Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Daytona Shooting Brake
Daytona Shooting Brake
gran turismo

Mια μοναδική έκδοση της Ferrari 365 GTB/4, που συνδύαζε τη φυσιογνωμία της Daytona με την περίφημη 250 GT SWB Breadvan.

H 365 GTB/4 που έμεινε στην ιστορία με το υποκοριστικό Daytona ήταν η απάντηση της Ferrari σε μια αγορά που εξελισσόταν συνεχώς, στα τέλη της δεκαετίας του '60. Παράλληλα, ήταν το πρώτο μοντέλο της ιταλικής εταιρείας που συμβάδιζε με τους νέους αυστηρούς κανονισμούς ασφάλειας και εκπομπών καυσαερίων που είχαν τεθεί σε ισχύ στις ΗΠΑ. Η επίσημη παρουσίασή της πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι τον Οκτώβριο του 1968. Το διάσημο σήμερα gran turismo που σχεδιάστηκε από το studio Pininfarina δια χειρός Leonardo Fioravanti, ήταν μία κατασκευή που υιοθετούσε παραδοσιακές λύσεις και είχε διαφορετική φιλοσοφία από την Lamborghini «Miura»: Κινητήρας τοποθετημένος εμπρός, μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς. Προέκυψε στη Ferrari ως αντικαταστάτης της «275 GTB/4» και έμεινε στη γκάμα της με συνολική παραγωγή 1.383 μονάδων ως το 1973, οπότε και έδωσε τη θέση του στην «365 GT4 Berlinetta Boxer». Το μηχανικό της σύνολο ήταν σχεδιασμένο από τον Αurelio Lampredi και έφερε την κωδική ονομασία «Tipo 251». Δωδεκακύλινδρο σε διάταξη V και τοποθετημένο υπό γωνία 60ο, απέδιδε για την περίσταση 352 ίππους, δίνοντας στη «Daytona» 280 χιλιόμετρα τελικής ταχύτητας. Ο εξαίσιος αυτός κινητήρας συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων πέντε σχέσεων, το οποίο ήταν εγκαταστημένο πίσω, όπως σε κάθε GT της εποχής εκείνης που σεβόταν τον εαυτό του. Αναμφίβολα, το μοντέλο αυτό έχει πάρει μια αξιοζήλευτη θέση στην ιστορία ως μια από τις πιο όμορφες Ferrari που κατασκευάστηκαν ποτέ, ενώ θεωρείται από πολλούς ως το πιο αντιπροσωπευτικό GT της δεκαετίας του ’70. Όσο για τη Scuderia, επέστρεψε ξανά στην επιλογή της τοποθέτησης του κινητήρα μπροστά μόλις το 1996, με την άφιξη της «550 Maranello».

