Carhistory.gr Logo
  » luxury » Delage D8
Delage D8
luxury
Το προπολεμικό μοντέλο της πολυτελούς κατηγορίας, που συνδύαζε την κομψότητα με τον νεωτερισμό, ήταν το πρώτο της γαλλικής βιομηχανίας αυτοκινήτου με οκτακύλινδρο σε σειρά κινητήρα.

Ως παραγωγός αυτοκινήτων η Delage υιοθέτησε τον παραδοσιακό τρόπο κατασκευής, παραδίδοντας τα μοντέλα της στους αγοραστές τους με γυμνό πλαίσιο και πλήρη μηχανικά μέρη. Την συνέχεια αναλάμβαναν αναγνωρισμένες αμαξοποιΐες της ευρύτερης περιοχής των Παρισίων, όπως η «Letourneur et Marchand» και η «Henri Chapron», διαμορφώνοντας το αμάξωμα σύμφωνα με τις επιθυμίες του πελάτη. Φυσικά δεν ήταν μόνο αυτές, καθώς στη διαδρομή της εταιρείας στον κόσμο της Αυτοκίνησης προστέθηκαν και άλλες, ονομαστές σε ολόκληρη την Γαλλία. Το φαινόμενο των αμαξωμάτων-ύμνος στην κομψότητα έφτασε στην κορύφωσή του την περίοδο 1936-1940, όταν η Delage εξαγοράστηκε από την Delahaye, δεχόμενη τις υπηρεσίες και των αμαξοποιών με τους οποίους εκείνη συνεργαζόταν. Τότε, αν σχετιζόσουν με οποιονδήποτε τρόπο με την υψηλή κοινωνία, έβλεπες ένα μοντέλο υψηλού κύρους να περνά από μπροστά σου καμαρωτό, σε όλες τις δυνατές παραλλαγές (coupe, cabriolet, sedan/saloon ή roadster) και να διαφέρει τόσο η μία από την άλλη, που να μη μπορείς να αναγνωρίσεις τον αρχικό κατασκευαστή: H εξατομίκευση στα καλύτερά της, όμως μόνο εκεί όπου το (πολύ) χρήμα υπήρχε και βασίλευε. Όλα αυτά επιβεβαιώθηκαν και με το παραπάνω στην πολυτελή «D8», που παρουσιάστηκε στη χειρότερη δυνατή στιγμή για την παγκόσμια οικονομία, το «μαύρο» 1929.

D8 Normale & D8 S
Ασφαλώς, η κακή έκβαση στην οικονομική κατάσταση των «πολλών» δεν μπορούσε να επηρεάσει το πελατειακό κοινό των κατασκευαστών αυτοκινήτων κύρους, καθώς η παραγωγή τους ήταν έτσι κι αλλιώς ολιγάριθμη και απλησίαστη για τα «συμβατικά» πορτοφόλια. Τα μοντέλα τους απευθύνονταν στο υψηλότερο επίπεδο της αγοράς, οπότε καμία σημασία δεν είχε το ότι η «D8»έπαιζε στην κατηγορία των 23 φορολογήσιμων ίππων, όντας τετράλιτρη. Το νέο που έφερνε ήταν ο οκτακύλινδρος σε σειρά κινητήρας της, ο πρώτος της σε αυτοκίνητο παραγωγής, αλλά και ο πρώτος χρονολογικά σε ολόκληρη τη Γαλλία. Η συγκεκριμένη διάταξη δεν ήταν καινούργια για την εταιρεία, αφού οκτακύλινδρα σε σειρά ήταν και τα αγωνιστικά της στα Grand Prix, πρόσφατα μάλιστα είχαν κερδίσει και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Αρχική αποστολή του «D8»ήταν να αντικαταστήσει την επίσης πολυτελή «GLS», όμως λόγω της ευρείας ποικιλίας των αμαξωμάτων του και την σταδιακή μείωση της χωρητικότητας του κινητήρα του, «συνταξιοδότησε» και αρκετές εκδόσεις της Delage «DM». Στο ξεκίνημα της εμπορικής τoυ σταδιοδρομίας, το πολυτελές γαλλικό μοντέλο με τον κινητήρα των 4.061 κ.εκ. κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις, την «D8 Normale» και την «D8 S». Η πρώτη ήταν διαθέσιμη με τρία μήκη μεταξονίου (3.167 χλστ., 3.467 χλστ. και 4.066 χλστ.), με το πιο μακρύ να φιλοξενεί μήκος αμαξώματος μεγαλύτερο των 5 μέτρων. Η δεύτερη συνδυαζόταν με το κοντό μεταξόνιο και απευθυνόταν σε πιο «ανήσυχους» οδηγούς, όντας ισχυρότερη κατά 18 ίππους από την «D8Normale»των 102, αναπτύσσοντας τελική ταχύτητα 130 χλμ./ώρα, αντί των 120 χλμ./ώρα εκείνης. Σε αντίθεση με την συντηρητική ανάρτηση (άκαμπτος άξονας εμπρός και πίσω, ημιελλειπτικά φύλλα σούστας), το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων της «Cotal»με συγχρονισμένες τις δύο υψηλότερες,που μετέδιδε την κίνηση στους πίσω τροχούς, ήταν ένας νεωτερισμός: παρείχε, προαιρετικά στην αρχή, δυνατότητα προ-επιλογής. 

