Carhistory.gr Logo
  » product » 1951-2000 » Daihatsu Compagno
Daihatsu Compagno
1951-2000

Tο πρώτο τετράτροχο επιβατικό μοντέλο της Daihatsu

To Compagno παραγόταν στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου από το 1963 μέχρι το 1970, έχοντας ξεκινήσει την σταδιοδρομία του στη γκάμα της Daihatsu την εποχή που εκείνη ήταν ανεξάρτητη, πριν ακόμη προσδεθεί στο άρμα της Toyota. Σχεδιάστηκε με τρόπο που να μπορεί να εξυπηρετήσει πολλούς τύπους αμαξωμάτων. Ήταν διαθέσιμο ως δίθυρο και τετράθυρο sedan, δίθυρο pick-up, τρίθυρο van, τρίθυρο wagon και convertible. Το πρωτότυπο του μοντέλου εκτέθηκε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό στο Motor Show του Tokyo το 1961 και στον εξωτερικό σχεδιασμό του δανειζόταν πολλά στοιχεία από το Fiat 1800/2100. Ωστόσο, κρίθηκε από τους ιθύνοντες ως μη ισορροπημένο, με αποτέλεσμα η έκδοση παραγωγής του να είναι αρκετά διαφορετική. Το Compagno δεν έφερε τίποτε καινούργιο στον κόσμο της Αυτοκίνησης, καθώς από τεχνικής πλευράς δεν ακολούθησε μοντέρνους δρόμους. Το πλαίσιό του δεν ήταν αυτοφερόμενο, όπως ήταν το συνηθέστερο από πολύ καιρό ακόμα και σε εκείνη την εποχή, αλλά τύπου σκάλας. Επίσης, ούτε η ανάρτησή του διέθετε κάτι σύγχρονο, υιοθετώντας ράβδο στρέψης εμπρός και ημιελλειπτικά φύλλα σούστας πίσω. Το τοποθετημένο μπροστά 4κύλινδρο σε σειρά μηχανικό του σύνολο, αρχικά των 800 κ.εκ., συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων ή με αυτόματο των δύο. Η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς, ενώ το βάρος του δεν ξεπερνούσε τα 800 κιλά.

Οι πρώτες εκδόσεις...

Το πρώτο μοντέλο της σειράς Compagno ήταν το ελαφρύ τρίθυρο Light Van (F30V), του οποίου η παραγωγή ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1963. Ήταν διαθέσιμο με δύο επίπεδα εξοπλισμού (Standard και Deluxe). Δύο μήνες αργότερα ήρθε η σειρά της έκδοσης Wagon (F30), που ήταν η πρώτη πραγματικά επιβατική και με περισσότερες ανέσεις, αλλά και κατά 20% πιο ακριβή από την Standard Light Van. Τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς έκανε την εμφάνισή της η δίθυρη saloon (F40), που έγινε γνωστή στην ιαπωνική αγορά ως Berlina. Προσφερόταν και αυτή σε δύο επίπεδα εξοπλισμού, Standard και Deluxe, με το δεύτερο να έχει δεχθεί ιταλικές... περιποιήσεις (στο εσωτερικό του είχε βάλει το επιδέξιο χεράκι του ο Alfredo Vignale, ενώ το τριάκτινο τιμόνι ήταν της Nardi).



Mε μεγαλύτερο κινητήρα

Τον Απρίλιο του 1965 παρουσιάστηκε το Compagno Spider (F40K), με τη χωρητικότητα του 4κύλινδρου σε σειρά κινητήρα να έχει αυξηθεί στα 1.000 κ.εκ. και την απόδοσή του με τη χρήση διπλού καρμπιρατέρ να ανεβαίνει στους 65 ίππους. Ένα μήνα αργότερα, το μεγαλύτερο μηχανικό σύνολο τοποθετήθηκε και στην Berlina. Λίγο πιο μετά εμφανίστηκε ητετράθυρη έκδοση, που ήταν η πρώτη ανάλογη στην κατασκευαστική ιστορία της Daihatsu. Το μεταξόνιό της ήταν μακρύτερο κατά 60 χιλιοστά και προσφερόταν μόνο με τον κινητήρα των 1.000 κ.εκ., που για την περίσταση απέδιδε 55 ίππους (αργότερα 58). Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς οι Ιάπωνες πλαισίωσαν τη γκάμα του Compagno με ένα μικρό pick-up (F31P), που μπορούσε να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο βάρους 500 κιλών. Στο μεταξύ ο κινητήρας των 800 κ.εκ. σταδιακά εγκαθίσταται μόνο στις μικρότερες παραλλαγές του μοντέλου, αφού τα μηχανικά σύνολα των 1.000 κ.εκ. κέρδιζαν ολοένα και περισσότερους πελάτες στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ένα μήνα αργότερα η οικογένεια των Compagno ενισχύθηκε περαιτέρω, με τη δίθυρη Berlina να καλοσωρίζει κάτω από το εμπρός καπό της τον... νευρικότερο κινητήρα του Spider (έκδοση 1000 GT). Από τον Απρίλιο του 1967 το ιαπωνικό μοντέλο ήταν διαθέσιμο και με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, των δύο σχέσεων. Η τελική ταχύτητα του Compagno έφθανε τα 110 χλμ./ώρα με τον κινητήρα των 800 κ.εκ. Με τον 1.000άρη των 55 ίππων αυτή ανερχόταν στα 130 χλμ./ώρα, ενώ με τον αντίστοιχο των 65 ίππων ακουμπούσε αισίως στα 145 χλμ./ώρα.

