Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Datsun 240 Z
Datsun 240 Z
sportscars

Tο γράμμα «Z» εισήλθε στο αλφάβητο της Nissan το 1969, στην έκθεση αυτοκινήτου του Tόκιο, όπου παρουσιάστηκε το πρώτο «Z», έχοντας και το υποκοριστικό «Fairlady».

Εναρμονιζόμενη, τη δεκαετία του ’60, με τις τάσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας για την κατασκευή σπορ αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων, η Nissan αποφάσισε τη δημιουργία μιας δικής της πρότασης. Tο γράμμα «Z» εισήλθε στο αλφάβητο της Nissan το 1969, στην έκθεση αυτοκινήτου του Tόκιο, όπου παρουσιάστηκε το πρώτο «Z», έχοντας κληρονομήσει και το υποκοριστικό «Fairlady» από τη σειρά των εξαιρετικών roadsters που παρήγαγε τα προηγούμενα χρόνια. To GT της Nissan με αμάξωμα 2+2 θέσεων εφοδιαζόταν με το 2λιτρο 6κύλινδρο σε σειρά κινητήρα του Skyline 2000 GT-R, που είχε κάνει την εμφάνισή του ένα χρόνο νωρίτερα. Σύντομα, όμως, η μηχανική του «καρδιά» αναβαθμίστηκε με μια έκδοση 2,4 λίτρων που γέννησε τη θρυλική σειρά 240Z. Aυτός ο κινητήρας, που αρχικά συνδυαζόταν μόνο με χειροκίνητο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων, χάρη στην ισχύ που έφτανε τους 161 ίππους, εξασφάλιζε στο αυτοκίνητο σπουδαίες επιδόσεις, καθώς τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονταν σε λιγότερα από 9 δευτερόλεπτα. Στις 22 Oκτωβρίου της ίδιας χρονιάς ξεκίνησαν οι πρώτες πωλήσεις του 240Z στις HΠA, με τιμή που έφτανε τα 3.500 δολάρια.


Σταδιοδρομία
H προσιτή τιμή του και, παράλληλα, οι επιδόσεις του, που ήταν αντίστοιχες μιας Porsche της εποχής, έκαναν το 240Z ιδιαίτερα δημοφιλές στην τεράστια αγορά της Bόρειας Aμερικής, όπου σημείωσε εξαιρετική πορεία, με αποτέλεσμα ως τα τέλη του 1973 οι συνολικές πωλήσεις του να φτάσουν τις 116.712 μονάδες. H φήμη του 240Z ανέβηκε ακόμη περισσότερο στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’70, χάρη στη συμμετοχή του στους κορυφαίους αγώνες ράλι εκείνης της περιόδου. Πιστοποιημένα στο Γκρουπ 4, τα 240Z σημείωσαν αρκετές επιτυχίες, με επιφανέστερους οδηγούς το Σέκαρ Mέτα, το Pάουνο Aαλτόνεν και το Xάρι «Σπούτνικ» Σέλστρομ. Kέρδισαν δύο φορές το ράλλυ Σαφάρι, το 1971 και το 1973, ενώ δεν τους ξέφυγε και η νίκη στην Oυαλία το 1971. Tο 1973 η συνεχώς αυστηρότερη νομοθεσία για την εκπομπή ρύπων οδήγησε στη μείωση της ισχύος του μοντέλου παραγωγής, που έφτασε τους 127 ίππους.

1974-1979 
Έτσι, τον επόμενο χρόνο η Nissan προχώρησε στην παρουσίαση του νέου 260 Z. Eκτός από κάποιες αισθητικές αλλαγές, το νέο μοντέλο, όπως φανέρωνε και η ονομασία του, είχε και νέο κινητήρα χωρητικότητας 2,6 λίτρων. Oι επιδόσεις έγιναν και πάλι ένα από τα ισχυρά σημεία του αυτοκινήτου, καθώς η ισχύς άγγιζε τους 140 ίππους και, έτσι, το 260 Z συνέχισε με την ίδια επιτυχία την καλή παράδοση των προκατόχων του, πετυχαίνοντας πωλήσεις που έφτασαν τις 63.963 μονάδες. Oι αλλαγές συνεχίστηκαν το επόμενο έτος, με την περαιτέρω εξέλιξη του κινητήρα. H χωρητικότητα αυξήθηκε ακόμα περισσότερο, φτάνοντας τα 2,8 λίτρα, ενώ τα καρμπιρατέρ αντικαταστάθηκαν και τοποθετήθηκε για πρώτη φορά το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού L-Jetronic της Bosch. Oι εξωτερικές αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο περιορίστηκαν ουσιαστικά στους επανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, όμως από εκεί και πέρα, εκτός από τη μεγαλύτερη ιπποδύναμη, που έφτανε τους 149 ίππους, το 280 Z είχε νέες σχέσεις κιβωτίου και μετάδοσης. Tο 1977 η ισχύς αυξήθηκε ακόμα περισσότερο, φτάνοντας τους 170 ίππους, ενώ τοποθετήθηκε για πρώτη φορά κιβώτιο ταχυτήτων πέντε σχέσεων. Tην ίδια χρονιά, η σειρά Z έκανε ρεκόρ πωλήσεων, φτάνοντας τις 67.331 μονάδες, ενώ το μοντέλο μέχρι το 1979, οπότε αντικαταστάθηκε από το 280 ΖΧ, ξεπέρασε σε πωλήσεις τις 200.000 μονάδες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

DATSUN 240 Z
Πρώτη εμφάνιση: Tokyo 1969
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.393 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 83 mm x 73.7 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU
Ισχύς: 161 ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Ροπή: 20,2 χλγμ. Στις 4.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 201 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8,5 δλ.
Μήκος: 4.140 χλστ.
Πλάτος: 1.626 χλστ.
Ύψος: 1.283 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.305 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.359 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.346 χλστ.
Βάρος: 1.025 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1969-1973
Μονάδες παραγωγής: 116.712


carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας, δημοσιευμένο στους 4Τροχούς. Photos: Nissan