Aπό την D8-15 στην D8-120
H παραγωγή της πολυτελούς Delage αρίθμησε έξι εκδόσεις, αρχής γενομένης από την «D8»των 23 φορολογήσιμων ίππων, που κυκλοφόρησε μέχρι το 1933. Οι πέντε που ακολούθησαν ήταν κωδικοποιημένες με βάση την ισχύ τους, εκτός από την την «D8-15»των ετών 1933-1934, που η διακριτική της ονομασία καθορίστηκε από τους φορολογήσιμους ίππους της (15CV). Με τη χωρητικότητα του οκτακύλινδρου κινητήρα της να έχει μειωθεί στα 2.668 κ.εκ., αποτελούσε την απάντηση στις κινήσεις της Citroen, που ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει ένα μοντέλο κύρους στην ίδια φορολογική κατηγορία. Το 1934 την διαδέχθηκαν οι εκδόσεις «D8-85»και «D8-105», των 3.570 κ.εκ., με απόδοση 85 και 105 ίππων αντίστοιχα. Τον Απρίλιο του 1935 η παραγωγή τους διακόπηκε οριστικά, εξαιτίας άλυτων οικονομικών προβλημάτων, που κατέληξαν στο κλείσιμο του εργοστασίου της εταιρείας. Tις τύχες της ανέλαβε πλέον η Delahaye, που παρήγαγε τα μοντέλα του χρεοκωπημένου Γάλλου κατασκευαστή στο εργοστάσιό της στο Παρίσι, με πλαίσια δικά της και μηχανικά μέρη της Delage. Το 1936 η «D8-100» των αρχικά 90 και μετέπειτα 105 ίππων (η δεύτερη παρήχθη σε 14 μονάδες) ήταν η πρώτη «D8»που κατασκευάστηκε υπό αυτές τις προϋποθέσεις, ανεβαίνοντας φορολογικά στους 25 ίππους, αφού η χωρητικότητα του οκτακύλινδρου σε σειρά κινητήρα της αυξήθηκε στα 4.302 κ.εκ. Η έκδοση αυτή ήταν η πρώτη που περιέλαβε στον βασικό εξοπλισμό της το κιβώτιο ταχυτήτων της Cotal, που ως τότε ήταν προαιρετικό. Τον Οκτώβριο του 1937 στην έκθεση της Πόλης του Φωτός παρουσιάστηκε η «D8-120», με το μηχανικό σύνολο στα 4.743 κ.εκ. και την απόδοση να ανέρχεται στους 120 ίππους στις 4.500 σ.α.λ. Η συγκεκριμένη έκδοση, με το μεγαλύτερο μεταξόνιο, έλαβε μέρος στην κλασική σήμερα κινηματογραφική ταινία «ένας Αμερικάνος στο Παρίσι», με πρωταγωνιστή τον Gene Kelly. Oι παραγωγοί της ζήτησαν αλλαγές στο σχεδιασμό του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένων τροποποιήσεων των φώτων και μιας νέας πράσινης βαφής. Κάπου εκεί όμως τελείωσαν όλα, αφού τα μαζεμένα σύννεφα πάνω από την Ευρώπη μεταφράστηκαν σε πόλεμο και τα στρατεύματα του Hitler εισέβαλαν στη Γαλλία. Τον Μάιο του 1940 οι Nazi κατέλαβαν το εργοστάσιο και η παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων διακόπηκε. Mετά τον πόλεμο η Delage επανήλθε στο προσκήνιο, με κάποια εξακύλινδρα μοντέλα, ώσπου να κλείσει οριστικά τις πύλες της το 1953 και να περάσει στην ιστορία. Έξι χρόνια νωρίτερα, ο Louis Delage είχε αποδημήσει, μη έχοντας δει το τέλος του δημιουργήματός του. Καλύτερα για εκείνον, αναχώρησε την κατάλληλη στιγμή...

DELAGE D8-120 Aμάξωμα convertible/cabriolet 4/5 θέσεων Kινητήρας 8κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός 4.743 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 85 mm x 107 mm Ισχύς 120 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο Cotal 4 προεπιλεγμένων σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 150 χλμ./ώρα Μήκος 5.360 χλστ. Πλάτος 1.880 χλστ. Ύψος 1.664 χλστ. Μεταξόνιο 3.302 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός 1.422 χλστ. Μετατρόχιο πίσω 1.448 χλστ. Βάρος 1.930 κιλά Περίοδος παραγωγής 1937-1940

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: www.newspress.co.uk