρακύλινδρος σε σειρά των 956 κ.εκ., με ισχύ 44 ίππων.

Το 8 γίνεται 1100

Η παραγωγή του 8 στην φιλόδοξη βαλκανική χώρα ξεκίνησε στις 20 Αυγούστου 1968, με τον πρόεδρο της Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Ρουμανίας Nicolae Ceausescu να το οδηγεί πρώτος και στη συνέχεια να το παραλαμβάνει τιμητικά ως δώρο. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Renault πρόσφερε κάθε δυνατή βοήθεια και στο επίπεδο της απαιτούμενης τεχνογνωσίας. Το Dacia 1100, όπως τελικά καθιερώθηκε να λέγεται, ήταν ελάχιστα διαφοροποιημένο από το γαλλικό αδελφάκι του. Εκτός από το διαφορετικό λογότυπο και κάποιες μικροαλλαγές στη μάσκα που προέκυψαν το 1970, δε μπορούσες να το ξεχωρίσεις από αυτό. Παραγόταν σε πέντε χρώματα (κόκκινο, λευκό, μαύρο, γκρί, πράσινο) και έμεινε στη γκάμα της εταιρείας μέχρι το 1971, όταν έφτασε πια η ώρα για την παραγωγή του Renault 12 ως (Dacia 1300) στη Ρουμανία. Η συνολική παραγωγή του αρίθμησε 37.546 μονάδες, από τις οποίες λιγότερες από 100 αφορούσαν στην 1100S, που χρησιμοποιήθηκε κυρίως από το Υπουργείο Εσωτερικών.

ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

1968: 2.030
1969: 12.375
1970: 12.122
1971: 11.019
ΣΥΝΟΛΟ: 37.546

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

DACIA 1100
Πρώτη εμφάνιση: Αύγουστος 1968
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά τοποθετημένος πίσω
Κυβισμός: 1.108 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 72 mm
Καρμπιρατέρ: Solex DITA-32
Ισχύς: 46 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 132 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 6,8 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.990 χλστ.
Πλάτος: 1.490 χλστ.
Ύψος: 1.410 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.270 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.220 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 38 λίτρα
Βάρος: 760 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1968-1971
Μονάδες παραγωγής: 37.546

 

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Κώστας Πίσπας, daciaclassic.com