Η ανανέωση και το τέλος

Τον Μάιο του 1967 το Compagno υποβλήθηκε σε μια μικρή ανανέωση, με νέα πίσω φώτα και νέα μάσκα. Επίσης, τροποποιήθηκαν και τα φτερά. Η τετράθυρη έκδοση εμπλουτίστηκε και με το επίπεδο εξοπλισμού Super Deluxe, ενώ το Spider (ουσιαστικά cabriolet -convertible) και το 1000 GT απέκτησαν εμπρός δισκόφρενα. Τον Απρίλιο του επόμενου χρόνου η μπροστινή γρίλια τροποποιήθηκε εκ νέου, με μαύρα τελειώματα για τη Spider και τη GT. Παράλληλα, το Super Deluxe εμφανίστηκε με χρώμιο στο πίσω μέρος. Την άνοιξη του 1969 προέκυψε ο διάδοχος του μοντέλου, το Consorte, με τον γνωστό κινητήρα των 1.000 κ.εκ. να δίνει ζωή σε ένα αμάξωμα βασισμένο στο Toyota Publica KP30. Η εταιρεία ήταν πια στο άρμα της Toyota Motor Corporation και η εξάρτησή της από αυτήν για τον σχεδιασμό των compact αυτοκινήτων της θα ήταν διαρκής. Η παραγωγή του Compagno έφτασε στο τέλος της, εκτός από το τετράθυρο Super Deluxe, που συνέχισε να κατασκευάζεται μέχρι τον Ιανουάριο του 1970. Το πρώτο τετράτροχο επιβατικό μοντέλο της Daihatsu είχε την τιμή να είναι το πρώτο ιαπωνικό μοντέλο που πουλήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία, το μακρινό 1964. Ένας μικρός αριθμός των αυτοκινήτων της σειράς έφτασε και σε μερικές ακόμη ευρωπαϊκές αγορές. Τέλος, εξαγόταν και στην Αυστραλία μέχρι το 1968, χρονιά που άλλαξαν οι εισαγωγικοί δασμοί και έκαναν το μοντέλο απαγορευτικά ακριβό (η Daihatsu επέστρεψε στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων της χώρας των καγκουρώ το 1972, με το Max 360X). H συνολική παραγωγή του Compagno αρίθμησε περίπου 120.000 μονάδες.

ΑΜΑΞΩΜΑΤΑ

1963–1967: Compagno 800 Van (797 κ.εκ.,41 ίπποι)
1963–1967: Compagno 800 Berlina (797 κ.εκ., 41 ίπποι)
1965–1970: Compagno 1000 Berlina (958 κ.εκ. 55 και 58 ίπποι)
1965–1969: Compagno 1000 Truck (958 κ.εκ., 55 ίπποι)
1965–1969: Compagno Spider 1000 (958 κ.εκ., 65 ίπποι)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

DAIHATSU COMPAGNO 1000 BERLINA (1968)
Αμάξωμα: τετράθυρο sedan
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 958 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 68 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: Mikuni Kogyo 26/30DID
Ισχύς: 58 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 78.5 Νm στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 131 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 18,4 δλ.
Μήκος: 3.870 χλστ.
Πλάτος: 1.445 χλστ.
Ύψος: 1.410χλστ.
Μεταξόνιο: 2.280 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.190 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.170 χλστ.
Βάρος: 790 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Daihatsu