Mια διαφορετική Daytona
Κανείς δεν τολμούσε να πειραματιστεί με το σχεδιασμό της 365 GTB/4. Αυτός που το έκανε ήταν ο Luigi Chinetti, γιός του τρεις φορές νικητής του Le Mans και μετέπειτα εισαγωγέα των Ferrari στις ΗΠΑ. Ο «Coco», όπως ήταν γνωστός στην πρώτη του νεότητα, δεν ήταν μόνο ένας ολοκληρωμένος οδηγός, αλλά και ένας ταλαντούχος σχεδιαστής. Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη ότι με την Daytona κατάφερε να φτάσει σε ένα τόσο ξεχωριστό, όσο και καινοτόμο αποτέλεσμα, προσδίδοντάς της τα αυθεντικά στοιχεία ενός Shooting Brake αυτοκινήτου. Στην τελική διαμόρφωσή της συνέβαλε σημαντικά και ο Gene Garfinkle, ενώ η όλη δουλειά έγινε για λογαριασμό του Bob Gittelman, ενός πολλά υποσχόμενου αρχιτέκτονα κτιρίων. Το κτίσιμό της έλαβε χώρα στη Μεγάλη Βρετανία από την Panther Westwinds, που ήταν παράλληλα και ο διανομέας των ομώνυμων αυτοκινήτων στο Νησί. Η τόσο ιδιαίτερη αυτή 365 GTB/4, η 805η του συγκεκριμένου μοντέλου που είδε το φως της ζωής, από αισθητικής πλευράς συνδύαζε απόλυτα το ύφος της Daytona με την περίφημη Ferrari 250 GT SWB Breadvan. Σε αυτό έπαιζε κύριο ρόλο η εκτεταμένη γραμμή οροφής και η κάθετη κλίση του πίσω μέρους. Η καμπύλη των πλαϊνών παραθύρων της οροφής «έσβηνε» στο μάτι το μεγαλύτερο μέρος του προστιθέμενου αμαξώματος, με τη συμβολή και του τεράστιου σε μέγεθος πίσω παραθύρου. Η πρόσβαση στο πίσω διαμέρισμα γινόταν μέσω των πλευρικών παραθύρων, που ορθώνονταν προς τα επάνω όπως τα φτερά του γλάρου (gullwing style). Τα πολυτελή δέρματα της Connoly και οι πλούσιες ξύλινες επενδύσεις έκλεβαν την παράσταση στο εσωτερικό, ενώ στην κεντρική κονσόλα ήταν συγκεντρωμένα όλα τα όργανα. Το επιβλητικό μαύρο χρώμα του αμαξώματος ενίσχυε τις μοναδικές γραμμές αυτής της εξαιρετικής one-off Daytona και η εξαίσια εικόνα ολοκληρωνόταν με το πορτοκαλί «φιλέτο» που διέτρεχε κατά μήκος το ρύγχος της.

 

 

Διασημότητα...  

Η Daytona Shooting Brake φιλοξενήθηκε στο περιοδικό αυτοκινήτου Road & Track τον Μάρτιο του 1976, αλλά και στην τριμηνιαία έκδοση του ίδιου περιοδικού για τα εξωτικά αυτοκίνητα τον Απρίλιο του 1990. Εξέχουσα θέση είχε και στο τεύχος 45 του Prancing Horse, ενώ πολυάριθμες είναι οι αναφορές της στα περιοδικά της Ferrari σε διάφορες χώρες. Κατά καιρούς στολίζει με την παρουσία της τις δημοφιλέστερες εκδηλώσεις αυτοκινήτου στον κόσμο, ενώ μέχρι σήμερα έχει αλλάξει μόνο τέσσερις ιδιοκτήτες. Όσο για τα συνολικά χιλιόμετρα που έχει ως τώρα στο οδόμετρό της, μόλις που έχει ξεπεράσει τα 8.000...

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  

FERRARI 365 GTB/4 SHOOTING BRAKE (1972)
Body design: Luigi «Coco»Chinetti, Gene Garfinkle
Coachbuild: Panther Westwinds
Kινητήρας: Type 251 V12 60o τοποθετημένος εμπρός
Κυβισμός: 4.390 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 81 mm x 71 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.3: 1
Καρμπιρατέρ: 6 Weber 40 DCN 20
Ισχύς: 352 ίπποι στις 7.500 σ.α.λ.
Ροπή: 44 χλγμ. στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: διπλά ψαλίδια, ελατήρια, τηλεσκοπικά αμορτισέρ
Ανάρτηση πίσω
: διπλά ψαλίδια, ελατήρια, τηλεσκοπικά αμορτισέρ
Ανώτατη ταχύτητα: 278 χλμ/ώρα
Πλάτος: 1.760 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.440 χλστ.
Mετατρόχιο πίσω: 1.425 χλστ.
Φρένα εμπρός: δίσκοι Girling
Φρένα πίσω: δίσκοι Girling
Ελαστικά εμπρός: 215/70 VR 15
Ελαστικά πίσω: 215/70 VR 15
Μονάδες παραγωγής: 1

 

carhistory  

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Hexagon Classics